دنیای اقتصاد: پرونده فرابورس ایران در سومین هفته اردیبهشت‌ماه در شرایطی بسته شد که نماگر این بازار در آخرین روز کاری این هفته در سطح ۲/ ۹۲۴ واحد قرار گرفت و توانست با ثبت افت ۴/ ۱ درصدی معاملات هفته اخیر را به پایان رساند. در عین حال بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به ۶/ ۵ درصد رسید.

در هفته معاملاتی منتهی به ۲۲ اردیبهشت حجم معاملات فرابورس نسبت به هفته ماقبل با افت ۵۲ درصدی همراه شد و ارزش و تعداد دفعات معاملات نیز در این هفته به ترتیب افت ۴۰‌و ۱۶ درصدی را تجربه کردند. در میان بازارهای فرابورس نیز بازار اول با رشد ۱۴ درصدی حجم و افت ۲ درصدی ارزش معاملات، بهترین عملکرد هفتگی را در میان بازارهای خرد فرابورس تجربه کرد. در این بازار تعداد ۱۷۸ میلیون سهم به ارزش ۳۵ میلیارد تومان دادوستد شد. بازار دوم نیز در حالی با معامله ۶۴۰ میلیون سهم به ارزش ۲۱۰‌میلیارد تومان همراه شد که افت بیش از ۳۳ درصدی حجم و ۱۳ درصدی ارزش معاملات را تجربه کرد. بازارهای پایه نیز از این روند نزولی در امان نماندند و طی معاملات هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت در پی نقل و انتقال ۶۲۴ میلیون سهم به ارزش ۸۷ میلیارد تومان، کاهش ۷۰ و ۶۷ درصدی حجم و ارزش را به ثبت رساند.

شرکت‌های کوچک و متوسط اما عملکرد مثبتی را در این هفته ثبت کردند و با افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات در میان بازارهای فرابورس خودنمایی کردند. در این بازار ۲۰۰‌هزار سهم به ارزش ۹۰۰ میلیون تومان مورد مبادله قرار گرفت که در مقایسه با هفته ماقبل آن به ترتیب افزایش ۲۸۷ و ۱۷۰ درصدی را نشان می‌داد.در هفته مزبور در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد ۱۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان دادوستد شد که مرتبط با معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن بود.

دادوستد ۴ میلیون ورقه اوراق بدهی به ارزش ۳۵۸ میلیارد تومان، ۱۴ میلیون ورقه در ETFها (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله) به ارزش ۹/ ۱۵ میلیارد تومان و حدود ۳۵۰ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۲۶ میلیارد تومان نتیجه معاملات انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در هفته معاملاتی منتهی به ۲۲ اردیبهشت بود. بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس در این هفته شاهد دادوستد بیش از یک میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۰۱ میلیارد تومان در یک هزار و ۴۷۳ نوبت معاملاتی بود. بر این اساس هر دو متغیر حجم و ارزش معاملات «اخزا»ها در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت نسبت به معاملات هفته ماقبل به ترتیب با کاهش ۳۶ و ۱۴ درصدی مواجه شدند.

در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش نامحسوس نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل از آن دارد.بر این اساس متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت با رشد ۰۳/ ۰ واحد درصدی در ۴۵/ ۲۳ درصد قرار گرفت. طی هفته‌ای که گذشت محصولات کاغذی، فلزات اساسی، محصولات غذایی به ‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات خرد فرابورس را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب گروه محصولات کاغذی با ارزش معاملاتی بالغ بر ۳۵‌میلیارد تومان، سهم ۱۱ درصدی، گروه فلزات اساسی با دادوستد ۳۳ میلیارد تومانی، سهم ۱۰ درصدی و گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش ۳۲ میلیارد تومان سهم ۱۰ درصدی را از مجموع ارزش معاملات سهام در بازارهای اول، دوم و پایه طی معاملات هفته گذشته در اختیار گرفتند.درج نماد شرکت سیمان سفید ارومیه در تابلو رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و انجام عرضه عمده ۴/ ۲۸‌درصد از اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت دوم در نماد «صایتل۲۴» در بازار ابزارهای نوین مالی نیز مهم‌ترین‌ رخدادهایی هستند که هفته پیش در فرابورس ایران رقم خوردند.