دنیای اقتصاد: فرابورس ایران که از ابتدای هفته جاری روندی منفی را در پیش گرفته بود، روز گذشته رشد کرد و با افزایش ۶/ ۲واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) در سطح ۶/ ۸۹۹ واحدی قرار گرفت. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، نفت پاسارگاد، بیمه پاسارگاد و توکاریل بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و اعتباری ملل مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

فرابورس ایران روز گذشته در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از یک میلیون و ۱۱۱ هزار سهم «بالاس» به ارزش ۲ میلیارد و ۲۳۴ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. این در حالی است که روز گذشته این شرکت با انتشار صورت مالی سال منتهی به اسفند ۹۵ خود به‌صورت حسابرسی شده روی سامانه کدال خبر از تحقق ۹۶۸ریال سود به ازای هر سهم داد. گزارشی که کاهش بیش از ۵درصدی سود نسبت به گزارش حسابرسی نشده را نشان داد. با این حال «بالاس» بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه، آخرین پیش‌بینی بودجه ۹۵ خود را ۱۰۶ درصد پوشش داده است. در مجموع این نماد فرابورسی که مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته بود، توانست بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد و با رشد ۵ درصدی در صدر بیشترین افزایش قیمت روز پایانی هفته جاری قرار گرفت. تشکیل صف خرید ۵/ ۴ میلیون سهمی از دیگر نکات قابل توجه «بالاس» بود. پس از «بالاس» نیز «ولبهمن» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۸۴۴ میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز ۲ میلیون و ۲۴۲ هزار سهم «چکاپا» به ارزش ۷۵۰ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی

روز گذشته شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی بودیم. علت این امر افزایش تولید اوپک و همچنین افزایش ارزش دلار گزارش شده است. بر اساس گزارش روز گذشته رویترز، صادرات اوپک در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی به ۹۲/ ۲۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که افزایش ۴۵۰ هزار بشکه‌ای در روز از ماه مه ‌را نشان می‌دهد و ۹/ ۱ میلیون بشکه در روز بیشتر از میزان صادرات در زمان مشابه سال گذشته بوده است. این در حالی است که با وجود پیش‌بینی تعادل بازار جهانی نفت در نیمه دوم سال جاری، به نظر می‌رسد افزایش بیش از حد تولید به وسیله برخی کشورها ممکن است این روند را با موانعی روبه‌رو کند. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در این خصوص می‌گوید: «در شرایط کنونی، تعادل مجدد بازار در نیمه دوم سال پیش‌بینی می‌شود اما اگر تولید به وسیله برخی تولیدکنندگان اصلی افزایش پیدا کند، اوضاع تغییر خواهد کرد.» تولید‌کنندگان عضو و غیر‌عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، از جمله روسیه، در تلاشند، تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه کاهش دهند. در این میان اما نیجریه و لیبی که از توافق اوپک مستثنی شده‌اند، طی دو ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز به تولید خود افزوده‌اند.

در مجموع این شرایط سبب شد تا روز گذشته (ساعت ۱۵) نفت خام برنت با افت ۶/ ۱ درصدی به ۸۴/ ۴۸ دلار بر بشکه رسیده و نفت خام آمریکا به قیمت ۲۴/ ۴۶ دلار بر بشکه (افت ۷۶/ ۱ درصدی) معامله شود. موضوعی که فضای کلی پالایشی‌ها را نیز منفی کرد به‌طوری که از ۳ نماد فعال در گروه فرآورده‌های نفتی فرابورس ایران، «شاوان» و «شرانول» معاملات خود را با افت حدود یک درصدی به پایان رساندند. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی نمی‌دانند.