دنیای اقتصاد-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود با رشد ۱۱۸ واحدی شاخص کل مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با جهش قیمت نمادهای گروه خودرویی و هلدینگ نفت و گاز پارسیان مواجه شدند. در نهایت شاخص کل با رشد ۱۵/ ۰ درصدی به رقم ۸۱هزار و ۳۸۴واحد رسید. «پارسان»، «خودرو» و «خپارس» در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند. در بازار دیروز اعلام قصد هلدینگ نفت و گاز پارسیان برای فروش دارایی خود در شرکت پتروشیمی مارون و شناسایی سود قابل ملاحظه موجب جهش قیمتی این نماد شد. براساس برخی احتمال‌ها پارسان وجه فروش این شرکت را صرف سرمایه‌گذاری جدید یا پرداخت بدهی به سهامدار عمده خواهد کرد. گفته می‌شود سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح سهامدار عمده پارسان خریدار بلوک ۱۰درصدی مارون خواهد بود.

دیروز همچنین اعلام امضای قریب‌الوقوع قرارداد خودرویی میان سازمان گسترش و شرکای فرانسوی موجب تقویت معاملات گروه خودرویی شد؛به‌طوری که قیمت برخی از نمادها نظیر پارس خودرو، زامیاد و ایران خودرو رشدهای نسبتا چشمگیری را تجربه کردند. در تحولات کلان بازار دیروز نگاه‌ها به سخنان مهم رئیس کل بانک مرکزی بود که پریشب در رسانه ملی به تشریح وضعیت نظام بانکی و برنامه‌های بانک مرکزی پرداخت. ‌ولی‌الله سیف گفت: انتظار می‌رفت پس از برجام، تبادلات و روابط بانکی کشور در شرایط مطلوبی قرار بگیرد و براساس آن بتوان یکسان‌سازی نرخ ارز را عملیاتی کرد؛ اما به‌دلیل نبود روابط بین‌المللی کافی یکسان‌سازی نرخ ارز به تاخیر افتاد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعد از برجام روابط زیادی برقرار شد اما به میزان مورد انتظار نرسید، گفت: بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکسان‌سازی نرخ ارز اوایل دولت دوازدهم عملیاتی خواهد شد. سیف همچنین بار دیگر بر نرخ سود ۱۵درصدی و لزوم تبعیت از آن و تعیین تکلیف نهایی موسسات غیرمجاز تاکید کرد. در گروه پالایشی شرکت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی توافقنامه بهینه‌سازی پالایشگاه نفت تبریز را به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو امضا کردند. این توافق‌نامه همکاری میان ایران و کره‌جنوبی برای تامین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای فناوری و کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه تبریز میان این شرکت و کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های مهندسی و ساختمان اس‌کی از کره‌جنوبی و طراحی و ساختمان نفت از ایران، روز شنبه در هتل اسپیناس پالاس تهران امضا شد. مقام‌های بلندپایه دولتی و پارلمانی ایران و کره‌جنوبی در این مراسم حضور داشتند.

این توافق‌نامه با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های دارای ارزش بالاتر مطابق استاندارد یورو۵ امضا شد. این طرح که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ارزش دارد، از طریق طراحی و مهندسی، خرید، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب به دست کنسرسیوم ایرانی- کره‌ای و تامین فاینانس از منابع مالی بانک‌های کره‌جنوبی اجرا می‌شود. با امضای این قرارداد ۴۸ ماهه، نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت کنونی پالایشگاه به کمتر از ۲ درصد کاهش می‌یابد و ارتقای کیفی فرآورده‌های پالایشگاه نفت تبریز از جمله بنزین و گازوییل و همچنین بهینه‌سازی تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد مرحله اجرایی و عملیاتی می‌شود.

در گروه غذایی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار وزیر غذا و کشاورزی جمهوری غنا گفت: برای صادرات یک میلیارد دلاری فرآورده‌های لبنی در سال ۱۳۹۶ هدف‌گذاری شده است. «محمود حجتی» گفت: ایران در گذشته واردکننده لبنیات، مرغ و گندم بود اما امروز افزون بر تامین نیاز داخلی به صادرکننده این محصولات تبدیل شده است. حجتی افزود: ایران در تولید گلخانه‌ای دارای برند جهانی و در زمینه دامپروری و خدمات دامپزشکی برخوردار از تجربیات زیادی است. در این گروه همچنین شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان صورت‌های مالی دوره ۳ ماهه سال منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ را با سرمایه ۷۵۰ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در دوره ۳ ماهه یاد شده مبلغ ۲۶ میلیارد و ۷۳۹ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ ۳۶ ریال سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته معادل ۲۰ درصد کاهش داشته است.

در گروه معدنی آخرین قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین ۲۵/ ۱ دلار هر تن بالا رفته است و به ۲۵/ ۷۴ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسیده است. رشد قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان به کمک بازار نقدی آمد. افزایش ۷ دلاری قیمت بیلت در بازار چین هم تاثیر گذار بود. موجودی سنگ‌آهن بنادر چین حدود ۲ میلیون تن پایین آمده است. در مجموع نیز فعالان بازار نسبت به آینده نزدیک این بازارخوش‌بین هستند. در دیگر تحولات بازار دیروز شرکت تامین ماسه ریخته‌گری پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۱۶۲ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت تامین ماسه ریخته‌گری پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ را مبلغ ۲۷۸ ریال برآورد و اعلام کرد در دوره ۳ ماهه نخست این سال مالی با اختصاص ۲۴ ریال سود به ازای هر سهم به ۹ درصد از پیش‌بینی‌هایش رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۷۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۰میلیارد تومان بالغ شد.