دنیای اقتصاد: فرابورس ایران روز گذشته با افت ۹/ ۲ واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) چهارمین افت متوالی خود را تجربه کرد و در سطح ۷/ ۹۲۲ واحدی قرار گرفت. بر این اساس بازدهی این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون به ۴/ ۵ درصد محدود شد. روز گذشته نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان بیشترین تاثیر مثبت بر محاسبه آیفکس را به جا گذاشت. با این وجود معاملات منفی در نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون، تولید برق عسلویه مپنا، پالایش نفت لاوان و ریل پرداز سیر بر معاملات «ذوب» غلبه کرد و آیفکس را در مسیر نزولی قرار داد.

«ذوب» روی موج بازارهای جهانی

نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان که طی روزهای اخیر روندی منفی را تجربه می‌کرد، روز گذشته به یکباره با هجوم سهامداران روبه‌رو‌ شد، به‌طوری که با صف خرید حدود ۹ میلیونی به معاملات روزانه خود پایان داد. همچنین دیروز معامله‌گران با دادوستد حدود ۶۹ میلیون سهم به ارزش ۴/ ۵ میلیارد تومان سبب شدند تا بالاترین حجم و ارزش معاملات این روز در «ذوب» شکل گیرد و این نماد در صدر توجهات سهامداران قرار گرفت. به نظر می‌رسد رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی بهانه‌ای برای توجه معامله‌گران به این نماد معاملاتی است. چندی پیش استانداری Hebei در چین اعلام کرد که برنامه کاهش ۵۰ درصدی تولید فولاد را در دست تدوین دارد. این موضوع سبب جهش قیمت فولاد طی معاملات هفته جاری شد. دیروز نیز قیمت فروش بیلت فولادی ناحیه تانگشان چین ۵/ ۴ دلار دیگر بالا رفت و ۱۴ درصد گران‌تر از قیمت‌های یک‌ماه قبل معامله شد.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز سه‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۲۲۵ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ ریل‌پرداز‌سیر بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از ۴ میلیون و ۷۹۵ هزار سهم «حریل» به ارزش ۹۱۱ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «حریل» نیز «کیمیا» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۲۵۹ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار اما نماد معاملاتی شرکت فرآوری زغال سنگ پرورده طبس شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز یک میلیون و ۱۲۱ هزار سهم «کپرور» به ارزش ۵۶۴ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

ادامه معاملات «اخزا»ها با 3 نماد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر ۴۰۹ هزار ورقه به ارزش بیش از ۴۱ میلیارد تومان در ۴۸۳ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. این بازار دیروز شاهد معامله بیش از ۱۴۶ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۶۴ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۴ میلیارد تومان بود. معاملاتی تماما مثبت که در محدوده قیمتی ۹۶ تا ۹۸ هزار تومان انجام شد. با توجه به سررسید «اخزا۸» در پایان معاملات روز دوشنبه، دیروز این بازار شاهد معامله اسناد خزانه اسلامی در ۳‌سررسید بود. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت ۸/ ۱ واحد درصدی نسبت به میانگین روز دوشنبه در سطح ۶/ ۲۱ درصدی قرار گرفت.

«تسه»ها در فصل پرتقاضای مسکن

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۹۴ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۴/ ۷ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه ۷۷ تا ۸۰ هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد ۶/ ۰ درصدی (نسبت به روز دوشنبه) به ۷۹‌هزار و ۱۷۰ تومان رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۹/ ۲۱ درصد شد. به نظر می‌رسد همچنان افزایش تعداد معاملات در فصل تابستان (اوج تقاضا در بازار مسکن) و خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضای مسکن در برخی نقاط از جمله افزایش تقاضای «خانه‌اولی»ها مهم‌ترین عامل حمایت از «تسه»ها است.