دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس روز یکشنبه با افت اندک ۱۷/ ۰ درصدی مواجه شد و در ارتفاع ۵/ ۹۵۲ واحد قرار گرفت. شاخص فرابورس که در هفته‌های اخیر تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی با سیری صعودی در حال رکورد‌زنی بود، از روز شنبه هفته جاری همگام با بورس تهران فضای احتیاطی را تجربه کرد و در مدار نزولی قرار گرفت.روز گذشته حدود ۴۰۰ میلیون سهم به ارزش معاملاتی ۳۲۰میلیارد تومان در ۹۵ هزار و ۳۰۹ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شدند. از این میزان معامله، خریدوفروش ۱۳۵ میلیون سهم به بازار اول و دوم فرابورس تعلق داشت. این حجم از داد‌وستد‌ها در ۷۷ هزار و ۲۷۶ نوبت معاملاتی و با ارزشی حدود ۵۳ میلیارد تومان صورت گرفت.

«ترین»های فرابورس

دیروز، شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در صدر پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی نشست. معاملات منفی در این نماد بزرگ، بیشترین تاثیر را بر نزول شاخص فرابورس گذاشت. بر این اساس، خریدوفروش بیش از ۴۶ میلیون سهمی «ذوب» به ارزش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در ۲ هزار و ۸۰۹ نوبت معاملاتی منجر به افت ۲۵/ ۲ درصدی قیمت این نماد شد. در نهایت «ذوب» ۲/ ۱ واحد نماگر اصلی فرابورس ایران را تنزل داد. پس از نماد «ذوب»، نماد معاملاتی شرکت بیمه کوثر و داروسازی کاسپین تبریز با بیشترین تاثیر منفی (مجموعا ۵۴/ ۰ واحدی) از رشد شاخص فرابورس نماگر جلوگیری کردند.در جریان معاملات دیروز شاهد اقبال سهامداران به سمت نمادهای پتروشیمی از جمله پتروشیمی زاگرس و شرکت پتروشیمی خراسان و نیز شرکت تولید نیروی برق دماوند بودیم. نماد معاملاتی شرکت نیروی برق دماوند با حمایت حدود یک واحدی، در صدر نمادهای مثبت تاثیرگذار در محاسبه شاخص کل فرابورس قرار گرفت. پس نماد معاملاتی «دماوند»، دو شرکت پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی خراسان در مجموع، با حمایت یک واحدی مانع از افت بیشتر «آیفکس» شدند. بررسی تحولات دیروز فرابورس، حاکی از پیشتازی نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش در جدول نمادها با بیشترین رشد قیمت است. این نماد با رشد متوالی برای هجدهمین روز پس از عرضه در بازار عادی فرابورس، حدود ۵ درصد بازدهی نصیب سهامداران خود کرد. نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا نیز پس از «اوان» بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرد. در قعر جدول بازدهی نمادها، شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد با کاهش ۶/ ۵ درصدی قیمت قرار داشت. دیروز، بیشترین ارزش معاملات در میان شرکت‌های فرابورس با رقمی بیش از ۲۰ میلیارد تومان به شرکت تازه‌وارد هتل پارسیان کوثر اصفهان با نماد «گکوثر» تعلق گرفت. شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز در صدر نمادها با بیشترین حجم معاملات جای گرفت.

توقف‌ها و بازگشایی‌ها

روز یکشنبه، معامله‌گران شاهد بازگشت نماد معاملاتی شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد در فرابورس بودند. این نماد معاملاتی از بیست‌ویکم تیرماه سال جاری، به علت تعدیل پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۶، از سوی ناظر بازار متوقف شد. سهام این شرکت پس از شفاف‌سازی انجام شده و ارائه اطلاعات تکمیلی درخصوص پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، روز یکشنبه در دسترس فعالان فرابورس قرار گرفت. خریدوفروش بیش از ۴ میلیون سهم نماد معاملاتی صنایع فولاد آلیاژی یزد در نهایت زمینه افت بیش از ۶/ ۵ درصدی این نماد را فراهم کرد.

عرضه اولیه نخستین هتل در فرابورس

روز گذشته، فرابورس ایران میزبان یک عرضه اولیه بود. دیروز، ۵/ ۱۶میلیون سهم هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان (۱۵ درصد کل سهام قابل عرضه) در کمتر از دو ساعت به فروش رفت. به این ترتیب، با محدودیت خرید ۳۰۰ سهمی برای هر شخص، هر سهم این شرکت حدود ۱۲۲۰ تومان، در بازار دوم فرابورس کشف قیمت شد. ناظر بازار، محدودیت حجم در هر سفارش را برای نماد معاملاتی شرکت هتل بین‌المللی پارسیان کوثر اصفهان، از امروز دوشنبه سیزدهم شهریور، به میزان حداکثر ۱۰ هزار سهم تعیین کرد.

تغییر مالکیت در فرابورس

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد تغییر مالکیت‌های کل فرابورس در روز یکشنبه به نفع سهامداران حقیقی رقم خورد. بر این اساس، در جریان معاملات دیروز فرابورس، حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی منتقل شد. در میان این جابه‌جایی‌ها، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در صدر بیشترین انتقال مالکیت‌ها به نفع سهامداران حقیقی قرار گرفت. در این نماد، بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار سهم نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با ارزشی بالغ بر ۴میلیارد تومان به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. جابه‌جایی حدود ۳ میلیون سهم گروه صنایع کاغذ پارس به ارزش حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان این نماد را در رتبه دوم نمادها با بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها قرار داد. در مقابل خریدوفروش بیش از ۳ میلیون سهم نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان، بیشترین انتقال مالکیت به نفع سهامداران حقوقی را رقم زد. پس از «ارفع»، جابه‌جایی حدود ۷ میلیون سهمی نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان با ارزشی بالغ بر ۶۲۰ میلیون تومان، انتقال مالکیت را به نفع سهامداران حقوقی به ثبت رساند.

بازار کم‌رمق بدهی با دو نماد

دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار سهم در ۴۰۹ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش معاملات این داد وستدها حدود ۱۴۱ میلیارد تومان بود. از این میزان معامله، خریدوفروش حدود ۱۵۷ هزار اوراق بهادار به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان به بازار اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. معاملات بازار اسناد خزانه اسلامی همچنان با دو نماد «اخزا۱۰» و «اخزا۱۱ » دنبال می‌شود.