دنیای اقتصاد: کمتر از ۱۰ روز کاری به موعد مقرر پرداخت سود سهام عدالت باقی مانده است. به این ترتیب سهام عدالت و موضوع پرداخت سود این سهام پرماجرا، سرانجام به نقطه پایانی خود نزدیک می‌شود. در حالی که یک سال از زمان مقرر پرداخت سود به حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول دریافت سود سهام عدالت می‌گذرد که در آخرین اخبار شاهد نخستین پرداختی‌ها تا پایان شهریور هستیم. بر این اساس طبق اظهارات مشاور سازمان خصوصی‌سازی، میزان دقیق و قطعی این سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر معادل ۴هزار میلیارد تومان است. البته این رقم مربوط به کل سال و با پیش‌بینی دریافتی از دو شرکتی که هنوز سود خود را تقسیم نکرده‌اند، درنظر گرفته شده است. بر این اساس سود دریافتی برای هر مشمول با فرض آزادسازی یک میلیون تومانی هر برگه سهام عدالت، به حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد رسید. البته این سود یکجا واریز نخواهد شد و طی ۳ مرحله و تا پایان سال جاری به حساب مشمولان پرداخت می‌شود.ضمن اینکه به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی، از روز گذشته سامانه دریافت اطلاعات برای متوفیان نیز بازگشایی شده و وراث آنها می‌توانند سود سهام عدالت را دریافت کنند.

جزئیات بیشتر از سود واریزی

در این خصوص سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از تحقق وعده سازمان خصوصی‌سازی برای واریز اولین مرحله سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه جاری به حساب مشمولان خبرداد و گفت: برای واریز سود منتظر مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ هستیم. البته سازو کار درون سازمانی واریز سود سهام عدالت انجام شده است. پیشنهادهای سازمان به شورای عالی اصل ۴۴ در این زمینه ارائه و جزئیات کار، نحوه واگذاری‌ها، اولویت‌بندی‌ها و... مشخص شده که با موافقت شورا اجرایی خواهد شد. وی در ادامه به سودهای دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر بالغ بر ۳هزار و ۳۵۰ میلیارد است که این سود بدون لحاظ دریافتی از دو شرکت موجود در پرتفوی سهام عدالت است. وی به تاثیر مهم و سودآوری هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و گفت: هنوز این شرکت مجمع عمومی عادی سالانه خود را برگزار نکرده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به سهم بالای این شرکت و سودآوری قابل توجه آن، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از این شرکت به سبد سهام عدالت واریز شود. سبحانی ادامه داد: با احتساب سود دریافتی احتمالی از مجمع «فارس»، به نظر می‌رسد مجموع سود قطعی به ۴هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی در ادامه با اظهار این مطلب که با توجه به صحبت‌های گذشته، برای دریافت این سود صبر نخواهیم کرد، گفت: هر مبلغی که تاکنون دریافت شده بین مشمولان تقسیم خواهد شد. البته این واریزی یکجا نخواهد بود و طی سه مرحله بین حدود ۴۹میلیون نفر مشمول توزیع خواهد شد. سبحانی با اشاره به تخفیفی که برای دو دهک پایینی درآمدی در طرح سهام عدالت اختصاص داده شده است، افزود: همچنین افرادی که سهم یک میلیون تومانی خود را کامل کرده‌اند حدودا طی سال ۹۶ تا ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت خواهند کرد اما بقیه به نسبت درصدها کمتر از این مبلغ سود می‌گیرند. به گفته سبحانی، کف سود پرداختی به دیگر مشمولان کمتر از ۷۵ هزار تومان نخواهد بود. مشاور سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با اظهار این مطلب که دو دهک اول و روستاییان در اولویت هستند، گفت: قرار است ابتدا سود مشمولان حاضر در دو دهک پایین جامعه و تحت پوشش سازمان‌های حمایتی پرداخت شود. در ادامه روستاییان بیکار و در مرحله بعد نیز سایر روستاییان مشمول سهام عدالت قرار می‌گیرند. مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۳۷ میلیون نفر به سامانه مراجعه و وضعیت صورت حساب خود را مشاهده کرده‌اند و در عین حال ۵/ ۳۱ میلیون نفر هم شماره شبای خود را وارد سامانه کرده‌اند. وی یاد آور شد: هیچ محدودیت زمانی برای ثبت شماره شبای بانکی مشمولان برای دریافت سود سهام عدالت نداریم اما مشمولان باید بدانند که بدون اعلام شماره شبا امکان واریز سود سهام عدالت وجود ندارد.

پرداخت سود متوفیان

سبحانی در ادامه اظهاراتش به پرداخت سود متوفیان اشاره کرد و گفت: شماره شبای مشمولانی که پس از ارائه شماره شبا فوت کرده و بعد از آن حساب‌شان مسدود شده نیز به حساب آنها واریز خواهد شد و پس از آن وراث باید مطابق قانون اقدام به دریافت این سود کنند.وی ادامه داد: از مشمولان سهام عدالت، تاکنون حدود ۲ میلیون نفر فوت شده‌اند که پرداخت سود سهام عدالت برای مشمولانی که فوت شده اما شماره شبای آنها در سامانه این سهام به ثبت نرسیده، نیز از روز گذشته پذیرش و دریافت اطلاعات صورت گرفته است.