سیگنال‌های مثبت بازار جهانی

در هفته گذشته معاملات سهام بیشتر بر موج نگرانی‌ها نسبت به سرانجام برجام حرکت کرد.با اظهارات جدید وزیر امور خارجه درباره شعبده بازی‌های ترامپ و خروج آمریکا از برجام، تا حدودی فضا برای فعالان و سرمایه‌گذاران مبهم شد. از سوی دیگر، با پایان یافتن تابستان، سهامداران چشم به گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها تا تصمیمات آتی خود را سامان دهند. نکته دیگر اینکه سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ و اثرگذار بازار سهام، از جمله نمادهای زیرگروه فلزی، معدنی و محصولات شیمیایی وابسته به قیمت‌ها در بازار جهانی است.بازار جهانی، در هفته گذشته شاهد تعطیلی بازارهای چین و کره در شرق آسیا بود. بر همین اساس تعطیلی بازارهای چین، انتظار برای انتشار گزارش عملکرد ۶ ماهه و نگرانی نسبت به آینده برجام سایه خود را بر معاملات بازار انداخت تا شاهد کاهش تحرکات در بورس و فرابورس باشیم.

 

   جزئیات معاملات فرابورس در هفته گذشته

در آخرین روز هفته گذشته در فرابورس ایران نماد معاملات شرکت پتروشیمی مارون به تنهایی نزدیک ۹ واحد از شاخص کل حمایت کرد. آخرین گزارش فعالیت ماهانه این شرکت نشان می‌دهد فروش شهریور نسبت به مرداد بیش از ۱۲درصد رشد داشته است. به نظر می‌رسد این امر در معاملات مثبت این نماد و بالطبع رشد شاخص کل فرابورس اثرگذار بوده است. از سوی دیگر، شاهد رشد ناهمگون قیمت سهام نمادهای زیرگروه فلزات در فرابورس بودیم؛ چنان که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد هرمزگان جنوب با تاثیر منفی بیش از ۳ واحد، مانع از رشد بیشتر شاخص کل فرابورس شدند.این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان ۷/ ۰ واحد از شاخص حمایت کرد.در مجموع، شاخص گروه فلزات اساسی فرابورس در هفته گذشته، افت ۳/ ۵ درصدی را تجربه کرد. بهای سهام زرین معدن آسیا نیز در هفته اخیر از رشد مناسبی برخوردار بود. تداوم رشد قیمت جهانی فلز «روی» و رسیدن به سقف ۱۰ ساله از قیمت این نماد حمایت کرد. قیمت سهام شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران نیز تحت تاثیر رشد متداوم قیمت جهانی محصولاتش نزدیک ۲ درصد افزایش یافت.

در گروه محصولات شیمیایی فرابورس وضع متفاوتی حاکم بود. معاملات مثبت در سه نماد بزرگ این زیر گروه، از جمله نمادهای پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس و خراسان در جریان سه روز معاملاتی هفته در نهایت زمینه رشد ۲ درصدی شاخص این گروه را فراهم کردند. این سه نماد روز چهارشنبه در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه شاخص کل قرار داشتند.در گروه پالایشی فرابورس نیز به رغم افت یک و نیم واحدی شاخص این گروه، نماد پالایش نفت لاوان در دو روز پایانی معاملات مثبتی را تجربه کرد.در مجموع، حجم معاملات فرابورس در هفته اخیر نسبت به هفته منتهی به ۵ مهرماه بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. هر چند ارزش معاملات در کل فرابورس افزایش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد اما در معاملات خرد بازار اول و دوم، با کاهش حدود ۵۰درصدی ارزش معاملات مواجه بودیم. کم تحرکی معامله‌گران در حجم و ارزش کم معاملات بازار بدهی هم مشهود بود به‌طوری که حجم و ارزش معاملات این بازار (نسبت به هفته پیش از آن) ۷۰ درصد کاهش یافت. در دیگر بازارهای فرابورس نیز وضع به همین منوال بود. حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به هفته مزبور بیش از ۵۰ درصد افت کرد.البته باید در نظر داشت طی هفته گذشته فرابورس تنها با سه روز کاری مواجه بود.

 

   عرضه آخرین «سخاب» در فرابورس

«سخاب ۷» میهمان این هفته فرابورس است. با ورود آخرین نماد از اسناد خزانه اسلامی بانکی به بورس جمع سخاب‌ها تکمیل می‌شود و معاملات بازار بدهی را رونق تازه‌ای می‌دهد. عرضه اولیه اوراق سخاب۷ قرار است روز دوشنبه، هفدهم مهرماه جاری در بازار ابزارهای مالی نوین فرابورس انجام شود. به این ترتیب خانواده سخاب‌ها با آمدن آخرین عضو این گروه کامل می‌شود. در روزهای اخیر شاهد کاهش نسبی نرخ سود اوراق بدهی در فرابورس بودیم. پیش‌تر، معاملات اسناد خزانه با نرخ‌های بالای ۲۰ درصدی صورت می‌گرفت. با ورود اوراق سخاب همراه دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی شاهد نوسان نرخ سود این اوراق در مرز ۱۸ درصد هستیم. با توجه به چشم انداز کاهش نرخ سود بانکی و توجه سیاست‌های کلان اقتصاد برای مواجهه با ابرچالش‌هایی چون مساله اشتغال و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، بازار بدهی ابزار مناسبی برای تامین مالی دستگاه‌های اجرایی است. توسعه این بازار می‌تواند ترکیب تامین مالی را از بانک‌ها به سمت بازار بدهی هدایت کند.امری که می‌تواند زمینه رونق بخشی به اقتصاد کشور را نیز به دنبال داشته باشد.

10-01