در بازار دیروز معامله‌گران شاهد نگرانی از مباحث سیاسی و کمبود نقدینگی بودند. به‌رغم آنکه معاملات هلدینگ خلیج‌فارس در ابتدای بازار شاخص را تا ۲۰۰واحد مثبت کرد اما در ادامه با افت یکپارچه گروه‌های عمده بازار به خصوص گروه فلزی-معدنی و پالایشگاه‌ها شاخص سهام با ریزش ۵۰۵واحدی مواجه شد و به رقم ۸۴هزار و ۵۶۵واحد رسید. به این ترتیب شاخص بورس پس از ۱۱ روز سطح ۸۵‌هزار واحدی را واگذار کرد. شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۵/ ۱ درصدی عقب‌نشینی چشمگیری را تجربه کرد که نشان از افت یکپارچه تمامی نمادهای بازار دارد. دیروز نمادهای سایپا، پالایشگاه‌های بندرعباس و تهران، فولاد مبارکه، چادرملو و ایران‌خودرو بیشترین تاثیر را در افت نماگر اصلی بازار سهام داشتند.

اکثر کارشناسان انتظار برای موضع‌گیری آمریکا در قبال برجام و همچنین کمبود نقدینگی در بازار را مهم‌ترین‌ دلیل برای ریزش قیمت‌ها ارزیابی می‌کنند. در همین حال توام با کاهش قیمت‌ها در بورس افزایش نرخ دلار آمریکا دیروز ادامه داشت تا مرز ۴هزار تومانی را لمس کند. با افزایش نرخ دلار دورنمای سهام شرکت‌های صادراتی و وابسته به بازار جهانی بهبود می‌یابد.در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه رازی، لبنیات کالبر، پتروشیمی کازرون، از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران،‌ متوقف شدند.

دیروز در گروه حمل‌ونقل‌ اعلام شد که شرکت آسیاسیر ارس در بازار عرضه خواهد شد. براین اساس ۸۰میلیون سهم این شرکت امروز روی تابلو می‌رود. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد، شرکت آسیا سیر ارس را ششمین شرکت از مجموعه توکا فولاد دانست که به بازار سرمایه وارد می‌شود. احمد کارگهی افزود: توکا فولاد به تنهایی ۵/ ۸ درصد از حمل‌ونقل‌ بار ریلی کشور را به عهده دارد. وی همچنین هدف از ورود شرکت‌های زیرمجموعه توکافولاد به بازار سرمایه را شفافیت، نزدیک کردن قیمت‌ها به قیمت‌های واقعی، خدمت به اشتغال، ارزش‌آفرینی و الزام به رعایت ضوابط بورسی، جذب منابع مالی و صرف آن در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد همچنین گفت: صنعت ریلی در برنامه‌های دولت دوازدهم جزو اولویت‌های نخست است که ارزش آن ۸ هزار و ۷۷۹ میلیارد تومان است و رتبه ۱۲ را در میان کل صنایع دارد.کارگهی صنعت ریلی را همچنان صنعتی مطمئن و رو به رشد توصیف کرد و افزود: توکاریل که صاحب آسیا سیر ارس است، بزرگ‌ترین شرکت حمل و نقل باری کشور است که بیش از یک سوم بار ریلی کشور را جابه جا می‌کند.

وی ادامه داد: این مجموعه ٤٠٨٦ واگن دارد که به عبارتی یک پنجم کل واگن‌ها را در اختیار دارد.مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد اضافه کرد: پیش‌بینی EPS شرکت توکاریل ۱۷۵ ریال است و سهم سودی که توکاریل به توکا فولاد می‌دهد، ۳۶ درصد سود خالصی است که به دست می‌آید. در گروه تجهیزات پس از مدت‌ها کش و‌قوس سرانجام شرکت آذرآب شاهد برگزاری مجمع بود تا در این شرکت گروه جدیدی عهده‌دار مدیریت شوند. در همین حال در مجمع آذرآب تصویب صورت‌های مالی شرکت منوط به حسابرسی ویژه از این شرکت شد. در گروه خودرویی شرکت کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا با سرمایه ثبت شده ۳۲۰هزار و ۸۵۷ میلیون ریال گزارش فعالیت ماهانه یک ماه منتهی به پایان شهریور ۹۶ را منتشر کرد. «خکمک» در شهریور ماه ۱۱۴ هزار و ۸۲۰ عدد انواع محصول را تولید کرد.

بیشترین تولید این شرکت در یک ماه کمک فنر تیپ ۶۲بوده است. همچنین مبلغ فروش شرکت کارخانه‌های کمک فنرایندامین در شهریور ماه ۱۲۴ میلیارد و ۵۶۲ میلیون ریال بود. این شرکت در نیمه اول سال جاری ۸۵۲هزار و ۸۲۲ عدد انواع محصول را تولید کرده است. مبلغ فروش این شرکت در ۶ ماه اول سال جاری ۶۴۸ میلیارد و ۹۲۳ میلیون ریال بود. در گروه فلزی پس از دوبار ناکامی توسعه صنعتی در فروش بلوک آلومینیوم ایران یک بار ناکامی مهر اقتصاد، بار دیگر بلوکی از سهام «فایرا» آگهی شده است. مهر اقتصاد این‌بار در دومین مرتبه ۳۰ مهر بیش از یک میلیارد و ۴۰ میلیون سهم «فایرا» به قیمت پایه هر سهم ۱۸۴ تومان (در عرضه قبلی ۱۲۹ تومان)، در بازار دوم معاملات بورس تهران روانه میز فروش خواهد کرد. در گروه معدنی دیروز اعلام شد میزان تولید کنسانتره زغال‌سنگ شرکت‌های طبس و البرز مرکزی (وابسته به ایمیدرو) طی ۵ ماهه ۹۶، ۳۶ درصد افزایش یافت.

در گروه محصولات شیمیایی شرکت پلی‌اکریل ایران با سرمایه ثبت شده ۳هزار و ۵۷۰ میلیارد و ۹۷۹ میلیون‌ریال گزارش فعالیت ماهانه یک ماه منتهی به پایان شهریور ۹۶ را منتشر کرد. «شپلی» در شهریور ماه ۱۶۷ تن محصول تولید کرد. عمده تولید این شرکت در یک ماه نخ پلی‌استر بوده است. همچنین مبلغ فروش شرکت پلی‌اکریل ایران در شهریور ماه ۲میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال بود. این شرکت در نیمه اول سال جاری ۲هزار و ۵۹۱ تن انواع محصول را تولید کرده است. عمده تولید این شرکت در ماه مورد بررسی الیاف ونوار پلی‌استر با تولید ۲هزار و ۴۱۴ تن بود. مبلغ فروش این شرکت در ۶ ماه اول سال جاری ۱۸۱ میلیارد و ۳۶۷ میلیون ریال بود. در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۳۲میلیارد تومان و درفرابورس به ۳۳۰میلیارد تومان بالغ شد.