در قیمت کنونی دلار این کاهش بزرگ‌ترین سقوط دارایی‌ سهامداران در طول تاریخ محسوب می‌شود. به گزارش «بلومبرگ»، شرایط شرکت «پتروچاینا» که اولین شرکت یک هزار میلیارد دلاری دنیاست، رو به وخیم‌تر شدن است. اگر میانگین برآوردهای تحلیلگران به واقعیت بپیوندد، در ۱۲ ماه آینده سهام شانگهای شرکت «پتروچاینا» با کاهشی ۱۶ درصدی به کمترین میزان تاریخی خود خواهد رسید. ارزش بازاری این شرکت در سال ۲۰۰۷ بیش از هزار میلیارد دلار (یک تریلیون دلار) بوده است که از آن زمان تا کنون به حدود ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده است. قیمت هر سهم پتروچاینا در دوران اوج خود یعنی نوامبر ۲۰۰۷، معادل ۲۶۲ دلار بوده که حالا به ۶۴ دلار رسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، به عقیده کارشناسان، بخش عمده کاهش ارزش سهام شرکت «پتروچاینا» ناشی از تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت چین در یک دهه گذشته بوده است. در این باره اقدامات دولت چین برای کنار گذاشتن مدل توسعه‌ای کالا محور و تلاش برای خنثی‌سازی هیجانات سفته‌بازی باعث شد تا در سال ۲۰۰۷ شرکت «پترو چاینا» اولین شرکت هزار میلیارد (یک تریلیون) دلاری دنیا لقب گیرد. با توجه به کاهش بیش از ۴۴ درصدی قیمت طلای سیاه در ۱۰ سال اخیر و برنامه‌های آرمان‌گرایانه دولت شی جین‌پینگ برای ترویج خودروهای الکتریکی می‌توان درک کرد که چرا تحلیلگران روند کاهشی را برای سهام این شرکت پیش‌بینی کرده‌اند. در این باره توشیهیکو تاکاموتو مدیر یک شرکت مدیریت دارایی مستقر در سنگاپور – شرکتی که بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار دارایی را در آسیا مدیریت می‌کند – می‌گوید: «شرکت پتروچاینا روزهای بسیار سختی در پیش دارد. چرا افراد تمایل به خرید سهامی دارند که ۳۰ برابر سود آن خرید و فروش می‌شود؟!» البته بسیاری از عواملی که موجب سقوط تاریخی ارزش سهام شرکت «پتروچاینا» شده‌، خارج از کنترل این شرکت هستند. در سال ۲۰۰۷ زمانی که سهام این شرکت در بورس شانگهای عرضه شد، هر دو بخش نفتی و بازار سهام چین حباب داشتند.

در آن زمان بحران مالی جهانی در آستانه وقوع بود. نلسون وانگ، تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری «سیتی‌گروپ» مستقر در نیویورک با اشاره به کاهش ارزش تاریخی شرکت‌ «پتروچاینا» می‌گوید: «با توجه به اینکه بخش عمده سهام این شرکت تحت مالکیت دولت چین است، سرمایه‌گذاران خرد چندان از این کاهش تاریخی در ارزش بازار ضرر نخواهند کرد.» در بورس هنگ‌کنگ، جایی که سهام پتروچاینا برای نخستین بار در آوریل سال ۲۰۰۰ عرضه شد، سهامداران از سودهای درازمدت بالایی بهره‌ بردند. بخشی از سهام این شرکت موسوم به سهام اچ، در حدود ۷۳۵ درصد بازگشت سرمایه داشت و بدین ترتیب از بازگشت سرمایه ۵۰۰ درصدی شاخص هنگ‌سنگ که شاخص معیار این شهر محسوب می‌شود، سبقت گرفت. بنا به پیش‌بینی یک تحلیلگر مرکز جفریز گروپ واقع در هنگ‌کنگ به‌نام لابان یو، سهام اچ که کمتر از ۱۲ درصد از کل سهام پتروچاینا را که هنوز با تخفیف به همتایان شانگهایی‌شان عرضه می‌شود در بر می‌گیرد، طی سال آینده با افزایش ارزش ۳۱ درصدی مواجه خواهد شد.‌ یو در یک مصاحبه که هفته پیش انجام داد افزود که اگر پتروچاینا تصمیم بگیرد احیای دارایی‌های خطوط لوله خود را آغاز کند، می‌تواند مقدار «عظیمی» از نقدینگی خود را به سهامداران بازپس دهد. یک سخنگوی شرکت پتروچاینا که مقر اصلی آن در پکن واقع است، از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. وقتی بحث سهام مبادله‌شده پتروچاینا در بورس شانگهای به میان می‌آید، تحلیلگران معمولا بدبین هستند.

این شرکت تولید‌کننده انرژی یکی از معدود شرکت‌های چینی دارای سرمایه هنگفت است که حجم فروش سهام آن بیشتر از حجم خرید سهام آن است و زیان ۱۶ درصدی پیش‌بینی شده برای سهام آن با میانگین سود ۱۰ درصدی سهام شاخص سی‌اس‌آی ۳۰۰ مربوط به شرکت‌های دارای سرمایه هنگفت در چین قابل مقایسه است. ارزش‌گذاری یکی از دلایل چشم‌انداز تیره سهام این شرکت است. حتی پس از رکود، نسبت قیمت به درآمد سهام پتروچاینا ۸۰ درصد بالاتر از میانگین تاریخی آن است. با توجه به اینکه در سال ۲۰۰۷ ارزش سهام این شرکت بسیار بالاتر بود، حالا نامحتمل به‌نظر می‌رسد که دولت چین اجازه دهد چنین شرایطی در بازار در آینده نزدیک دوباره تکرار شود. طی یک سال گذشته، مقامات چینی برای جلوگیری از نوسانات شدید ارزش سهام در چین اقدام به مداخله کردند با این هدف که از تکرار چرخه رونق-ورشکستگی که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۵ گریبانگیر سرمایه‌گذاران شد اجتناب کنند. حتی اگر دولت از این سختگیری خود بکاهد بیشتر به‌نظر می‌رسد که سهام محبوب این روزها در بازار در بخش‌های تکنولوژی و صنایع مصرفی یافت می‌شود و نه در بخش‌های «قدیمی» اقتصاد همچون نفت. شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین هم در کنگره حزب کمونیست که هفته پیش تشکیل شد بر رشد اقتصادی دوستدار محیط زیست تاکید کرد. کشور او یکی از بزرگترین طرح‌های خودروهای برقی را کلید زده است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ گازهای کربن‌دار آلاینده را به میزان چشمگیری کاهش دهد. از دید اندرو کلارک، رئیس معاملات مرکز «میراباود آسیا»، این موضوع برای غول ملی نفت چین به منزله چشم‌اندازی نامعلوم خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا وضعیت سهام پتروچاینا دوباره به شرایط سال ۲۰۰۷ بازخواهد گشت یا نه، گفت: ‌«شاید چنین روزی برسد اما بستگی به مدت چارچوب زمانی شما دارد. من مطمئنم که اگر این شرایط دوباره بازگردد، آن زمان من زنده نخواهم بود.»

بورس