یا چطور تحلیل درست را از سیگنال‌فروشی تشخیص دهیم؟ سوالاتی که پاسخ به آنها زمانی دشوارتر می‌شود که با صدها تریبون اطلاع‌رسانی در بورس مواجه می‌شویم. از گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی گرفته تا سایت‌هایی که دائما در حال تبادل اطلاعات مربوط به بازار سرمایه هستند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این فضای گسترده توانسته به شفافیت بیشتر بازار سهام و پاسخگویی بیشتر سیاست‌گذار کمک کند. اما معضلی که بارها فعالان بورسی بر آن تاکید می‌کنند نقش منفی این فضای جدید است که ابزار دست شایعه‌پردازان و رفتارهای سفته‌بازی شده است.  «دنیای اقتصاد» در نظرسنجی که اوایل مهر امسال انجام داده بود این پرسش را مطرح کرد: «به نظر شما کدام جنبه از توسعه شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام اثر پررنگ‌تری بر فعالیت سهامداران داشته است؟» جالب آن است که ۷۲ درصد معامله‌گران بورسی و ۶۷ درصد کارشناسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند اثرات منفی این تحول ساختار اطلاع‌رسانی را بیشتر ارزیابی کرده بودند.

این به آن معنا نیست که باید از توسعه شبکه‌های اجتماعی جلوگیری شود، بلکه همان‌طور که اشاره شد این فضای جدید کمک‌های زیادی به افزایش سطح دانش افراد در بخش‌های مختلف جامعه کرده است. بنابراین، راهکاری که صاحب‌نظران به آن تاکید دارند ایجاد مراجعی است که بتوانند در جبهه مخالف شایعه‌پردازان فعالیت کنند.  در بورس تهران نیز همان‌طور که اشاره شد، اخبار موثق یکی از ابزارهای اصلی مورد نیاز فعالان است. اما بارها دیده شده افراد به دنبال شایعات اقدام به خرید یا فروش کرده و در نهایت زیان می‌کنند. این موضوع موجب بی‌اطمینانی و تقویت تئوری توطئه «دست‌های پشت پرده» برای کسب سود در بورس شده است. علاوه بر اخبار غیرموثق، تحلیل‌های غیرقابل اتکا دیگر نگرانی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران با آن مواجهند. به عبارت دقیق‌تر، سیگنال‌فروشان با اهداف مختلف اقدام به پیشنهادهای خرید و فروش به تازه‌واردها کرده و منجر به زیان آنها در بلندمدت می‌شوند.  «دنیای اقتصاد» به منظور ایجاد پایگاهی قابل استناد سایت تحلیلی «دنیای بورس» را تشکیل داده است. این تیم تحلیلی تلاش می‌کند تا با پرهیز از شایعات بتواند منبعی برای اطلاع‌رسانی دقیق به سرمایه‌گذاران باشد. همچنین، در نقش تحلیلی می‌توان مدعی شد «دنیای بورس» توانسته مرجعی قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاران باشد که طی مدت فعالیت خود پیش‌بینی‌های دقیقی از وضعیت شرکت‌ها و صنایع بورسی ارائه دهد. برای این منظور یک تیم تحلیلی با رصد عوامل موثر بر شرکت‌ها و فضای عمومی بازار سهام، پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بورس را در دوره‌های مختلف معرفی می‌کنند.

 امتیاز دوم برای بورسی‌ها

علاوه بر تحلیل‌هایی که بر اساس استراتژی‌های دوره‌ای «دنیای‌بورس» ارائه می‌شوند، کاربران این سایت می‌توانند پرسش‌های خود را برای این سایت ارسال کنند. تیم تحلیلی «دنیای بورس» متعهد است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پرسش‌های کاربران خود پاسخ دهد. بنابراین، مشترکان نه تنها می‌توانند از پیش‌بینی‌های «دنیای بورس» منتفع شوند، بلکه می‌توانند به پاسخ‌های تحلیلی برای پرسش‌های ذهنی خود دست یابند.  متقاضیان با مراجعه به آدرس WWW.DONYAYEBOURSE.COM می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از خدمات کامل این سایت با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت نام کنند.