پیشنهاد جهانگیری به سهامداران «عدالت»

وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه سود سهام عدالت دهک‌های پایین درآمدی به‌صورت کلی واریز شده، از واریز کامل سود بقیه گروه‌‌ها تا پایان سال خبر داد. همچنین کرباسیان واگذاری املاک مازاد بانک‌ها و بنگاه‌های غیرمرتبط را در دستور کار این وزارتخانه دانست و تاکید کرد که واگذاری‌های مزبور در راستای تثبیت جایگاه حاکمیتی دولت و کاهش رقابت با بخش مردمی و خصوصی اقتصاد خواهد بود.  در ادامه رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز با بیان اینکه در حال حاضر ارزش پرتفوی سهام عدالت در بازار ۵/ ۲ میلیون تومان است، اعطای برگه سهم به مشمولان را آخرین ایستگاه سهام عدالت دانست و تصریح کرد: چنانچه مجلس دستور تاسیس صندوق قابل معامله در بورس را صادر و اجرای آن را به سازمان خصوصی‌سازی واگذار کند، برگه‌های سهم این مشمولان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

نگهداری از «عدالت»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم نکوداشت ساماندهی سهام عدالت، با اظهار این مطلب که از ابتدای انقلاب دنبال این بودیم که مردم در سهام کارخانه‌ها مشارکت داشته باشند و احساس مالکیت کنند، گفت: سرانجام در دولت نهم و دهم و با موافقت رهبر انقلاب، اجرای طرح سهام عدالت و واگذاری ۴۰‌درصد از سهام کارخانه‌ها به مردم آغاز شد. البته طرح سهام عدالت مربوط به دولت هشتم بوده و با تاخیر چند‌ساله همراه شد.  وی در ادامه با اشاره به چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: امروز هیچ کس برای پرداخت سود نقدی سهام عدالت بر سر مشمولان منتی ندارد. وقتی لایحه ساماندهی این سهام در مجلس تصویب شد، مشمولان نسبت به آن اختیار خواهند داشت که یا بفروشند یا به وثیقه بگذارند یا از سود سالانه آن استفاده کنند. جهانگیری در ادامه با اظهار این مطلب که این سود مال شماست و شما اختیاردار آن هستید، گفت: اما توصیه می‌کنم که سهام خود را نفروشید؛ پس از تصویب لایحه آزادسازی سهام عدالت در مجلس، ممکن است قیمت سهام بیشتر شود، ممکن هم است که کمتر شود. این نوسان به عملکرد شرکت‌ها بستگی دارد. اما امیدواریم به سمت بیشتر شدن ارزش سهام حرکت کند.  وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش پرتفوی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی ۵/ ۲ میلیون تومان است. البته این رقم برای افرادی است که یک میلیون تومان در برگه خود سهم دارند. ممکن است قیمت سهام در آینده بیشتر شود؛ بنابراین توصیه می‌کنم سهام عدالت خود را نفروشید.

سود برای مردم است

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدا طرح سهام عدالت به گونه‌ای مطرح شد که مردم احساس مالکیت کنند، گفت: وقتی می‌خواستیم سود سهام عدالت را توزیع کنیم، گفتند این کار را نکنید و بگذارید سود سهام در کارخانه‌ها بماند. اما ما معتقد بودیم این سود مال مردم است، چرا آن پولدار میلیاردی سود سهامش را بگیرد اما این مردم سود سهامشان را نگیرد. تمام تلاش ما این بود که افراد احساس کنند سهامدار بوده و اختیار سهام خود را دارند.جهانگیری با اشاره به اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت است، گفت: هدف از اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد کشور را به مرحله‌ای از مقاومت و تاب‌آوری برسانیم تا در مقابل تکانه‌هایی که علیه کشور از بیرون طراحی می‌شود، مقاومت کند. مهم‌ترین این تکانه‌ها تحریم‌هایی بوده که قدرت‌های استکباری و غربی به بهانه‌های واهی علیه کشور ما وارد کردند. هنوز هم تهدید می‌کنند که تحریم را بازمی‌گردانند که البته گوش ما از این حرف‌ها پر است.وی در ادامه افزود: مهم این است که اقتصاد کشور را در مقابل بیگانگی غربی‌ها و اعمال مجدد تحریم‌ها، از این گردنه عبور دهیم و اجازه ندهیم اقتصاد آسیب ببیند. تلاش مسوولان این است که با استدلال، منطق و گفت‌وگو، اجازه ندهند که غرب و آمریکا هرکاری انجام دهند.

پنج رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بهترین سند ما همین اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، پنج رویکرد آن یعنی دانش‌بنیانی، درون‌زایی، برون‌نگری، عدالت‌طلبی و مردمی کردن اقتصاد را باید در همه سازمان‌ها، قوا، نیروهای مسلح و حتی بخش خصوصی حاکم کنیم.  وی با اظهار این مطلب که اقتصاد مقاومتی دو رویکرد دارد که باید مدنظر قرار گیرد، اولی عدالت بنیانی و دیگری مردمی بودن اقتصاد است، گفت: عدالت جزو مهم‌ترین رسالت‌های هر انسان آزاده‌ای است. عدالت تنظیم‌کننده و سازماندهی‌کننده امور است. اگر می‌خواهیم به توسعه متوازن و پایدار برسیم، باید عدالت را مدنظر قرار دهیم، زیرا توسعه بدون عدالت، توسعه نیست. توسعه وقتی ارزش دارد که آحاد مردم کشور، طعم توسعه و پیشرفت را بچشند و نتیجه توسعه، حرکت به سمت عدالت باشد.

اجرای عدالت در همه زمینه‌ها

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: بدترین طریق عدالت این است که آن را در زمینه اقتصادی محدود کنیم. ما باید دنبال اجرای عدالت در همه زمینه‌ها باشیم. مردم باید ببینند که با فقر، فساد و تبعیض مقابله می‌شود. مهم‌ترین هدف و آرمان انقلاب، امام، شهدا و رهبری استقرار عدالت است. رهبر انقلاب اخیرا فرمودند ما در خیلی زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم؛ اما آن‌طور که می‌خواستیم در زمینه عدالت پیشرفت نکرده‌ایم. ایشان به همین دلیل حتی عذرخواهی هم کردند که این صحبت‌های رهبری اهمیت درجه عدالت را نشان می‌دهد.  جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از ابعاد مهم عدالت، عدالت منطقه‌ای است که ما در این زمینه عقب‌ماندگی‌های جدی داریم، خاطرنشان کرد: برخی استان‌های ما محروم مانده و برخی پیشرفت کرده‌اند. با وجود سیاست‌گذاری برای رفع محرومیت این استان‌ها هنوز محرومیت در برخی استان‌ها وجود دارد. البته در این دولت اقدامات خوبی در برخی مناطق محروم صورت گرفته است.

تلاش برای حل معضل بیکاری

جهانگیری در ادامه به معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: ما در تلاش هستیم مساله بیکاری و مسائل اقتصادی را حل کنیم. در سال ۹۶ هم دستاوردهای خوبی در رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال داشته‌ایم؛ اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.  وی ادامه داد: سال ۹۶ جزو سال‌های نمونه است؛ اما ما باید برای مردم کار مناسب فراهم کنیم. به عبارت دیگر شرایطی ایجاد کنیم که هیچ ایرانی به خاطر بیکاری، امنیت و روانش آسیب نبیند؛ زیرا بیکاری با خود، ده‌ها آسیب به دنبال دارد و روح و کرامت انسان را آزرده می‌کند.

آزادسازی «عدالت» با تصویب مجلس صورت خواهد گرفت

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت با بیان اینکه نباید موضوع سهام عدالت را به رقم پرداختی سود آن تقلیل داد، اظهار کرد: آنچه درباره سهام عدالت اهمیت دارد، واگذاری یک میلیون تومان سهم بوده، بدون اینکه پولی از فردی گرفته شود.  وی در ادامه با اظهار این مطلب که ارزش این سهام امروز نسبت به روز نخست دو و نیم برابر شده، گفت: سود سهام دهک‌های پایین درآمدی به‌صورت کلی واریز شده است. امیدواریم تا پایان سال جاری، سود بقیه گروه‌ها نیز واریز شود و بتوانند تمام مشمولان سود خود را به‌صورت کامل دریافت کنند. کرباسیان ادامه داد: مجموع سود پرداخت‌شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر در پرتفوی سهام عدالت بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. این موضوع بیانگر آن است که پرداخت همین میزان سود به مردم باعث تثبیت مالکیت اصل سهام برای دارندگان آن شده است.  وزیر اقتصاد افزود: تنها مساله‌ای که وجود دارد این است که هنوز مدیریت واحدها به سهامداران واگذار نشده است. به عبارت دقیق‌تر آزادسازی سهام عدالت صورت نگرفته است. این موضوع در لایحه تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی دیده شده و ان‌شاءالله با تصویب مجلس، محقق خواهد شد.  کرباسیان در ادامه با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم، به رغم تلاش‌های صورت‌گرفته، راهبرد طرح و وضعیت سهامداران مشخص نبود، گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، توسعه این موضوع صورت گرفت. ایجاد سامانه الکترونیک سهام عدالت، ثبت مشخصات و اطلاعات ۴۹ میلیون نفر سهامداران و پرداخت سود به مشمولان از جمله اقدامات مناسب در این دولت بود.

واگذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از دارایی بانک‌ها

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در اجرای اصل ۴۴ واگذاری بنگاه‌ها از سوی دولت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از دولت یازدهم و دوازدهم، بیش از یک تا دو بنگاه فقط به‌صورت رد دیون واگذار شده که آن نیز در قالب قانون بودجه بوده است. وی با تاکید بر اینکه رد دیون جزو سیاست‌های دولت نیست، افزود: واگذاری دارایی مازاد بانک‌ها و بنگاه‌های غیرمرتبط در دستور کار وزارت اقتصاد قرار دارد. تاکنون ۱۰ هزار میلیارد تومان در قالب قانونی از اموال بانک‌ها واگذار شده است. تا به این ترتیب دولت بتواند جایگاه حاکمیتی خود را داشته باشد و از رقابت با بخش مردمی و خصوصی اقتصاد دست بردارد.  کرباسیان در ادامه با اظهار این مطلب که سهم واگذاری به بخش خصوصی واقعی حدود ۷۰ درصد بوده، گفت: در چند روز آینده یکی از بزرگ‌ترین‌ واگذاری‌ها اجرایی خواهد شد.

ایستگاه آخر سهام عدالت

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در مراسم مزبور با اشاره به راه‌اندازی سامانه سهام عدالت در اسفند ماه سال ۹۵ برای ساماندهی و اطلاع‌رسانی سهام عدالت به مشمولان گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا امروز ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول ثبت‌نام شده، صورت‌حساب خود را دریافت کرده‌اند؛ بنابراین فرصت هفت‌ماهه برای پرداخت بقیه مبلغ سهام عدالت به آنها داده شد.  وی در ادامه افزود: اکنون ارزش سهام در بازار ۵/ ۲ میلیون تومان است و بنابراین یک خانوار پنج نفره مشمول تخفیف، ۵/ ۱۲ میلیون تومان دارایی صاحب شده است .  پوری حسینی اظهار کرد: در ایستگاه آخر سهام عدالت هستیم و یک مرحله دیگر باقی می‌ماند که ورقه سهم را به مشمولان بدهیم. وی درباره مشکلات پیش روی این سازمان گفت: اگر مجلس دستور تاسیس صندوق قابل معامله در بورس را صادر کند و اجرای آن را به سازمان خصوصی‌سازی واگذار کند، تلاش می‌کنیم برگه‌های سهم این مشمولان را در اختیارشان قرار دهیم تا مالکیت را به عهده بگیرند و با ارائه برگه‌ها، طرح سهام عدالت به انتها خواهد رسید. معاون وزیر اقتصاد افزود: تمام روند دریافت سود سهام عدالت، بدون مراجعه به بانک و تعاونی‌های سهام عدالت، صورت‌حساب، دریافت فیش و ارائه سود سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی صورت گرفته و این افتخاری بزرگ برای کشور است.  به گفته پوری‌حسینی، سامانه سهام عدالت در طول یک سال گذشته ۱۴۰ میلیون خدمت به مشمولان سهام عدالت ارائه داده است؛ ضمن اینکه این سامانه در سازمان خصوصی‌سازی طراحی شده و برای ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت، صورت‌حساب الکترونیکی و فیش بانکی طراحی شده است.