در معاملات دیروز فرابورس، نمادهای شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت لاوان، فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت شیراز، شرکت آهن و فولاد ارفع و پتروشیمی مارون در مجموع با تاثیر منفی ۵ واحدی بر شاخص کل، باعث نزول این نماگر شدند. در مقابل، معاملات مثبت در نماد پتروشیمی زاگرس، این نماد را در صدر جدول نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس قرار داد با این حال نتوانست مانع از ریزش شاخص سهام شود (تاثیر ۳/۰ واحدی).

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز به ترتیب به نام نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه فارس، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، داروسازی کاسپین تامین و تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا ثبت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع فولاد آلیاژی یزد، شرکت مواد ویژه لیا، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

 رصد صنایع فرابورسی

رصد معاملات روز گذشته صنایع فرابورس حاکی از افت شاخص اغلب صنایع این بازار است. دیروز ۱۱ صنعت از صنایع ۲۴گانه فرابورسی با نزول شاخص مواجه شدند. در مقابل، در ۹صنعت با رشد شاخص مواجه بودیم.در بین این صنایع تنها دو گروه رشد بالای یک درصد را تجربه کردند. شاخص ۴ صنعت سیمان، بانک و موسسات اعتباری، سایر واسطه‌گری‌های مالی و پتروشیمی نیز بدون تغییر ماند. در این بین، گروه‌های محصولات کاغذی و اطلاعات و ارتباطات با صعود به ترتیب ۹/۱ و ۶/۱ درصدی در رتبه‌های اول و دوم فهرست صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار گرفتند و در مقابل گروه‌های فرآورده‌های نفتی، رایانه و هتل با کاهش به‌ترتیب ۳/۲، ۱/۲ و ۹/۱ درصدی زیان‌ده‌ترین صنایع دیروز نام گرفتند. همچنین گروه فلزات اساسی نیز با افت ۴/۱ درصدی شاخص مواجه شد. در معاملات دیروز فرابورس، حدود ۶۰ درصد جریان نقدینگی بازارهای اول و دوم در صنایع فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری و محصولات شیمیایی به‌گردش درآمد. همچنین گروه‌های اطلاعات و ارتباطات و انبوه‌سازی و املاک و مستغلات به‌ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم جدول صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

 پیشتازی حقوقی‌ها در خرید

در میان رویدادهای دیروز در بازار اول و دوم، شاهد تغییر خالص مالکیت سهام به نام سهامداران حقوقی بودیم. به عبارت دقیق‌تر، حدود ۴ میلیون و ۸۲۶ هزار سهم به ارزش ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان در پایان معاملات دیروز از سبد سهام اشخاص حقیقی به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. سهامداران حقیقی این دو بازار بیشترین خالص خرید را به ترتیب در سهام شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب‌آهن اصفهان و مبین وان کیش به ثبت رساندند، در مقابل بیشترین خالص خرید از سوی سهامداران حقوقی در نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس و تولید نیروی برق دماوند به ثبت رسید.

 از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

معاملات دیروز اوراق با درآمد ثابت با رشد نسبی حجم و ارزش معاملات پایان یافت. همچنین طی روز گذشته با افزایش قیمت پایانی اکثر نمادهای مربوط به این بازار مواجه بودیم. ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت طی دیروز به رقم ۸۰ میلیارد و ۴۴۶ میلیون تومان رسید. برآیند معاملات این بازار از جابه‌جایی حدود ۹۱۶ هزار ورقه از اوراق مشارکت، اجاره و اوراق خزانه در ۷۰۸ نوبت معاملاتی به ارزش تقریبی ۸۰ ‌میلیارد تومان حکایت دارد.

در این بین ارزش جریان نقدینگی در بازار اوراق خزانه به سطح ۳۸ میلیارد تومان رسید. روز گذشته بازار اسناد اوراق خزانه اسلامی، روند مثبت اما کم‌نوسانی را طی کرد به‌گونه‌ای که تمام نمادهای این گروه رشد زیر یک درصد را در قیمت پایانی خود تجربه کردند. دیروز حدود ۴۶۵‌هزار ورقه اوراق اسناد خزانه اسلامی در ۵۵۲ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۳۸ میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین میانگین نرخ سود موثر ۱۶مرحله از اسناد خزانه اسلامی، در سطح ۹/۲۱ درصدی ایستاد. در این بین، نماد معاملاتی «اخزا ۶۰۹» با بیشترین رشد قیمتی روبه‌رو‌ شد و با رشد ۲۹/۰ درصدی به قیمت ۷۹ هزار تومان رسید..

روز گذشته حدود ۷۵ هزار ورقه امتیاز تسهیلات مسکن در ۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. طبق بررسی‌ها، روز گذشته در این بازار نیز با رشد نسبی قیمت‌ها مواجه بودیم و اکثر سررسید‌ها، صعود قیمتی را تجربه کردند. در این میان، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۶ با صعود حدود ۵/۳ درصدی به قیمت ۶۵ هزار تومان رسید. در مقابل، قیمت اوراق تسهیلات مسکن مهر ۹۵ با کاهش ۴/۲ درصدی در سطح ۶۱هزار و ۳۰۰ تومانی قرار گرفت.

 رفت و برگشت نمادهای فرابورسی

دیروز شاهد بازگشایی حق تقدم خرید سهام در نماد معاملاتی «فلاتح» بودیم. همچنین نماد «حکمت» نیز از طریق انجام حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش‌گشایش ۳۰ دقیقه‌ای بازگشایی شد. نماد معاملاتی شرکت روی زنگان نیز پس از ارائه توضیحات درخصوص عملکرد سال مالی ۱۳۹۶ بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی «شصفها» پس از افشای اطلاعات بااهمیت گروه ب ازطریق حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و با اعمال یک مرحله پیش‌گشایش ۳۰ دقیقه‌ای برای مرتبه دوم بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی «هرمز» دیروز تعلیق شد.