همان‌طور که اشاره شد بیشترین اثرگذاری مثبت بر آیفکس به معاملات سهامداران در نماد معاملاتی «مارون» برمی‌گردد. پتروشیمی مارون بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی از نظر ارزش بازار (بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان) به شمار می‌رود. بر این اساس معاملاتی هر چند کم حجم در این نماد نیز تاثیری بزرگ بر کلیت بازار برجا می‌گذارد. روز گذشته نیز تنها ۳ هزار و ۵۰۵ سهم «مارون» به ارزش ۱۵ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که با توجه به رشد محدود قیمت سهام این پتروشیمی، همین حجم از دادوستد تاثیر مثبت حدود ۲/ ۳ واحدی بر آیفکس داشت.

در ابتدای معاملات روز گذشته انبوه‌سازی‌ها که چند روزی مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است، با شناسایی سود از سوی سهامداران خود با کاهش قیمت همراه شدند. در گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» مهم‌ترین‌ دلیل آن، روند نزولی چندساله این نمادها و رونق نسبی معاملات مسکن عنوان شده بود. در ادامه معاملات روز گذشته اما بار دیگر موج تقاضا این نمادها را به مدار مثبت سوق داد و در برخی از نمادهای زیرمجموعه این گروه نیز شاهد تشکیل صف خرید بودیم. به‌طوری که از ۸ نماد فعال در این گروه، تنها یک نماد با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان داد.

در بازارهای جهانی نیز دیروز شاهد رشد اندک قیمت فلزات بودیم. به این ترتیب بهای مس نیز با رشد ناچیز ۰۶/ ۰ درصدی در سطح ۶۸۱۵ دلار در هر تن قرار گرفت. آلومینیوم نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد و ۲۳۲۴ دلار در هر تن معامله شد. روی اما رشد بیشتری را تجربه کرد و با افزایش ۶/ ۰ درصدی، ۳۰۷۵ دلار در هر تن قیمت خورد. در ابتدای معاملات دیروز به دنبال رشد ملموس شاخص دلار در کنار عبور نرخ بازده اسناد خزانه آمریکا از مرز ۳ درصد، شاهد فشار بر قیمت جهانی فلزات بودیم. در ادامه اما انتشار آمارهای امیدوارکننده ازبخش مسکن چین، چرخش قیمت‌ها را به دنبال داشت. با این حال معاملات دیروز گروه روی همچون «کیمیا» و «فزرین» با افت قیمتی به پایان رسید. هر چند در ادامه تا حدودی از افت قیمت «فزرین» کاسته شد.  در مجموع طی معاملات روز چهارشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی بیش از ۲۱۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش افزون بر ۱۴۳ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد ۱۲۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۸ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های توکاریل، صنایع غذایی مینو شرق، تولید برق ماهتاب کهنوج و بیمه میهن رسید.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز چهارشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۹۵۰هزار سهم به ارزش حدود ۲۴۰ میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی پتروشیمی خراسان بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۵۵۰هزار سهم «خراسان» به ارزش ۳۸۰ میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «شاوان» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش ۳۴۰ میلیون تومان بود. در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون سهم «کرمان» به ارزش ۵۱۲ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود یک میلیون ورقه به ارزش ۹۰ میلیارد تومان در ۵۹۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۲۷۵ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۴۰۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۲۳ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۷۱ تا ۹۶ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز به «اخزا۶۰۱» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی برای سومین روز متوالی در سطح ۳/ ۲۲ درصد قرار گرفت.  همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود ۸۲ هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها به نوسان در کف‌های قیمتی ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان ادامه دادند. در این روز اکثر اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت حدود ۳/ ۰ درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه) مواجه شد و به ۶۵ هزار و ۶۹۰ تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت ۸/ ۰ درصدی به «تسه۹۵۰۷» رسید و در مقابل سررسید شهریور ۹۵ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن در کنار شوک معامله‌گران از نوسانات صعودی قیمت مسکن شوک تقاضای مسکن را ایجاد کرده است. اما با توجه به رشد نهاده‌های تولید و همچنین گزارش مرکز آمار از افزایش ۳۴ درصدی قیمت محصولات فلزی، رشد ۱۵ درصدی سیمان و افزایش ۱۳ درصدی شیرآلات در ۹ ماه ابتدایی ۹۶، افت قابل توجه مسکن دور از انتظار به نظر می‌رسد.