در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به برداشت اولیه از سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر تغییر در نحوه تخصیص ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی و برگزاری مراسم معارفه عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی به استقبال این تغییرات رفتند. در این شرایط انتشار خبرهایی از جلسه شورای پول و اعتبار که در آن تخصیص ارز شرکت‌های صادراتی به بازار توافقی مورد قبول قرار گرفته است به بازار جان دوباره‌ای بخشید. در حال حاضر سیاست ارزی دولت مبنی بر الزام شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی به فروش ارز صادراتی به نرخ ۴هزار و ۲۰۰تومان عملا تنبیه صادر‌کنندگان است. در همین حال الزام شرکت‌ها به فروش کالاهای خود براساس ارز ۴هزار و ۲۰۰تومان در بورس کالا نیز به بازاری پر از رانت منجر شده است. در این راستا دیروز اعتراض‌های گسترده‌ای به نامه اخیر وزیر صمت مبنی بر تعیین نحوه فروش فولاد در بازار کالا نیز در بازار سرمایه به چشم می‌خورد.  در این شرایط با احتمال تصحیح سیاست‌ها، روز گذشته بازار سهام توانست با رشد ۸۳/ ۲ درصدی شاخص کل معادل (۳هزار و ۷۸واحدی) همراه شده و به رقم ۱۱۱هزار و ۸۷۸واحد برسد. همچنین روز گذشته شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۶۷ واحدی، عدد ۱۸ هزار و ۳۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. در این راستا نمادهای هلدینگ خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین، فولاد مبارکه، گل گهر، پتروشیمی پارس و پتروشیمی جم بیشترین نقش را در جهش روز گذشته شاخص کل بورس داشتند.

دیروز همچنین عرضه ۹۳/ ۱۱ درصد از کل سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به درخواست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به‌صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم ۱۷۲ تومان روانه میز فروش بورس تهران شد که توسط صندوق کارکنان بانک‌ها خریداری شد. با این معامله عملا خریدار بلوک ۵۰درصدی این شرکت که به دلیل عدم پرداخت اقساط سهام خود را از دست داد مدیریت این شرکت را واگذار می‌کند. در گروه غذایی دیروز بعد از مدت‌ها افزایش قیمت بدون مجوز محصولات لبنی برخی صنایع کشور، بالاخره نرخ جدید این محصولات به‌طور رسمی اعلام شد. این نرخ‌های جدید که با افزایش قیمت چشمگیر، توسط انجمن مربوطه به اعضا ابلاغ شد، جوی مثبت در این گروه تشکیل داد.  در این نامه به مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ ۱۵۷۰ تومانی شیرخام دامداران نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ قبلی، این محصول حدود ۹‌درصد افزایش نرخ یافته است. این درحالی است که قیمت برخی از محصولات صنایع لبنی بیش از ۱۷ و ۳۲ درصد افزایش دارد. به‌طور مثال نرخ (مصوب) شیر پرچرب یک لیتری (۳ درصد چربی) از ۲۸۰۰‌تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافته است.

در این گروه پگاه اصفهان با توجه به افزایش حدود ۲۵ درصدی قیمت شیر خام و بسته‌بندی محصولات، قیمت محصولات لبنی تولیدی خود را به طور میانگین ۱۶ درصد افزایش داد. درگروه قندی‌ نیز قند هگمتان با تعدیل مثبت سودآوری بیش از ۲۲ درصدی روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب سود هر سهم شرکت از ۷۰۲ریال به ۸۶۲ریال افزایش یافت. در گروه سیمانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: هر گونه تغییر قیمت سیمان و محصولات سیمان بر، بدون هماهنگی سازمان حمایت غیر قانونی است و قطعا با آن برخورد خواهد شد.به گزارش شاتا، شهرام میرآخورلو اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه ریاست جمهوری تنها دستگاه متولی بررسی و کارشناسی قیمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و دبیر‌خانه کارگروه کنترل بازار در نهایت پس از بررسی نظرات کارشناسی، نسبت به تایید تغییرات قیمت اعمال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درخواست تغییرات قیمت سیمان و محصولات سیمان‌بر از جمله صنایع بتنی و صنایع تولید تیرچه بلوک هنوز در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دبیرخانه کارگروه کنترل بازار مطرح نشده است، تصریح کرد: هر گونه تغییر قیمت این محصولات نسبت به قیمت‌های قبلی غیر‌قانونی است و قطعا با آنها برخورد خواهد شد. میرآخورلو همچنین درخصوص نحوه افزایش قیمت بیان کرد: این شرکت‌ها در صورتی که تمایل دارند نسبت به تغییرات قیمت خود اقدام کنند باید درخواست خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه دهند تا پس از بررسی در صورتی که حایز شرایط بودند نسبت به اعمال قیمت جدیدشان اقدام شود. در گروه بانکی، بانک پارسیان صورت‌های مالی ۳ ماه نخست سال جاری را منتشر کرد که با زیان ۱۹۹ ریالی هر سهم مواجه شده است. بر این اساس، «وپارس» در این دوره ۱۹۹ ریال زیان به ازای هر سهم محقق کرده که حکایت از افزایش ۱۶۵ درصدی زیان نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۵۲۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۸میلیارد تومان رسید.