روز اقبال به سهام فلزات اساسی

روز گذشته، فولاد هرمزگان جنوب اولین شرکت فولادی بود که گزارش فعالیت ماه شهریور خود را روی سایت کدال قرار داد. طبق این گزارش، نرخ فروش هر تن اسلب رشد حدود ۲۰ درصدی را تجربه کرده بود که در نهایت منجر به افزایش بیش از ۷۰ درصدی میزان فروش کل آن شده بود. اطلاعات مزبور به دنبال اعمال حذف سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در ماه گذشته، همسو با انتظارات سهامداران بود. اقبال معامله‌گران به سهام فلزات اساسی رشد قیمتی بیش از ۴ درصدی را در غالب نمادهای زیر مجموعه این صنعت رقم زد. نماد معاملاتی سهامی ذوب‌آهن اصفهان که پربیننده‌ترین نماد دیروز بود، در انتهای معاملات نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان را پشت درهای بسته این نماد به انتظار گذاشت. از طرفی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد گروه فلزات ثبت شد و در پایان با صف خرید قابل توجه بیش از ۱۹ میلیارد تومانی به کار خود پایان داد.

صعود دسته‌جمعی در بازار اول و دوم

در معاملات روز گذشته بازار اول و دوم بیش از ۵۲۱ میلیون سهام به ارزش ۲۴۳ میلیارد تومان دست به دست شد. غالب نمادهای این دو بازار افزایش قیمت را تجربه کردند و تنها چهار نماد در محدوده قرمز قرار گرفتند. بیشترین رشد قیمت، که بیش از ۱۰ درصد بود، به نماد معاملاتی توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اختصاص داشت. سهامداران با در نظر گرفتن گزارش‌های مثبت ماهانه شرکت‌های صادراتی، مانند گزارش گروه صنایع کاغذی پارس که خبر از افزایش فروش ۳۰ درصدی داد، به استقبال سایر شرکت‌های صادراتی رفتند. امری که باعث شد تولید و صادرات ریشمک نیز رشد قابل توجهی را ثبت کند.  

بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس از جانب پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بود. مجموع اثرات فزاینده سه نماد نام‌برده بیش از ۲۷‌واحد بود. همان‌طور که ذکر شد پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر مثبت را بر آیفکس داشت. طبق گزارش فعالیت ماهانه این شرکت که روز گذشته منتشر شد، نرخ فروش هر تن متانول نسبت به ماه مرداد با افزایش ۳۶ درصدی مواجه شده بود. امری که منجر شد توجه بسیاری از معامله‌گران به سوی «زاگرس» جلب شود و سایر هم‌گروهی‎های آن نیز تحت تاثیر این خوش‌اقبالی قرار بگیرند.

رصد بازیگران فرابورس

روز گذشته سهامداران حقیقی غالب مالکیت عمده نمادهای معاملاتی بازار اول و دوم را به خود اختصاص دادند. در این میان معاملات سهام سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با بیشترین مشارکت این دسته از معامله‌گران همراه شد و خالص خرید آنها از نماد مزبور به مرز ۱۶ میلیارد تومان رسید. هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز در کنار پتروشیمی زاگرس از دیگر نمادهایی بودند که در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفته بودند. مجموع تغییر مالکیت دو نماد نام‌برده به نفع حقیقی‌ها نزدیک به ۱۸ میلیارد تومان بود. در مقابل پالایش نفت شیراز بیشترین اقبال سهامداران حقوقی را داشت. حدود ۳ میلیارد تومان از سهام «شراز» به نفع حقوقی‌ها از پرتفوی حقیقی‌ها خارج شد. در اولویت‌های بعدی معامله‌گران عمده پالایش نفت لاوان و سپس تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا قرار گرفتند. در مجموع معاملات انجام شده روز گذشته، نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی به نفع سهامداران حقیقی خارج شد.

رصد سایر بازارها

در سومین روز از فصل پاییز، بازار اوراق با درآمد ثابت با معاملات بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سهم به ارزش حدود ۲۲۲ میلیارد تومان مواجه شد. ۹۴ درصد نقدینگی در بازار اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمد. در معاملات اخزا دیروز، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ سهم به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. نرخ سود موثر این اوراق در پایان معاملات با افزایش ۲/ ۰ واحد درصدی، بر سطح ۴/ ۲۸ درصدی ایستاد. بیشترین افزایش قیمتی در این بازار به «اخزا۶۰۶» تعلق گرفت. طبق پیغام ناظر بازار نیز، عرضه اولیه اوراق اسناد خزانه اسلامی در نماد معاملاتی «اخزا۷۰۶» با سررسید بیست و سوم تیر سال ۱۳۹۹ در روز چهارشنبه هفته جاری، مورخ چهارم مهر انجام خواهد شد. در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۸‌هزار برگه «تسه» به ارزش ۵ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. عمده نمادهای معاملاتی این بازار با کاهش بها روز کاری خود را به پایان رساندند. در این میان ورقه «تملی۷۰۵» بیشترین افت قیمتی را تجربه کرد. مدت اعتبار نماد «تسه۹۵۰۷» در پانزدهم ماه جاری به پایان خواهد رسید. معاملات ۳۰ میلیون ورقه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری (ETF) نیز گردش بیش از ۶۳ میلیارد تومان نقدینگی را به همراه داشت. نماد «رویش» در این داد‌و‌ستدها، بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.