بیشترین افزایش قیمت در این روز به نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، بانک دی، معدنی کیمیایی زنجان گستران، افرانت و شیر پاستوریزه پگاه گلستان اختصاص پیدا کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس، دیروز بر دوش نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس بود. این شرکت عصر سه‌شنبه گزارش ماهانه خود را روی سامانه کدال قرار داد. «زاگرس» در یک گزارش مناسب در شهریورماه موفق به فروش ۷۱۴ میلیارد تومانی شد تا جمع فروش ۶ ماهه این شرکت با وجود اورهال ۵۷ روز، ۶۳ درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر باشد. نکته بسیار خوب گزارش زاگرس بازگشت روند تولیدات شرکت به ۳۰۰ هزار تن متانول است. زاگرس در ماه قبل به دلیل مشکلات فنی خط تولید تنها ۱۷۲ هزار تن محصول تولید کرده بود و میانگین تولید سال ۹۶ شرکت ۲۵۸ هزارتن بوده است. از لحاظ مقداری نیز ۲۴۲ هزار تن متانول فروخت که در ماه‌های قبل به ترتیب ۲۱۸، ۲۶۵، ۲۲۸، ۱۲۴ و ۲۵۴ هزار تن بوده است. میانگین فروش سال ۹۶ نیز برابر ۲۵۸ هزار تن است.

میانگین نرخ تبدیل ارز برای فروش صادراتی در شهریورماه حدود ۷۵۰۰ تومان است. این گزارش یکی از مهم‌ترین‌ دلایل اقبال معامله‌گران به سهام پتروشیمی زاگرس در معاملات روز گذشته بود؛ به‌طوری‌که معاملات «زاگرس» در سقف مجاز قیمتی انجام پذیرفت و حتی برای ساعاتی با صف خرید مواجه شود. نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز روز گذشته با تاثیر بیش از ۹ واحدی خود، در میان نمادهای اثرگذار بر شاخص قرار گرفت. این نماد فرابورسی که طی ۵ روز معاملاتی اخیر به دلیل تقاضای مناسب برای محصولاتش در بورس کالا، رشدهای پرشتابی را تجربه کرده است، در دقایق اولیه معاملات دیروز پس از ثبت رشد ۵ درصدی، متوقف شد. در تحولات پیرامون این شرکت، «ذوب» روز گذشته در بورس کالا ۵۲۸۰ تن سبد تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ نیز با قیمت پایه ۳۱ هزار و ۳۱۷ ریال عرضه کرد که با میانگین قیمت ۳۹ هزار و ۷۸۷ ریال (۰۵/ ۲۷ درصد بالاتر از پایه و ۳/ ۱۹درصد بیشتر از میانگین قیمت قبلی) معامله شد. همچنین دیروز دو سبد تیرآهن مخلوط با حجم ۵۲۸۰ تن و قیمت پایه ۳۱ هزار و ۳۱۷ ریال توسط «ذوب» در بورس کالا عرضه شد که هر دو ۲۷ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شدند. سبد میلگرد مخلوط ذوب‌آهن نیز با حجم ۵۲۸۰ تن و با قیمت پایه ۳۵ هزار و ۶۹ ریال عرضه شد و با میانگین قیمت ۴۱ هزار و ۱۲۵ ریال (۲۷/ ۱۷درصد بالاتر از پایه) معامله شد.

فرابورس ایران روز چهار‌شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت ۱۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار سهمی به ارزش ۳۰ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین مشارکت معامله‌گران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار سهم «میدکو» به ارزش حدود ۷ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی دارد. پس از «میدکو» نیز «دی» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها به ارزش حدودی ۵ میلیارد تومان بود.

در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت نفت پاسارگاد شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم «شپاس» به ارزش ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر ۵ میلیون ورقه به ارزش ۴۲۵ میلیارد تومان در یک هزار و ۳۰۰ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۹۱۴ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در یک هزار و ۱۴۰ نوبت معاملاتی به ارزش ۷۴ میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۵۷ تا ۹۵ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت این اوراق در روز گذشته به «اخزا۷۰۴» به میزان ۲۱/ ۱ درصد اختصاص پیدا کرد. بر این اساس روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر ۲۱ سررسید اسناد خزانه اسلامی موجود در بازار بدهی، با افزایش ۱/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز سه‌شنبه، در سطح ۵/ ۲۸ درصد قرار گرفت.