بازار اول و دوم از دریچه بازار

ارزش معاملات بازار اول و دوم روز گذشته نسبت به نقدینگی حاصل از این دو بازار در دوشنبه هفته جاری، با کاهش ۵۷ درصدی در سطح ۱۴۲ میلیارد تومانی قرار گرفت. این جریان نقدینگی ماحصل داد و ستد بیش از ۳۶۴ میلیون سهم بود. بیش از نیمی از ارزش معاملات این دو بازار در معاملات صنایع محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فلزات اساسی گردش یافت. در زیرمجموعه صنعت پتروشیمی که ارزش معاملات آن به بیش از ۳۲ میلیارد تومان می‌رسید، همه نمادها با افت قیمت مواجه شدند. صف فروش پتروشیمی غدیر که مورد‌توجه‌ترین نماد گروه محصولات شیمیایی بود، پس از اتمام معاملات دیروز در مرز ۷ میلیارد تومانی قرار گرفت. از طرفی، پتروشیمی زاگرس نیز که دومین نماد پرمعامله دیروز شناخته شده بود، با عرضه سنگین از طرف سهامداران با صف فروش بیش از ۸ میلیارد تومانی روبه‌رو‌ بود. وضعیت مشابه در نمادهای صنایع فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی که از بزرگان بازار محسوب می‌شوند، تکرار شد. سهامی ذوب‌آهن اصفهان همچنان در توقف به‌سر می‌برد و در عین حال، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه غالب توجهات را به سوی خود جلب کرد. امری که صف فروش بیش از ۳ میلیارد تومانی را برای «میدکو» به دنبال داشت. فولاد هرمزگان جنوب نیز که تحت‌تاثیر عملکرد مثبت خود در شهریور، تا روز دوشنبه با رشد چشمگیری روبه‌رو‌ بود، دیروز با فشار عرضه از سمت سهامداران، افت بیش از چهار درصدی را متحمل شد. از طرفی، پالایش نفت لاوان که بیشترین ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی‌ها را رقم زد، با کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی مواجه شد. بدین ترتیب، هر سه صنعت تاثیر‌گذار با افت شاخص مواجه شدند. در میان صنایع فرابورسی، گروه سایر واسطه‌گرهای مالی در قعر فهرست بازدهی صنایع قرار گرفت و صنعت فرآورده‌های نفتی جایگاه بعدی را به خود اختصاص داد.

در مقابل، شماری از صنایع که تعدادشان کمتر بود روز گذشته را با شاخصی مثبت پشت‌سر گذاشتند. زیرمجموعه عرضه برق و گاز از این منظر با رشد بیش از ۹ درصدی صدرنشین شد که عامل اصلی آن رشد قیمت در نماد معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا بود. «بمپنا» که از ۳۰ تیر سال جاری به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف بود، با انتشار اطلاعیه‌ای در روز دوشنبه بازگشایی شد و دیروز اولین روزی بود که بعد از غیبتی طولانی آماده حضور در معاملات بود. با وجود اینکه نماد مزبور تنها یک ساعت در معاملات دیروز شرکت داشت با استقبال چشمگیر سهامداران رشد بیش از ۶۳ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و یکی از نمادهای پرمعامله دیروز شد. از طرفی تک‌نماد عطرین نخ قم که در دقایق آغازین معاملات به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۲۰ درصد متوقف شد، صف خرید طویل چهار میلیارد تومانی را بی‌پاسخ گذاشت و منجر شد که زیرمجموعه منسوجات در جایگاه دوم جدول صنایع با بیشترین رشد شاخص قرار بگیرد.  معاملات دیروز با قدرت‌نمایی سهامداران حقوقی پایان یافت. در مجموع بیش از ۳۲ میلیارد تومان سهم از پرتفوی سهامداران حقیقی کسر و به سبد سهامداران حقوقی افزوده شد. معامله‌گران خرد بیش از هر نماد دیگری به تولید برق عسلویه مپنا توجه نشان دادند و خالص خرید بیش از هفت میلیارد تومانی را از سهام نام‌برده رقم زدند.  

    سایر بازارها

در بازار اوراق با درآمد ثابت روزی که گذشت نزدیک به چهار میلیون ورقه به ارزش بیش از ۳۹۴ میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. عمده این نقدینگی در جریان داد و ستدهای نماد «اشاد۹» حاصل شد. ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در بازار مربوطه به بیش از ۶۵ میلیارد تومان رسید. غالب اوراق خزانه در انتهای معاملات دیروز افزایش قیمت را تجربه کردند. امری که باعث کاهش ۵/ ۰ واحد درصدی در نرخ سود مؤثر «اخزا» شد و آن را به سطح ۲۸ درصدی رساند.در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از ۶۴ هزار برگه به ارزش چهار میلیارد تومان دست به دست شد. «تسه۹۵۱۰» و «تسه۹۶۰۴» تنها نمادهای قرمز این معاملات بودند. از طرفی «تسه۹۷۰۴» نیز به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این بازار شناخته شد. در نهایت، بررسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله (ETF) حاکی از معاملات ۳۳‌میلیون ورقه‌ای به ارزش بیش از ۶۷ میلیارد تومان بود.