پناهگاه اوراق اسناد خزانه اسلامی

دیروز، بخش عمده نقدینگی فرابورس در معاملات اوراق با درآمد ثابت رقم خورد که حدود ۲۴۱ میلیارد تومان بود. ارزش معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی (بدون احتساب خرید و فروش‌های بلوکی) نزدیک به ۱۰۹ میلیارد تومان از ارزش معاملات بازار عنوان‌شده را در دست داشت. معاملات اسناد مزبور در شنبه جاری که طی ماه‌های اخیر بی‌سابقه بود، به افزایش نااطمینانی سهامداران نسبت به بازار سهام و خروج نقدینگی از آن اشاره داشت. امری که طی معاملات روز گذشته نیز تکرار شد و معاملات کم‌رمق سهام در شرایطی به عمل آمد که معاملات اوراق اسناد خزانه اسلامی صدرنشین سایر معاملات از منظر ارزش بود.دامنه نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی، بازه ۳/ ۲۰ تا ۴/ ۲۲ درصدی را تشکیل داده بود. افزایش تقاضا در بازار بدهی رشد قیمت اکثر اوراق را منجر شد که در این میان تنها معاملات ورقه‌های «اخزا۷۰۹» و «اخزا۷۰۴» تحت فشار اندکی به پایان رسید. با توجه به اینکه اوراق نام‌برده بیشترین نرخ سود موثر را در اختیار دارند، کاهش قیمتی منجر اثر مثبتی بر بازدهی آنها داشت. از این رو فشار ناشی از افزایش غالب قیمت‌ها بر متوسط نرخ بهره موثر با شدت کمتری منجر به کاهش نرخ مزبور شد. به این ترتیب متوسط بازدهی اوراق اسناد خزانه اسلامی با افت ۱/ ۰ واحد درصد، بر سطح ۴/ ۲۱ درصدی قرار گرفت.

  نگاهی به روند بازار

روز گذشته در بازار اول و دوم حدود ۲۷۰ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۷۱ میلیارد تومان دست به دست شد. حدود ۴۰ درصد این نقدینگی در معاملات صنایع فلزات اساسی، زراعت و نیز انبوه‌سازی و املاک و مستغلات رقم خورد که نقدینگی خرید و فروش‌های سهام گروه فلزات معادل بیش از ۱۶ میلیارد تومان ثبت شده بود. در این روز از میان ۹۹ نماد فرابورسی ۷۴ نماد معاملاتی، در محدوده منفی قیمت دادوستد شدند که روندی نزولی برای شاخص کل سهام در بر داشت. سهامی ذوب‌آهن اصفهان که غالبا میان سهامداران حقیقی دست به دست شده بود از ابتدای معاملات دیروز ریزش قیمت را تجربه کرد و منفی‌ترین اثر را بر شاخص کل فرابورس وارد کرد که بیش از پنج واحد بود. در مقابل سهم نیروی برق دماوند با اثر مثبت حدود دو واحدی از عقبگرد بیشتر شاخص جلوگیری کرد. صرف نظر از دو نماد «ذوب» و «دماوند» آثار سایر سهام بازار بر آیفکس محدود و کمتر از یک واحد بود. امری که کم‌نوسانی معاملات فرابورس دیروز را بیش از پیش در معرض توجه قرار می‌دهد.

یکشنبه هفته جاری، از میان ۲۷ صنعت فرابورسی تنها متوسط قیمت پنج صنعت در محدوده مثبت قرار گرفت که صرف نظر از صنعت عرضه برق و گاز و زراعت، سه صنعت دیگر تک‌سهم بودند. از طرفی، پیمانکاری صنعتی نیز به‌عنوان صنعتی که دارای یک سهم است، زیانده‌ترین صنعت روز شناخته شد. صنایع صادرات محور نیز در میان گروه‌های قرمزپوش قرار گرفتند و با افت شاخص روزانه مواجه شدند.

  همگام با بازیگران

روز گذشته در پی فضای منفی حاکم بر بازار سهام، سهامداران حقوقی بیشترین حمایت را از معاملات به جا آوردند. بالغ بر ۱۳ میلیون سهم به ارزش بیش از چهار میلیارد تومان از جانب سهامداران حقیقی به سوی سهامداران حقوقی جابه‌جا‌ شد. به این ترتیب برای ششمین روز معاملاتی متوالی، بخش غالب سهام بازار به نفع معامله‌گران عمده تغییر مالکیت یافت. سهام «مادیرا»، «کگهر» و نیز «میدکو» به ترتیب نمادهایی بودند که بیشترین خرید این دسته از سهامداران را در معاملات روز گذشته از آن خود کردند. در حالی‌که بیشترین متوسط خرید بازیگران حقوقی در سهام گروه فلزات بود و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان محاسبه شد، سهامداران حقیقی نسبت به سهام صنعت زراعت متمایل‌تر بودند. خالص خرید معامله‌گران حقیقی در صنعت زراعت حدود یک میلیارد تومان برآورد شد که نماد معاملاتی «زقیام» به‌عنوان انتخاب اول سهامداران حقیقی عامل اصلی این تغییر مالکیت بود.

  چه خبر از «تسه»؟

روز گذشته، معاملات اوراق تسهیلات مسکن همراه با بهبود نسبی تقاضا و کاهش فشاری که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، به کار خود پایان داد. در این روز، بیش از ۸۲ هزار برگه «تسه» به ارزش افزون بر چهار میلیارد تومان در بازار مزبور دست به دست شد که نسبت به نقدینگی شنبه جاری تغییر فاحشی نداشت. مرور روند مثبت قیمت در اکثر اوراق تسهیلات مسکن نشانگر تغییر محدود و کمتر از یک درصد بود. در این میان بهای اوراق تسهیلات مسکن با سررسید اردیبهشت ۹۶ که بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده بود، به میزان ۹/ ۰ درصد افزایش یافت و اوراق تسهیلات مسکن با سررسید تیر ۹۶، بیشترین افت قیمتی را معادل حدود ۸/ ۰ درصد تجربه کرد.