در این رابطه سوالاتی مطرح شد که اهم آن به شرح زیر است:

۱-چرا نسبت حاضرین در جلسه مجمع به تعداد کل اعضا (اعضای آماری) با حجم اندکی همراه است؟

۲-چرا در روز برگزاری مجمع با وجود پراکندگی جغرافیایی امکان رای‌گیری بر بستر فضای مجازی (اینترنت) وجود ندارد؟

۳- چرا اعضای انجمن به‌طور کلی رغبت و تمایلی برای حضور در مجمع انجمن نداشته‌اند؟

در پاسخگویی به سوالات مطرح شده باید عنوان کرد که در نحوه برگزاری مجمع و مسائل پیرامون آن همانطور که در تمام مجامع که مترتب از اساسنامه ناظر بر فعالیت است، ابتدا نگاهی به مفاد اساسنامه خواهد شد و دلایل و چرایی سوالاتی که در ابتدا بیان شده، پاسخ داده شود. با نگاهی به ماده ۱۶ اساسنامه انجمن درخواهیم یافت که باید ابتدا اعضای واجد رای دادن مشخص شوند. در این مورد اطلاع رسانی از ناحیه انجمن درخصوص اینکه چه تعداد اعضا می‌توانند رای دهند اعلام نشده و تنها به تعداد اعضای حاضر اشاره شده است. (در مجمع اخیر تعداد حاضرین ۲۸۱ عضو و در مجمع قبل ۳۰۱ عضو حاضر بوده‌اند)

ماده ۱۶ اساسنامه حد نصاب تشکیل جلسه‌ مجمع عمومی عادی در نوبت اول حضور بیش از ۵۰ درصد اعضای واجد شرایط رأی‎دادن است. در صورت حاصل نشدن اکثریت پیش‌‌ گفته، نوبت دوم مجمع یک ساعت پس از زمان تعیین‎شده برای جلسه‌ نوبت اول تشکیل و با حضور هر تعداد از اعضا رسمیت خواهد یافت. تصمیمات در مجمع عمومی عادی اعم از سالانه یا به‌طور فوق‌‌العاده همواره با موافقت حداقل نیمی از آرای حاضران اتخاذ می‌‌‌شود.

همچنین وفق ماده ۱۸ اساسنامه اعضایی واجد شرایط رأی‎دادن محسوب می‌‌‌شوند که بدهی بابت حق عضویت نداشته باشند. در این خصوص چه اقدامی از ناحیه انجمن صورت پذیرفته است؟

آیا اسامی اعضایی که می‌توانند رای بدهند از سایرین تفکیک و به اطلاع اعضا رسیده است؟ اگر این مهم تا کنون صورت نپذیرفته است باید طی آیین‌نامه‌ای ابتدا اعضا به دو دسته کلی تقسیم شوند فعال و راکد که در تشریح این دسته‌بندی درج شود.

در اینجا باید عنوان کرد که اعضای فعال یعنی آن دسته از اعضایی که دارای فعالیت هستند و رابطه‌شان با انجمن برقرار و دارای بدهی از بابت حق عضویت نیست. این آمار تفکیک شده در تمام اطلاع‌رسانی‌هایی که درخصوص اعضای انجمن است، صورت پذیرد. در تقسیم‌بندی دیگری نیز می‌توان گروه سومی را هم به این دسته اضافه کرد که آن مربوط به اعضایی است که با توجه به عدم توجه به پیگیری‌های انجمن، از انجمن اخراج شده‌اند (موضوع بند ژ تبصره ۲ماده ۳۴اساسنامه) البته این مهم تاکنون اجرایی نشده است و باید در اولین جلسه شورای عالی یا در صورت نیاز در جلسه بعدی مجمع عمومی پیش‌نویس آن تهیه و به رای‌گذاری گذاشته شود.

یکی دیگر از صحبت‌های اعضا مربوط به خدمات دریافتی از انجمن است. به‌طوری‌که‌ تنها خدمتی که به‌طور عموم برای اعضا (اعضایی که حق عضویت پرداخت می‌کنند) ارسال ماهنامه حسابدار است که آن هم در این روزها هم از کیفیت و هم از کمیت آن به‌طور مشخص و بارز کاسته شده است. البته پیامدهای اقتصادی و گرانی کاغذ از عمده دلایل آن است اما رویه نشریات انجمن‌های بین‌المللی خاصه نشریهCPA Journal را نیز می‌توان در انجمن حسابداران خبره پیاده‌سازی کرد. به این ترتیب به‌جز موارد مطرح شده هیچ خدمت دیگری برای اعضای انجمن در نظر گرفته نشده یا اگر موجود است بنا بر همان پراکندگی جغرافیایی و عدم تمرکز‌زدایی برای اعضای خارج از مرکز دستیابی به آن دشوار است. درخصوص تشکیل کارگروه‌هایی که در انجمن از سال ۹۵ کلید خورد نیز باید عنوان کرد که انتخاب اعضای این کارگروه‌ها نیز خود محل بحث است. به‌طوری‌که تا امروز که این متن تدوین می‌شده، اما خروجی از آن کارگروه‌های مذکور ارائه نشده و اصولا هدف اولیه آن به فراموشی سپرده شده است. البته ورود نیروی جدید به کارگروه‌های فوق تاکنون انجام نشده است. همچنین با بررسی اعضای این کارگروه‌ها می‌توان همان انحصار جغرافیایی را به وضوح دید که غالب اعضای آن از مرکز کشور هستند.

در دوره قبل انتخابات شورای عالی انجمن در فرازی از برنامه‌های خود ایجاد امتیاز آموزشی را در ردیف پیشنهادها درج کرد که با توجه به منتخبان شورای عالی هیچ پرس‌و‌جویی در این خصوص صورت نپذیرفت و به‌نظر مورد دید و عنایت هم نبوده است، در حال حاضر انجمن‌های حرفه‌ای همه دارای دوره‌های مختلف آموزشی دارای امتیاز هستند که این امتیاز در جهت ارتقای اعضا و استفاده از این ارتقا در حرفه استفاده می‌شود.  درخصوص سوال بعدی نیز مجدد در ماده ۱۹ اساسنامه این مهم را صرفا حضوری شناخته است که همین امر هرگونه درخواست اعضا را با پاسخ رد مواجه می‌سازد.ماده ۱۹ اساسنامه اعمال رای اعضا در مجامع عمومی صرفا حضوری است و اعضا نمی‌‌‌توانند رای خود را از طریق وکالت به دیگران واگذار کنند. در اولین مجمع فوق‌العاده باید فراز ابتدایی این ماده اصلاح و رای‌گیری بر بستر فضای مجازی(E Voting) به جای صرفا حضوری تغییر پیدا کند. تا شاهد حضور اعضا که در پراکندگی جغرافیایی کشور هستند همگی امکان حضور در مجمع عمومی را داشته باشند. همچنین پخش آنلاین مجامع و انتخابات می‌تواند در جهت تنویر و شفاف‌سازی اقدام موثری را صورت دهد.درخصوص ماده ۳۶ اساسنامه نیز باید گزارش بازرسان ۱۵روز پیش از برگزاری مجمع در اختیار شورای عالی و از ناحیه ایشان در اختیار اعضا گذاشته شود. اما چرا این مهم چرا رعایت نشده است؟ در جست‌وجوی‌های انجام شده در وب رسمی انجمن صرفا صورت‌های مالی و گزارش مالی مربوط به ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ موجود است و از صورت‌های مالی و گزارش‌های مالی سنوات ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اثری نیست. در واقع چنانچه وبگاه انجمن را فضایی از انجمن درخصوص اطلاع‌رسانی می‌دانیم باید همان رویه اطلاع‌رسانی فیزیکی در این محل به نحو مطلوب اجرایی شود و اطلاعات بدون محدودیت در دسترس اعضای انجمن قرار گیرد.