بررسی رشد معاملات صورت گرفته از سوی این نهادهای مالی نشان می‌دهد که به‌تبع اصلی‌ترین عامل در تحقق این صعود، رونق ایجاد شده در بازار سهام بوده است. همگام با رشد حجم پول در اقتصاد، تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری نیز از این نقدینگی متاثر خواهند شد. به این ترتیب بازار سرمایه نیز تحت تاثیر نقدینگی مزبور، رونق مناسبی را تجربه کرده است. بر این اساس در حالی میانگین روزانه ارزش معاملات خرد بورس در سه‌ماه نخست سال‌جاری با رشد ۶۳۸درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه شد که این روند در خرید و فروش کارگزاران نیز تاثیرگذار بوده است.ارزش بازار نیز در این دوره با افزایش ۱۱۲ درصدی همراه شده است. از سوی دیگر شاهد افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون هستیم. امری که با رشد ۴۳۴درصدی تعداد معامله در بهار سال ۹۸ همراه شده و به حدود ۱۷میلیون و ۴۰۰هزار مرتبه تا پایان خرداد رسیده است. این آمار نیز تاکیدی بر رونق معاملات واسطه‌های بورسی دارد.

بررسی روند معاملات به ثبت رسیده توسط ۱۰۷ شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه نشان از آن دارد که نهادهای مزبور در دوره ۳ماه نخست سال جاری، دادوستد ۱۴۵هزار میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. این در حالی است که با توجه به خرید و فروش ۳۱هزار میلیارد تومانی کارگزاری‌ها در بهار سال گذشته، رونق قابل‌توجهی در عملکرد آنها مشاهده می‌شود. به‌طوری‌که رشد بیش از ۶/ ۴برابری معاملات این نهادهای مالی در مقایسه دو دوره مزبور به ثبت رسید. از سوی دیگر مجموع معاملات صورت‌گرفته از سوی کارگزاری‌های فعال تا پایان خردادماه سال جاری، نشان از آن دارد که در این نهادهای مالی حدود نیمی از معاملات به‌صورت الکترونیکی صورت گرفته است. به‌عبارت دقیق‌تر ۶۹هزار میلیارد تومان سهم معاملات آنلاین کارگزاری‌ها تا پایان خرداد ماه بود که در این میان نیمی از معاملات صورت گرفته تنها در اختیار ۱۰کارگزار بوده است.

رصد برترین‌ کارگزاری‌ها

همان‌طور که عنوان شد مجموع معاملات صورت‌گرفته از‌سوی کارگزاران فعال در بازار سهام نشان از آن دارد که این نهادهای مالی در دوره ۳ماه نخست سال جاری به خرید و فروش حدود ۱۴۵هزار میلیارد تومان اوراق بهادار پرداختند. در این میان طبق روال دوره‌های قبل، درصد بالایی از خرید و فروش‌ها تنها در انحصار چند کارگزاری بود به‌طوری‌که ۵۵ درصد از کل معاملات مزبور تنها از کانال ۲۰ کارگزاری صورت گرفت. در صدر این خرید و فروش‌ها کارگزاری مفید قرار داشته که بیشترین حجم از کل معاملات را به خود اختصاص دادند. به‌طوری‌که ارزش معاملات کارگزاری مفید با بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان خرید‌وفروش، ۸/ ۱۱ درصد از کل معاملات این نهادهای مالی در فصل بهار بود. این کارگزاری در حوزه معاملات آنلاین نیز برتر بود. به‌طوری‌که ۲۲درصد از کل مبادلات الکترونیکی بازار از کانال کارگزاری مزبور بوده است. به این ترتیب ارزش معاملات آنلاین کارگزاری مفید بالغ بر ۱۵هزار و ۴۰۰میلیارد تومان است.

کارگزاری آگاه نیز با دادوستد ۸‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومانی، در رتبه دوم برترین کارگزاری فصل بهار شناخته شد. این کارگزاری نیز ۹/ ۵ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد. کارگزاری آگاه نیز بخش عمده‌ای از معاملات خود را به خرید و فروش آنلاین اختصاص داده،‌ به‌طوری‌که بیش از ۷میلیارد تومان سهم خرید و فروش الکترونیکی در آن بوده است. کارگزاری بانک پاسارگاد نیز با اختصاص ۷/ ۳درصد از کل معاملات فصل بهار، در رتبه سومین کارگزاری برتر قرار گرفت. این کارگزاری در مجموع خرید و فروش بیش از ۵هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد که ۳هزار و ۴۰۰میلیارد تومان از این رقم سهم معاملات عادی و یک هزار و ۹۰۰میلیارد تومان نیز به مبادلات آنلاین تعلق داشته است. در ادامه این روند نیز کارگزاری‌های فارابی، حافظ، بانک رفاه کارگران، بانک انصار، صبا تامین، بانک پارسیان و مبین سرمایه هر‌کدام با اختصاص حدود ۲درصد از ارزش کل معاملات کارگزاری‌ها، در رتبه‌های برتر فصل بهار قرار گرفتند. خرید و فروش‌های صورت گرفته توسط این کارگزاری‌ها در محدوده ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان قرار داشت.

در میان کارگزاری‌های فعال در حوزه آنلاین نیز کارگزاری فارابی، کارگزاری مبین سرمایه و کارگزاری بانک پاسارگاد به‌همراه دو کارگزاری مفید و آگاه در رتبه‌های برتر قرار گرفتند. کارگزاری فارابی حدود ۵درصد از کل معاملات و کارگزاری مبین سرمایه و بانک پاسارگاد نیز هر کدام به ترتیب ۲/ ۳درصد و ۸/ ۲درصد از کل معاملات الکترونیکی فصل بهار را به خود اختصاص دادند. رصد خرید و فروش‌های عمده توسط کارگزاری‌ها نیز نشان می‌دهد که بانک تجارت بیش از ۷۹۰میلیارد تومان به خرید و فروش بلوکی اختصاص داده است. کل معاملات صورت گرفته توسط این کارگزاری بیش از ۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بوده که حدود ۹/ ۱درصد از کل خرید و فروش‌های فصل بهار کارگزاری‌ها است. کارگزاری تدبیرگران فردا نیز دیگر نهاد مالی در این حوزه بود که بیش از ۴۰۰میلیارد تومان را به خرید و فروش بلوکی اختصاص داد. این کارگزاری در مجموع فصل بهار مبادلات ۲هزار و ۶۱۴میلیارد تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد.

نگاهی به ضعیف‌ترین‌ها

 این در حالی است که کارگزاری پارس‌نمودگر به‌عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری در فصل بهار شناخته شد. این نهاد مالی تنها حدود ۱۰۹میلیون تومان خرید و فروش داشته که بخش عمده‌ای از این رقم به معاملات الکترونیکی اختصاص داده شده است. کارگزاری شاخص سهام نیز در حالی به‌عنوان دیگر نهاد مالی با فعالیت اندک شناخته شده است که حجم مبادلات آن ۷۴۰ میلیون تومان بود. کارگزاری ارزش‌آفرین الوند نیز دیگر نهادی بود که با اختصاص بیش از یک میلیارد تومان خرید و‌فروش در فهرست ضعیف‌ترین‌های فصل بهار قرار گرفت. کارگزاری‌های امید سهم، آبتین استاک، ایران‌سهم، دنیای نوین، سهم یار، جهان سهم و فولاد‌مپنا نیز از جمله دیگر کارگزاری‌های ضعیف در فصل بهار بودند که هر کدام سهمی کمتر از ۱/ ۰درصد را از کل مبادلات کارگزاری‌ها به خود اختصاص دادند.

10 (3)