در بازار دیروز فشار فروش به‌صورت عمومی باعث فشار بر قیمت سهام شد؛ به‌طوری‌که دماسنج اصلی بورس تهران از رشد روزانه ۱/ ۱ درصدی به ۲/ ۰ درصد رشد روزانه اکتفا کرد. در همین حال نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها نیز که در اوج روز گذشته نسبت به دوشنبه رشد ۲/ ۱ درصدی را تجربه می‌کرد تحت‌فشار فروش و عقب‌نشینی قیمت‌ها به رشد روزانه کمتر از ۴/ ۰ درصدی تن داد. در همین حال دومین روز از نیمه دوم سال ارزش معاملات خرد بورس تهران (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به ۲ هزار و ۵۳ میلیارد تومان رسید تا همچنان حامی اصلی قیمت سهام پول‌های سنگین موجود در بازار باشد. این در حالی بود که ۶۷ نماد تجربه‌گر صف خرید با ارزش ۱۸۰ میلیارد تومانی بودند. روز گذشته دارویی‌ها باری دیگر مورد اقبال معامله‌گران بازار سهام قرار گرفتند و به‌رغم سهم کوچکی که از ارزش کل بازار دارند، سومین گروه با بیشترین ارزش معاملات روزانه بودند. هجوم نقدینگی به این گروه موجب ایجاد صف‌های خرید طویل برای سهام دارویی شد. البته بزرگان دارویی مثل «دعبید»، «تیپیکو» و «وپخش» با افت قیمتی مواجه شدند و در همین راستا به‌دلیل وزن سنگینی که این نمادها در شاخص صنعت دارو دارند، متوسط قیمت‌ها در این گروه تنها ۴/ ۰ درصد رشد داشت.خودرویی‌ها دیروز برای چهارمین جلسه معاملاتی پیاپی در مدار رشد قرار داشتند. در این روز شتاب رشد سهام خودرویی بیش از پیش شد و متوسط قیمت‌ها در این گروه رشد ۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در همین حال گروه ساخت خودرو و قطعات بار دیگر در صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. به‌نظر می‌رسد ارزش معاملات و رشد بالای شاخص صنعت خودرو به واسطه «خساپا» و زیرمجموعه‌های آن رقم خورد.

شاخص گروه فرآورده‌های نفتی نیز روز گذشته با رشد ۵/ ۰ درصدی همراه شد. در این بین پالایش نفت اصفهان از جمله نمادهایی بود که مورد توجه بازار قرار گرفت. در این راستا روز گذشته خبر دریافت مجوز افزایش سرمایه ۱۵۷ درصدی «شپنا» از محل سود انباشته و اندوخته قانونی منتشر شد که به‌نظر می‌رسد در خریدهای معامله‌گران بی‌تاثیر نبوده است. به‌طوری‌که دیروز «شپنا» افزایش ۴/ ۲ درصدی ارزش بازار را تجربه کرد و اثرگذاری مثبت ۱۸۱ واحدی بر شاخص کل داشت. روز یکشنبه تسنیم به نقل از منابع آگاه خبر از احتمال افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوب‌کات به‌عنوان خوراک اصلی روانکارسازان توسط انجمن صنفی صنعت پالایشگاه را داد. اما این خبر چندان مورد توجه سهامداران قرار نگرفت، به‌طوری‌که «شبهرن» و «شرانل» به‌عنوان نمادهای دو شرکت روانکارساز با افزایش قیمت و اقبال خریداران همراه شدند. سهام شرکت‌های غذایی روز گذشته رفتار جالب‌توجهی داشتند؛ به‌طوری‌که از ۱۹ نماد بورسی غذایی که در روز گذشته معامله شدند، ۹ نماد سقف قیمتی روزانه (صف خرید) را تجربه کردند و ۸ نماد با مازاد تقاضا در کف قیمتی مجاز روزانه (صف فروش) مواجه بودند. در مجموع شاخص صنعت مواد غذایی روز گذشته رشد ۷/ ۰ درصدی را به ثبت رساند.

  ترافیک گزارش‌های عملکرد ماهانه

به‌نظر می‌رسد در روزهای ابتدایی مهرماه مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده مسیر بعدی بورس تهران، گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در شهریورماه است. با انتشار این گزارش‌ها سهامداران به برآوردی نسبی از عملکرد نیمه نخست شرکت‌های بورسی می‌رسند و تصمیم‌گیری برای ادامه سهامداری آسان‌تر می‌شود.  «شدوص» در گزارشی خبر از فروش ۳۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی طی شهریورماه داد. با این حساب فروش شرکت دوده صنعتی پارس در نیمه نخست سال‌جاری به ۱۳۲ میلیارد و ۲۹۵ میلیارد تومان رسیده است. فروش این شرکت نسبت به مرداد ماه رشد ۸۱ درصدی داشته است. «شدوص» دیروز در کف قیمتی مجاز روزانه با مازاد عرضه مواجه بود. «لسرما» در ماه پایانی تابستان با کاهش فروش مواجه شده و مجموع درآمدش در شهریور به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. به این شکل شرکت صنایع سرماآفرین‌ایران در نیمه نخست امسال فروش ۳۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی داشته است.