دارویی‌ها در مرکز توجه سهامداران خرد

اولین روز معاملاتی هفته گذشته با رشد ۱۱۸۸ واحدی شاخص سهام آغاز شد. در این هفته حقیقی‌ها در نقش خریدار ظاهر شدند تا شاهد جابه‌جایی حدود ۸۷۰ میلیون سهم به ارزش ۲۲۴ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشیم. در این روز سهامداران خرد بیشترین خالص خرید خود را در سهام دارویی به ثبت رساندند و در مجموع این گروه شاهد خالص تغییر مالکیت حدود ۷۴ میلیارد تومانی به سمت پرتفوی حقیقی‌ها بودیم. در میان شرکت‌ها اما «وتوکا» بیشترین خالص خرید توسط معامله‌گران خرد را تجربه کرد. به این ترتیب روز شنبه بیش از ۷۹ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد به ارزش ۵/ ۴۶ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. در این نماد شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین به‌عنوان سهامدار ۸/ ۵ درصدی «وتوکا» به عرضه ۸۵ میلیون سهمی پرداخت.

 تداوم خرید حقیقی‌ها در روز منفی سهام

روز یکشنبه شاخص سهام با افت قابل‌توجه ۷۰۹۷ واحدی مواجه شد. ریزش ۲/ ۲ درصدی این نماگر در حالی رقم خورد که سهامداران حقیقی هرچند کمرنگ به خرید سهام ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت ۲۸ میلیارد تومانی را ثبت کردند. دارویی‌ها بار دیگر در اولویت اول این گروه از معامله‌گران قرار داشتند و خالص خرید ۴/ ۱۵ میلیارد تومانی را تجربه کردند. پس از آن نیز زیرمجموعه‌های گروه فلزات اساسی با جابه‌جایی حدود ۱۵ میلیون سهم در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند. در این گروه نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد شاهد انتقال ۳/ ۲۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در این نماد شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین به عرضه ۳۰ میلیون سهم «وتوکا» پرداخت.در آنسوی بازار اما خودرو در مرکز توجه سهامداران عمده بازار قرار گرفت تا این گروه از بازیگران سهام بیش از ۱۴ میلیارد تومان سهام خودرویی‌ را به پرتفوی خود بیفزایند. در این گروه نماد معاملاتی شرکت سایپا شاهد جابه‌جایی حدود ۲۶ میلیون سهم به ارزش ۶/ ۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. به این ترتیب روز یکشنبه شرکت سرمایه‌گذاری سلیم به جمع‌آوری ۸/ ۱۴ میلیون سهم مذکور از بازار پرداخت.

 چتر حقوقی‌‌ روی سر بانکی‌ها

روز دوشنبه شاخص سهام به رشد ۷۰۱ واحدی بسنده کرد. در این روز معامله‌گران حقوقی درحالی در قبال استراتژی خرید از سهام بانکی حمایت کردند که خالص خرید سهامداران حقیقی نیز مثبت بود و در مجموع ۱۱۴ میلیارد تومان نقدینگی به سبد این گروه از بازیگران سهام منتقل شد تا حقیقی‌های بازار برای سیزدهمین روز متوالی نقدینگی را نزد خود حفظ کنند. در این روز سهامداران حقیقی، خریدهای سنگینی در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌های بازار در نماد «شپنا» به حدود ۱۶ میلیارد تومان رسید. تقاضای بالای سهامداران در خرید این سهم سبب شد حقوقی شرکت به عرضه سهم بپردازد. بر این اساس گروه مالی ملت حدود ۲ میلیون سهم «شپنا» را به فروش رساند.پارس‌الکتریک نیز با ثبت خالص خرید ۱۴ میلیارد تومانی از سوی سهامداران خرد در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار قرار گرفت. در حالی بیش از ۶ میلیون سهم «لپارس» در بازار دادوستد شد که ۱۰۰درصد از خریدهای صورت گرفته در آن توسط حقیقی‌های بازار بود. این در حالی است که نماد مزبور در پایان معاملات نیز با صف خرید بیش از ۶ میلیون سهمی به کار خود پایان داد. در این راستا بانک قوامین به‌عنوان سهامدار ۹/ ۲ درصدی «لپارس»، ۶ میلیون سهم را به فروش رساند.در مقابل حقوقی‌ها، خریدهای سنگینی در نماد بانک پاسارگاد داشتند که با خالص خرید ۵/ ۷ میلیارد تومانی آنها همراه شد. در این میان آرمان‌گستر ظفرمند به‌عنوان سهامدار عمده «وپاسار»، مطابق با روند چند روز اخیر به خرید سهم پرداخت و روز دوشنبه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم دیگر را خریداری کرد. بانک ملت نیز با ثبت خالص خرید ۵/ ۴ میلیارد تومانی از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو شد که در این میان خرید ۵ میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بود.

 بازگشت دوباره حقوقی‌های بازار

روز سه‌شنبه همزمان با ریزش ۶۴۴۰ واحدی شاخص سهام، شاهد بازگشت پرقدرت حقوقی‌ها پس از ۱۳ روز غیبت بودیم. در این روز معامله‌گران عمده با خریدهای پرحجم خود در یک روز مانده به پایان هفته کاری توانستند بیش از ۲۲۸ میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند.بیشتر خریدهای بازیگران حقوقی در نمادهای بانکی بود؛ در این میان حمایت‌های سهامداران عمده سبب شد ۱۳۷ میلیارد تومان نقدینگی بابت خالص خرید سهام بانکی به پرتفوی آنها منتقل شود. بیشترین خرید هم در نماد بانک ملت بود.بانک ملت در حالی با دادوستد حدود ۳۴۰ میلیون سهمی روبه‌رو شد که سهامداران خرد عموما عرضه‌کننده این سهم بودند و در نهایت صف فروشی در حدود ۵۰ میلیون سهم برای آن باقی ماند. در این میان عرضه‌های شدید از سوی حقیقی‌های بازار سبب شد سهامدار عمده شرکت به خرید و جمع‌آوری بپردازد؛ به‌طوری‌که ۷۰ میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و ۱۵ میلیون سهم دیگر نیز توسط تعاونی معین آتیه خواهان خریداری شد.

بانک تجارت نیز با ثبت خالص خرید ۱۳ میلیون سهمی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در این بازار بود. در این نماد نیز حدود ۴۵ میلیون سهم را صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران خریداری کرد. روندی مشابه در نماد بانک صادرات با انتقال بیش از ۱۰ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران عمده تشکیل شد که بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور توسط گروه مالی سپهرصادرات صورت گرفت؛ به‌طوری‌که این حقوقی، ۱۰۰ میلیون سهم «وبصادر» را خریداری کرد. البته صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز ۸ میلیون سهم دیگر «وبصادر» را به پرتفوی خود افزود. این در حالی است که بانک اقتصادنوین با عرضه ۱۸ میلیون سهم ازسوی سرمایه‌گذاری ساختمان ایران مواجه شد.در میان نمادهای فلزی نیز فولاد مبارکه اصفهان خرید و فروش‌هایی را از سوی سهامداران حقوقی تجربه کرد؛ در حالی ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از سوی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا عرضه شد که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم را موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خریداری کرد. البته ۶۰۰ هزار سهم دیگر «فولاد» را نیز شرکت توسعه سرمایه رفاه به فروش رساند.

  پتروپالایشی‌ها در راس توجه حقیقی‌ها

آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با افت ۱۴۲۱ واحدی نماگر اصلی بورس تهران دنبال شد. در این روز خالص تغییر مالکیت سهام به نام معامله‌گران حقوقی بازار ثبت شد تا فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود ۱۲ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی این دسته از بازیگران سهام باشند. در این روز منفی، پالایشی‌ها با معاملات مثبت خود در مرکز توجهات حقیقی‌ها قرار داشتند. به این ترتیب همزمان با رشد ۱/ ۱ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی، شاهد تغییر مالکیت بیش از ۵/ ۲۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها بودیم. در این گروه بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها به میزان ۴/ ۱۲ میلیارد تومان در نماد معاملاتی شرکت نفت سپاهان رقم خورد. پتروشیمی‌ها نیز در این روز از سوی سهامداران خرد بازار مورد توجه قرار گرفتند و خالص خرید ۵/ ۱۴ میلیارد تومانی را تجربه کردند.در آن سوی بازار اما دو گروه سیمان و خودرو با بیشترین خالص فروش از سوی بازیگران خرد مواجه شدند و به ترتیب شاهد جابه‌جایی ۱۳ و ۱۱ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

  دیروز چه گذشت؟

روز گذشته همزمان با بازگشت شاخص سهام به مسیر صعودی و رشد بیش از ۹ هزار واحدی این نماگر، حقیقی‌ها زمین بازی را بار دیگر از آن خود کردند و خالص خرید ۲۵۱ میلیارد تومانی را رقم زدند. طی معاملات این روز، در میان ۴۰ صنعت بورسی نیز دیروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقیقی در سهام زیرمجموعه پتروپالایشی رقم خورد. به این ترتیب گروه فرآورده‌های نفتی شاهد جابه‌جایی ۶۸ میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بود.