در جریان معاملات هفته گذشته فرابورس ایران شاهد معامله ۶ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان برگه سهام بودیم. این درحالی است که ارزش معاملات سهام فرابورسی در هفته اول دی ماه حدود ۵ هزار و ۸۱۲ میلیارد تومان بود. به عبارتی طی هفته گذشته شاهد رشد بیش از ۱/ ۱۳ درصدی ارزش معاملات سهم‌های فرابورسی بودیم. این رشد به‌واسطه افزایش ۵ درصدی ارزش معاملات بازار اول، ۱۷ درصدی بازار دوم و ۱۱ درصدی بازار پایه فرابورس ایران رخ داد. به این ترتیب بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال‌جاری به ۱۲۳ درصد رسید. در همین حال ارزش بازار کل فرابورس نیز طی این مدت با رشد ۱۰۳ درصدی همراه شده است.

شتاب بالای سهام کالامحور در مدار صعودی

ارزش بازار صنعت محصولات شیمیایی طی هفته گذشته با رشد ۳/ ۱۳ درصدی همراه شد. این صنعت که همواره بزرگ‌ترین گروه سهامی فرابورس ایران بوده به‌واسطه چنین رشدی به ارزش بازاری بالاتر از اوراق تامین مالی دست یافت. به همین واسطه طی هفته گذشته شاهد صدرنشینی این صنعت در فهرست تمام صنایع و گروه‌های زیر مجموعه فرابورس ایران بودیم. در همین راستا در پایان هفته گذشته ارزش بازار صنعت محصولات شیمیایی در فرابورس به بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان رسید. این عدد بیشتر از ۱۸ درصد از ارزش بازار کل فرابورس است. چنین رشدی موجب شد تا بازدهی این صنعت از ابتدای سال‌جاری به ۵/ ۶۰ درصد برسد. طی هفته گذشته گروه فلزات اساسی به‌عنوان دومین گروه بزرگ سهامی در فرابورس ایران ۹/ ۸ درصد از ارزش معاملات کل فرابورس را به خود اختصاص داد. به این ترتیب برای چهارمین هفته پی‌درپی شاهد صدرنشینی این صنعت در فهرست گروه‌ها براساس بیشترین ارزش معاملات هفتگی بودیم. به‌واسطه این اقبال به سهام فلزی نیز شاهد رشد ۴/ ۴ درصدی ارزش بازار این صنعت بودیم. به این ترتیب رشد این صنعت از ابتدای سال‌جاری به ۶۲ درصد رسید.

سرمایه‌گذاری‌ها طی هفته گذشته به‌واسطه ۴۷۸ میلیارد تومان معامله سومین صنعت پرمعامله فرابورس ایران بودند. این صنعت که یکی از صنایعی است که به حبابی بودن قیمت سهم‌های زیرمجموعه متهم می‌شود در جریان معاملات هفته گذشته با رشد بیش از ۵/ ۱۱ درصدی ارزش بازار همراه شد. سرمایه‌گذاری‌ها درحالی ۳/ ۷ درصد از ارزش معاملات سهام فرابورسی را به خود اختصاص دادند که تنها دارای ۸/ ۲ درصد از ارزش بازار کل فرابورس ایران هستند. در این گروه معاملات «وآوا» هم در نوع خود جالب توجه بود. این نماد تازه‌وارد به بازار سهام در چهارمین روز دی ماه در پی رشدهای عجیب و غریب قیمت سهام در اطلاعیه‌ای خبر از افزونی ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین در قیاس با خالص دارایی‌های آن داد. با وجود تایید حباب در قیمت «وآوا» اما باز هم شاهد اقبال بالای معامله‌گران به این سهم بودیم و طی هفته گذشته ۵ بار دیگر این سهم تجربه‌گر مازاد تقاضا در سقف قیمتی مجاز روزانه (صف خرید) بودیم. در این بین روز سه‌شنبه در ابتدای بازار این سهم با صف خرید همراه بود. اما پس از گذشت از دقایق ابتدایی معاملات شاهد نوسان منفی ۱۰‌درصدی و ایجاد صف فروش در «وآوا» بودیم. اما جالب اینجا بود که با گذر از نیمه بازار در زمان کمتر از ۱۰ دقیقه صف فروش سنگین این سهم تبدیل به یک صف خرید سنگین شد. به این ترتیب طی یک جلسه معاملاتی شاهد دو نوسان ۱۰ درصدی در ارزش بازار این سهم بودیم. طی هفته گذشته افزون شدن اقبال بورس‌بازان به سهم‌های بازار پایه‌ای بودیم. در همین راستا علاوه بر افزایش ۱۱ درصدی ارزش معاملات این بازار شاهد رشد ۷/ ۹ درصدی ارزش بازار آن هم بودیم. به عبارتی در جریان ۵ جلسه معاملاتی گذشته متوسط قیمت هر سهم در بازار پایه فرابورس ایران حدود ۷/ ۹ درصد رشد کرد. این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران بازار اعتقاد به ایجاد حباب‌های سنگین قیمتی در بسیاری از این دسته از سهم‌ها دارند. به‌نظر می‌رسد اقبال بیشتر بورس‌بازان به سهم‌های بازار پایه به این دلیل باشد که سهم‌های بزرگ‌تر و بنیادی بازار به‌دلیل ارزش بازار بالا که اصطلاحا موجب سنگین شدن سهم می‌شود و همچنین گاه عرضه‌های حجم بالا توسط حقوقی‌ها سرعت رشد پایین‌تری دارند.

اثر مسکن بر فرابورس ایران

در آذر ماه همگام با افزایش نرخ دلار شاهد رونق گرفتن دوباره بازار مسکن بودیم، به‌طوری‌که هم تعداد معاملات این بازار افزایش یافت و هم متوسط قیمت‌ها رشد داشت. این اتفاق در بازار سهام هم نمود یافت. به‌طوری که طی هفته گذشته برای دومین هفته پیاپی شاهد افزایش معاملات گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات بودیم. این صنعت که در آخرین هفته آذر ماه شاهد کمتر از ۳۲۴ میلیارد تومان معامله در فرابورس ایران بود طی اولین هفته دی ماه با رشد بیش از ۶۲ درصدی همراه شد و ارزش معاملات آن به نزدیکی ۵۲۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات این گروه فرابورسی در هفته گذشته باز هم ۵ درصد افزایش یافت تا با ۵۵۰ میلیارد تومان معامله برای دومین هفته پی‌درپی شاهد قرار گرفتن صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات در جایگاه دوم فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات هفتگی باشیم.

 در همین راستا می‌توان خاطرنشان کرد که این گروه درحالی ۴/ ۸درصد از معاملات سهام فرابورسی را در هفته گذشته به خود اختصاص داد که سهم آن از ارزش بازار کل فرابورس ایران تنها ۱/ ۲ درصد است. دیگر نمود رونق بازار مسکن در فرابورس، اقبال بیشتر به «تسه»ها است، به‌طوری‌که طی ۳ هفته گذشته شاهد رشد ارزش معاملات این دسته از اوراق فرابورسی بودیم. در آخرین هفته ماه گذشته ارزش معاملات «تسه»ها با رشد ۱۵ درصدی به ۱۹۵ میلیارد ریال رسید.