هرچند نقد فنی به اظهارات ایشون وارد هست اما همین که عبارت تحلیل تکنیکال در یک خطبه سیاسی استفاده کرده، بنده متعجب شدم. ‌استفاده از اصطلاحات EPS و P/ E در خطبه‌های نماز جمعه خودش یک کلاس آموزشی است و کار ایشون بسیار تحسین‌برانگیز هست.» توییت این فعال بازار سرمایه با واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی مواجه شد و کاربران درباره این خطبه امام جمعه اسالم نظرات متفاوتی دادند. برخی نظرات نیز جنبه طنز داشت. «علی» نیز نوشت: «‌‎از چه رشدی صحبت می‌کنن؟ فقط شاخص‌سازها به دستور دولت سبز بودن مثل خودروساز‌های زیان‌ده.»

شوخی با «خرید شاخص بورس»

کم‌اطلاعی برخی تازه‌واردان بازار سرمایه گهگاهی سوژه طنز بورس‌بازان حرفه‌ای در فضای مجازی می‌شود. دیروز یکی از کاربران توییتر که خود را فعال بازار سرمایه معرفی کرده پیامی از کاربری که به تازگی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده، منتشر کرد که پرسیده بود: «به من گفتن شاخص بورس یک میلیون و هشتصد، من دو میلیون ریختم به حسابم از کجا می‌تونم شاخص بخرم؟»

این توییت به تنهایی و بدون هیچ توضیحی کافی بود که کاربران خوش‌ذوق توییتر دست به قلم شوند. برخی نیز خاطره تجربه حضور افراد کم‌اطلاع در حوزه‌های دیگر را یادآور شدند. یکی از این کاربران نوشت: «‌‎یه‌دونه شاخص بدین بهش بره دیگه بنده خدا رو.»

کاربر «چاخان» نوشت: «این یارو همونیه که کارت اینترنتو می‌کرده تو جای فلاپی که کانکت شه به اینترنت.» کاربر دیگری نوشت: «یاد یک نفر افتادم که تو بازی کلش بود. اومد کلن ما، اسم کلن ۶۷ بود اینم ۶۷ تا نیرو دونات کرده بود بعد می‌گفت چون به حد کافی دونات کردم به من مقام بدید.»

به خاطر یک مشت سهام

موضوع استعفا برای فعالیت در بازار سرمایه همچنان سوژه داغ کاربران در فضای مجازی است. سعید درخشانی، یکی از تحلیلگران بازار در نقد این اتفاق نوشت: ‌«از کار خودتون استعفا ندید به خاطر بورس.»  اما همه کاربران با او موافق نبودند و یکی از آنان زیر توییت درخشانی نوشت: ‌«اون کسی که دلش رو داره استعفا بده مطمئن باش توان موفق شدن رو هم داره.»

کاربر دیگری نیز در حمایت از این اتفاق نوشت: «‌‎وقتی سر کاری هستی که یک عده دارن استثمار میشن وقتی که اول سال با هزار داد و بیداد فقط۲۰ درصد به حقوقت اضافه میشه و در طی سال ۲هزار درصد تورم ایجاد میشه وقتی که...؛ همان بهتر ریسک کنی و هر چه شد شد؛ یا باز برمی‌گردی توی استثمار یا جمع می‌کنی میری.» در بین کاربران کسانی هم بودند که استعفای کارمندان به خاطر فعالیت در بازار سرمایه را جوک تعبیر کردند که البته کاربران دیگری با دلیل و مدرک ثابت کردند این اتفاق حقیقت دارد. مثلا «تریدر بورس» یکی از این کاربران بود که نوشت: «یکی از همکاران من با ماهی ۱۵ میلیون تومن حقوق. مهندس ارشد عسلویه بود. فقط به‌خاطر بورس‌بازی از کار استعفا داد.»

‌‎

پیام الیاس کردی
فعال بازار سرمایه

 ‌من فقط از خرید سهام تو بلندمدت تو سود نیستم؛ ماه پیش چهار تا بسته اینترنت یکساله خریدم اونارو بدجوری تو سودم. هرچی شد بخر شاید دلیلشو ندونی اما قطعا بعدا گرون میشه. به خدا ما مردم دنبال ثبات هستیم. دنبال زندگی عادی، نه مسابقه‌ای که هر روز چی بخریم گرون بشه.

 

احسان مال‌اندیش
تحلیلگر بازار سرمایه

 ‌چیزی که مشخصه بازیگر اصلی بازار علاقه‌ای نداره سهامش رو بیشتر از دو سه روز اصلاح کنن.

 

سعید اسلامی‌بیدگلی
عضو شورای بورس

امروز در پاسخ به خبرنگاری که از اوضاع نابسامان بازارهای مالی می‌پرسید، گفتم نمی‌توان با ۱۴۰ کیلو وزن، با کشیدن سه بسته سیگار در روز و خوردن وعده‌های غذایی پرچرب، انتظار زندگی سالمی داشت. وضعیت بازارهای مالی بازتاب سیاست‌گذاری‌ها است.