بعضی از آنها بسیار کوچک هستند و فقط چند شرکت‌کننده دارند، درحالی‌که برخی بازارهای دیگر مثل بازار سهام نیویورک و فارکس، روزانه شاهد معاملات چند میلیارد دلاری هستند. یکی از نکات مهم و جذاب در بازارهای مالی دوره‌های رونق و رکود در آنهاست. بازارهای مالی دارای دوره‌های سنگین تقاضا در معامله اوراق بهادار هستند. در این دوره‌ها، قیمت‌ها ممکن است گاه از استاندارد خود فراتر روند. عکس قضیه نیز صادق است. سقوط بازارها ممکن است باعث کاهش قیمت‌ها از ارزش ذاتی خود شود.  بازار سرمایه نسبت به بازار پول بسیار گسترده‌تر و از تنوع ابزاری بیشتری برخوردار است. کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته بیشتر شراکت محور (بورس محور) هستند و کشورهای توسعه‌ نیافته بیشتر بانک محور (وام محور) هستند. در این بازار علاوه بر تجمیع سرمایه‌های خرد به‌عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری عامه مردم، امکان تامین مالی از طریق همین سرمایه‌های خرد برای شرکت‌ها و ناشران بورسی وجود دارد. به این ترتیب در کشورهای توسعه یافته تامین مالی بنگاه‌های بزرگ فقط از طریق بازار سرمایه انجام می‌گیرد نه نظام بانکی. بنابراین شفافیت اطلاعات جهت افزایش اعتماد مشارکت‌کنندگان و پرورش یک بازار مالی کارآمد، نقش مهمی دارد. حال، برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و پتانسیل بازار سرمایه نگاهی می‌اندازیم به مزیت‌های این بازار نسبت به بازارهای موازی آن:

بهره‌مندی کل کشور و جامعه: بسیاری از سهم‌ها و اوراقی که در بازارهای سرمایه و دیگر بازارها عرضه می‌شوند، مربوط به طرح‌های بزرگ ملی هستند. این طرح‌ها علاوه بر درآمدزایی و اشتغال‌زایی، به چرخه تولید و رونق ملی هم کمک می‌کنند.

سودده بودن نسبت به دیگر سرمایه‌گذاری‌ها: ملک، خودرو، ارز، طلا و سکه و بازارهای دیگر پرنوسان و اغلب غیرقابل پیش‌بینی هستند. اما بازار سرمایه در صورت آگاهی از چگونگی خرید و فروش سهام راهی سودبخش، برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

قانونی بودن: سرمایه‌گذاری در بورس شیوه‌ای کاملا قانونی برای کسب سود در نظام اقتصادی کشورهاست که مبتنی بر قوانین تجارت هر کشوری انجام می‌گیرد.

شفاف و همواره در دسترس بودن: بازار سرمایه بازاری شفاف است که در هر زمان می‌توان در مورد آن اطلاعات کسب کرد. تاریخچه هر سهم و نحوه رشد و نزول آن شفاف و قابل رصد و تحلیل است.

نقد مثل پول نقد: سهام درست مثل پول نقد است و شما می‌توانید گاه در کسر ثانیه یا نهایت چند روز سهام و دارایی خود را تبدیل به پول کنید.