با این وجود می‌توانیم بنویسیم که صحبت‌های مسوولان کشور در رابطه با برجام و مذاکره با آمریکا از یک طرف و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران از جمله موضوعاتی است که این روزها دغدغه فعالان بازار سرمایه و حوزه بورس است.

این افراد بعد از تحلیل‌هایشان درباره تاثیرگذاری انتخابات ۱۴۰۰، برجام، ورود جو بایدن به کاخ سفید و... مانند گذشته خیلی جسارت بیان این مساله را ندارند که مذاکرات احتمالی بین ایران و آمریکا می‌تواند بر رشد شاخص بورس تاثیرگذار باشد اما تا حدودی به مخاطبانشان القا می‌کنند که ممکن است مذاکرات تاثیر مستقیمی بر بورس ایران داشته باشد. از دیگر موضوعاتی که باید در جریان آن قرار بگیرید، سرخی بورس است. این سرخی باعث شده است که باز هم زمزمه‌های برگزاری تجمع‌های اعتراضی سهامداران در هفته‌ آینده رنگ و بوی بیشتری به خود بگیرد و خیلی از افراد یکدیگر را دعوت به حضور در این تجمع‌ها کنند.

دغدغه دامنه نوسان همچنان پابرجاست

دامنه نوسان یکی از هشتگ‌های پراستفاده در روز گذشته بود. نه فقط کاربران عادی درباره این موضوع نوشتند بلکه برخی از فعالان بازار سرمایه و بورس هم درباره این موضوع مطالبی نوشتند. برای مثال نوید قدوسی، فعال بازار سرمایه در صفحه شخصی خود نوشت: «دامنه نوسان نامتقارن اگر هیچ حُسن و فایده‌ای هم نداشت حداقل کار مدیران بورس را راحت کرد که موقع ارائه گزارش بازار لب‌هاشون رو به سبک سریال هیولا غنچه کنند و بگن «همش هفت هزار تا منفی».» حالا که صحبت از زبان طنز و کنایه است، به توییت دیگری هم در این رابطه باید اشاره کنیم که آن هم با زبان طنز بود. عماد مدیرزاده، تحلیلگر اقتصادی در صفحه شخصی خود در توییتر در رابطه با دامنه نوسان نوشت: «با وجود دامنه نوسان و عدم انعکاس سریع انتظارات بازار بر قیمت‌ها، نمودار یکساله بعضی از سهم‌ها هم از قله دماوند تبدیل شده به رشته کوه البرز، شبیه نقاشی‌های زمان کودکی!» از توییت‌هایی که در این رابطه مورد توجه کاربران شبکه‌اجتماعی توییتر قرار گرفت، نوشته میثم هاشم‌خانی، تحلیلگر اقتصادی بود.

او در صفحه خود نوشت: «بورس سهام نیویورک، معتبرترین و نقدشونده‌ترین بازار سهام دنیا ۱۰ سال قبل از شروع سلطنت ناصرالدین شاه تاسیس شده و از آن روز تا به حال یک روز هم دامنه نوسان نداشته است!» برخی از افراد با بازنشر توییت هاشم‌خانی یا در قسمت نظرات نوشته او درباره این موضوع نوشته بودند که نمی‌توان بورس ایران را با بورس نیویورک مقایسه کرد. افرادی هم نوشته بودند که دامنه نوسان در نیویورک هم وجود دارد اما پویا است. سعیددرخشانی، فعال بازار سرمایه هم در پاسخ به این افراد نوشته بود که «سهام دامنه نوسان ندارد.  اگر تغییرات کل بازار (مارکت کپی) بیشتر از ۵ درصد بشود، چند دقیقه (الان یادم نیست) کلا معاملات متوقف می‌شود و ‌سپس بلافاصله باز می‌شود.»

در قسمت نظرات توییت هاشم‌خانی خیلی از فعالان بازار سرمایه و بورس حضور داشتند و در رابطه با دامنه نوسان و مقایسه بورس ایران و نیویورک مطالبی می‌نوشتند. اما کلیت بحث‌هایی که انجام شده بود در این رابطه بود که اولا نباید بورس ایران را با نیویورک مقایسه کرد و دوما با کنایه درباره این موضوع می‌نوشتند که نیویورکی‌ها باید سفری به ایران داشته باشند و از راهکارهای بورس ایران درس بگیرند.

اما و اگرهای عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس کالا از دیگر موضوعاتی بود که دیروز کم و بیش در شبکه‌اجتماعی توییتر درباره آن صحبت می‌شد. بعد از صحبت‌های حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که بیان کرده بود در جلسه کمیسیون ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو اعاده شده از شورای نگهبان با حضور نماینده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و اصلاح شد، بر اساس این اصلاح مقرر شد خودروهای تولید شده داخلی در بورس عرضه شوند، کاربران زیادی درباره شرایط عرضه خودرو در بورس کالا مطالبی را در صفحه‌های شخصی خود نوشتند. این خبر خیلی زود با فتوتیترهایی سر از شبکه‌اجتماعی اینستاگرام درآورد و توسط کاربران عادی هم بازنشر داده شد. حالا این طرح باید در صحن مجلس شورای اسلامی، تصویب بشود و بعد از انجام پروسه قانون‌گذاری به مرحله اجرا دربیاید. هرچند زمان اجرایی شدن این طرح مشخص نیست اما افراد زیادی نسبت به این طرح خوش‌بین بودند و در نوشته‌هایشان به این مساله اشاره می‌کردند.

 اکثر افرادی که از این طرح که هنوز دستورالعمل اجرایی آن هم منتشر نشده است، از این جهت استقبال می‌کردند که دست دلال‌ها از بازار خودرو تا حدودی کوتاه می‌شود و ملاک تعیین قیمت هم عرضه و تقاضا می‌شود. اما بودند برخی از کاربران هم که نسبت به این طرح خوش‌بین نبودند.

 بدبینی آنها از این جهت بود که مانند هر اقدام جدید دیگری در حوزه اقتصاد، این طرح هم با کلی آزمون و خطا روبه‌رو می‌شود و در نتیجه بازهم مردم هستند که مثل خیلی از حوزه‌های دیگر از سیاست‌های آزمون و خطایی ضرر می‌کنند.

 

میثم باقری کوپایی

فعال حوزه بورس کالا

بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی، درخصوص بهبود اقتصادی هند خوش‌بین هستند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد هند در سال ۲۰۲۱ رشد ۵/ ۱۱درصد را تجربه کند، زیرا اعتقاد دارد اقتصاد هند پس از واکسیناسیون به شدت بهبود خواهد یافت.