این روند افزایشی تحت‌تاثیر متغیر‌های اقتصادی و سیاسی بیرون از بازار بوده که در برخی از روز‌های معاملاتی نیز تشدید می‌شود. تغییرات مطلوب در پارامتر‌های مطرح شده باعث افزایش استقبال سرمایه‌گذاران از بازار و رشد حجم معاملاتی نیز خواهد شد. افزایش حجم هم در جای خود می‌تواند در قیمت‌های مثبت‌ بازار را سبز‌پوش کند. به‌دلیل اینکه اکنون در ابتدای مسیر صعودی قرار ‌داریم و همچنان‌ ترس در رفتار سرمایه‌گذاران مشاهده می‌‌شود، بعضا در ساعت‌های پایانی بازار میزان فروش از میزان خرید پیشی می‌گیرد.

بنابراین می‌توان گفت چنین عدم‌تعادلی که در عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد به‌روز بعدی معاملاتی منتقل خواهد شد. به‌عنوان مثال در صورتی‌که متغیری بیرون از بازار (اخبار اقتصادی و سیاسی) سبب شده باشد که در یک روز خاص معاملاتی نماگر اصلی مثبت شود، ممکن است در روز بعدی اثر این عامل کمرنگ‌ و حتی خنثی شود، در این شرایط افزایش عرضه نسبت به‌تقاضا می‌تواند منجر به‌تغیر رفتار در بازار شود. بر این اساس زمانی‌که متغیر‌های اثر‌گذار در بازار، بنیادی و ناشی از عملکرد شرکت‌ها باشند کمتر شاهد تغییر رفتار هیجانی در بازار خواهیم بود. در حال‌حاضر که در ابتدای روند صعودی بازار قرار ‌داریم موضوعاتی پیرامون ‌ترس سرمایه‌گذاران (به‌دلیل تجربه ‌دوره طولانی‌مدت ریزش و عدم‌اعتماد به‌تداوم رشد بازار) و از بین رفتن سریع اثر متغیر‌های بیرونی در جریان داد و ستد‌ها را تجربه ‌می‌کنیم، از مجموع این عوامل می‌توان به‌عنوان دلایلی بر نوسانات روزانه قیمت سهام شرکت‌ها نام برد.

به‌طور کلی شرایط فعلی بازار مطلوب ارزیابی می‌شود و به‌نظر می‌رسد با استقرار دولت جدید و ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و متغیر‌های اقتصادی و سیاسی بازار با شیب ملایم روند رو به‌رشدی را تجربه‌ خواهد کرد. درباره افزایش نرخ دلار و میزان اثر‌گذاری آن در بازار سهام نیز می‌توان گفت که این رویداد در هر بازه زمانی می‌تواند سبب رشد شاخص‌‌های سهام شود چرا‌که بازار همبستگی زیادی با این نرخ ‌دارد. بنابراین رشد دلار به‌دلایلی از جمله افزایش در عدد اسمی سود شرکت‌ها و افزایش در ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز صعود قیمتی در بازار سهام شود.

از کابینه جدید و به‌ویژه مدیران اقتصادی دولت سیزدهم که مدتی بعد روی کار خواهند آمد نیز انتظار می‌رود در راستای ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، حمایت واقعی از بازار سرمایه، افزایش نقش بازار سرمایه در تولید ثروت در جامعه و طراحی ابزار‌‌های جدید به‌منظور حرفه‌ای‌تر شدن بازار گام بردارند. فارغ از این موارد، بازار سهام در حال‌حاضر از شرایط مطلوبی برخوردار بوده و در یکی از کم‌ریسک‌ترین حالت‌های خود قرار گرفته است.

به‌اعتقاد بنده برآیند سرمایه‌گذاری در این بازار مثبت ارزیابی خواهد شد چرا‌که پارامتر‌ها نشان از رشد با شیب ملایم‌ دارند، بنابراین سهامداران می‌توانند با اطمینان‌خاطر بیشتری برای ۳‌ماه آینده اقدام به‌سرمایه‌گذاری در بازار سهام کنند. در این بین شانس سودآوری در بخش مولد اقتصاد کشور نیز به‌مراتب بیش‌تر از ریسک زیان خواهد بود.