وضعیت بازار یک روز بعد از صدور قطعنامه
رییس سازمان بورس: بازار تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد گروه بورس- درحالی که انتظار می‌رفت تا تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، بازار سهام روز گذشته با افت روبه‌رو شود، اما داد و ستد سهام در بازار دیروز بسیار متفاوت‌تر از پیش‌بینی‌ها بود.
به گزارش خبرنگار ما، قطعنامه شورای امنیت تنها توانست بازار سهام ایران را روز گذشته برای چند دقیقه هیجان زده کند، که این هیجان کوتاه مدت در نخستین ساعات معاملات موجب عرضه فراوان شد.
براساس این گزارش، دیروز تمام صف‌های خرید سهام شرکت‌های معتبر در ساعات اولیه معاملات از بین رفت و سهام این شرکت‌ها در صف فروش قرار گرفت، ولی تداوم معاملات، روز دیگری را برای بورس تهران رقم زد و در جریان معاملات رفته‌رفته سهام برخی از شرکت‌ها صف خرید شد و صف فروش برخی ازشرکت‌ها هم از بین رفت و به تعادل لازم رسید.
این گزارش می‌افزاید: از جمله سهم‌هایی که در ابتدای بازار دیروز صف خرید بوده و بعد صف فروش شدند و در نهایت در جریان معاملات دوباره توانستند موقعیت‌ قبلی خود را به دست آورده و صف خرید شوند می‌‌توان به سهام شرکت‌های کالسیمین، پتروشیمی اراک، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و پتروشیمی اصفهان اشاره کرد. گروه دیگر شرکت‌هایی بودند که سهامشان در نخستین ساعات معاملات صف فروش بود و در ادامه جریان داد و ستد سهام صف فروش این شرکت‌ها جمع شد. شرکت‌های ملی سرب و روی، فرآوری مواد معدنی و کمباین‌سازی از جمله شرکت‌هایی بود که توانستند صف فروش خود را جمع کنند.
بنابراین گزارش، با وجود تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران شاخص بورس دیروز فقط با 2/7‌درصد افت روبه‌رو شد. فعالان بازار دلیل این افت را اینگونه عنوان کردند که برخی از شرکت‌ها سودهای مناسبی به سهامداران خود پرداخت کرده بودند و این موضوع باعث شد سهام شماری از شرکت‌ها به عرضه گذاشته شود و سهامداران تمایل به عدم خرید یا خرید سهام دیگر داشته باشند، ولی باز هم اتفاق هسته‌ای موجب نشد که سهام شرکت‌های ارزنده صف فروش شوند. همچنین در ساعات ابتدایی معاملات دیروز رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران گفت: بورس کشورمان خیلی تحت تاثیر قطعنامه شورای امنیت قرار نخواهد گرفت. علی صالح آبادی همچنین از برنامه‌های سازمان بورس اوراق بهادار برای مقابله با شایعه سازی‌های مرتبط با این موضوع در بورس خبر داد.

بورس نگران نباشد سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی هم در یک اظهارنظر به خبرگزاری مهر گفت: افت و خیز سهام شرکت‌ها به عملکرد اقتصادی آنها چندان مرتبط نیست و بنابر‌این تحریم اقتصادی احتمالی تاثیر چندانی بر بورس نخواهد گذاشت. وی افزود: بورس از باب مسائل سیاسی نگرانی دارد، نه از باب مسائل اقتصادی و با توجه به این که بورس تهران از اواسط سال 83 تحت تاثیر پرونده هسته‌ای و نگرانی از تحریم، افت قابل توجهی را تجربه کرده است از این رو در شرایط فعلی در صورت تحریم احتمالی نیز بورس با افت مواجه نخواهد شد. این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: البته در صورت تحریم، برخی صنایع با مشکل مواجه خواهند شد ولی از آنجا که افت و خیز بازار سهام چندان متاثر از عملکرد اقتصادی شرکت‌ها نیست‌، بورس تهران با مشکل جدی مواجه نخواهد شد. وی در ادامه با اشاره به وضعیت بورس تهران گفت: در بورس تهران شاخص کنترل شده است و درغیر این‌صورت شاخص اکنون در حدود 7‌هزار واحد بود، زیرا نماد بسیاری از شرکت‌ها در بورس بسته شده است و همچنین سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه نیز به شرکت‌ها نمی‌دهد و همین موجب شده بورس در شرایط فعلی نقض غرض شود زیرا که بسیاری از شرکت‌ها برای بهره‌مندی از افزایش سرمایه وارد بورس شده‌اند و بورس اجازه افزایش سرمایه نمی‌دهد‌. شورای امنیت سازمان ملل متحد دو روز پیش با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواست فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ایش را متوقف کند. در این قطعنامه روز 31 آگوست به عنوان ضرب‌الاجلی برای توقف فعالیت‌های اتمی ایران در نظر گرفته شده است و در صورتی که ایران از این خواسته شورای امنیت سر باز زند، با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد.