فارس - رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: اساسنامه بورس نفت مورد بررسی قرار گرفت و برای رفع برخی اصلاحات جزئی به وزارت نفت ارجاع داده شد.

علی صالح آبادی اظهار داشت: با رفع این اشکالات، اساسنامه بورس نفت به تصویب خواهد رسید. وی در خصوص بحث ادغام بورس‌های کالایی گفت: برای انجام برخی مطالعات و بررسی‌های اولیه، یک گروه کارشناسی مامور شد تا وضعیت بورس‌های کالایی کشور و جهان را بررسی و ضمن مقایسه آنها، به ارائه گزارش در این زمینه اقدام کند.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار اضافه کرد: با مطالعه این گزارش و طرح برخی پیشنهادها و نظرات از سوی این گروه کارشناسی مبتنی بر تجربیات موجود، مزایای این اقدام مشخص شد.

وی با ذکر این نکته که واژه ادغام مناسب فعالیت‌های بورس‌های کالایی در قالب یک شخصیت حقوقی نیست، افزود: این بحث فعلا در سطح کارشناسی مطرح است و شورای بورس هنوز در خصوص تحقق این مهم تصمیمی نگرفته است.

صالح آبادی یادآور شد: برای انجام بررسی‌های بیشتر در خصوص این اقدام، با بورس‌های کالایی مباحثی در جریان است که پس از جمع‌بندی این بررسی‌ها و نظرات، این بحث در شورای بورس طرح و مورد تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

وی درباره فعالیت تمام بورس‌های کالایی (نفت، فلزات، کالای کشاورزی و ...) در قالب اقدام مزبور گفت: با فعالیت بورس‌های کالایی در قالب یک شخصیت حقوقی، این بورس‌ها در قالب تالارهای مستقل به فعالیت خود خواهند پرداخت، در حالی که از یک مدیرعامل، هیات مدیره، قوانین و مقررات واحد برخوردار می شوند.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار خاطر نشان کرد: به این ترتیب، واحد تحقیق و توسعه R&D این بورس‌ها نیز در قالب یک مجموعه به بررسی و پیگیری موضوعات خواهد پرداخت.

وی در خصوص صدور مجوز کارگزاری برای این بورس کالایی واحد گفت: صدور مجوز برای کارگزاری‌های آن از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار ممکن خواهد بود، به طوری که کارگزار با عضویت در کانون، در شرکت پذیرفته می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیزیکی بودن معاملات، فسادپذیر بودن کالاهای کشاورزی، برخی تفاوت‌های موجود به لحاظ انبارداری و غیره منجر به بروز مشکلات در روند ادغام بورس‌های کالایی نمی‌شود، گفت: بورس‌های کالایی ما انبار ندارند و از انبار کارخانه‌ها استفاده می‌کنند، لذا با فعالیت آنها در قالب یک شخصیت حقوقی واحد نیز عملا تفاوتی در این شرایط ایجاد نخواهد شد. رییس سازمان بورس اوراق بهادار اضافه کرد: به لحاظ تفاوت‌های موجود در انبارداری کالاها نیز، با توجه به تفاوت دوره‌های مربوط به کالاهای مختلف و در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی حاکم بر هر کالا، عملا مشکلی به لحاظ فساد برخی محصولات از جمله کالاهای کشاورزی نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس‌های کالایی در ساختمان‌های فعلی ادامه فعالیت خواهند داد؟ گفت: در این خصوص می‌توان از یک ساختمان چند طبقه که هر طبقه به تالار مربوط به یک کالا اختصاص یابد، بهره گرفت.

صالح آبادی اضافه کرد: روش دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه بورس‌های کالایی مختلف در ساختمان‌های مستقل به انجام معاملات خاص خود بپردازند ولی با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری کنترلی زیر نظر سازمان بورس فعالیت نمایند.

وی مهم‌ترین نکته در بحث ادغام را پاسخگو بودن ساختارها دانست و افزود: به اعتقاد من ساختارهای لازم برای این اقدام فراهم است. چنانچه وقتی تصمیم گرفته شد که سیمان وارد بورس فلزات شود، نام آن به بورس فلزات و کالاهای صنعتی تغییر نام یافت و اکنون نیز مبتنی بر هموار بودن شرایط می‌توان این نام را در بورس کالای ایران تغییر داد.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار با رد این مساله که بورس‌های کالایی دچار بلاتکلیفی قانونی در قانون جدید نیستند، گفت: مبتنی بر قانون جدید، با ادغام بورس‌های کالایی در قالب یک شخصیت حقوقی واحد، یک نفر نماینده از سوی این بورس در شورای بورس حضور خواهد داشت و به این ترتیب، شورای مذکور شورای همه بورس‌ها است.