ایسنا- مدیر حراست سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد: باند جاعلان حرفه‌ای شناسنامه‌های سهامداران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس دستگیر شدند. محمد تکبیری گفت: هم اکنون دو تن از اعضای اصلی این باند در اداره آگاهی بازداشت هستند و بازجویی‌های فنی و تخصصی درباره نحوه دستیابی آن‌ها به اطلاعات محرمانه سهامداران و همکاران احتمالی‌شان انجام می‌شود. وی افزود: کارکنان حراست سازمان بورس و اداره آگاهی در یک قرار صوری و هنگام تحویل چک، اعضای این باند را دستگیر کردند.

مدیر حراست سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به کشف و ضبط پنج شناسنامه جعلی دیگر و تعدادی برگه سهم مربوط به سهامداران شرکت‌های بورسی از اعضای این باند، تصریح کرد: سوژه‌های این باند بیشتر از افراد مسن و کسانی که در سال‌های گذشته به هر علت وضعیت سهام خود را پیگیری نکرده‌اند انتخاب می‌شدند.

تکبیری یادآور شد: این باند در چهار ماه گذشته با به دست آوردن اطلاعات شناسنامه‌ای و سهامداری افراد و اخذ گواهی مالکیت سهام از شرکت‌ها با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری که بیش‌تر آنها تازه تاسیس بودند، سهام را می‌فروختند.

مدیر حراست سازمان بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این افراد شناسنامه تعداد قابل توجهی از سهامداران شرکت‌هایی مانند گروه بهمن و نفت بهران را جعل کرده بودند، اما به علت مغایرت محتویات شناسنامه جعلی با کد ملی سوژه‌ها، جاعلان به جز دو مورد موفق به فروش سهام نشدند.

مدیر حراست سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر این که موارد انگشت شمار جعل به علت سهل‌انگاری احتمالی برخی از کارکنان کارگزاری‌ها در اجرای کنترل‌های لازم رخ می‌دهد، یادآور شد: الزام شرکت‌های کارگزاری به تطبیق کد ملی، شماره سریال شناسنامه و محتویات شناسنامه سهامداران با اطلاعات مندرج در سامانه معاملاتی و آموزش‌های مدیریت حراست سازمان به شرکت‌های کارگزاری، موارد جعل و کلاهبرداری در حیطه بورس را به‌طور قابل توجهی کاهش داده است و جای هیچ‌گونه نگرانی برای سهامداران و سرمایه‌گذاران وجود ندارد.