23 copy

دنیای‌اقتصاد: معاملات بازار سهام کشور در هفته گذشته با افت 1/ 3‌درصدی شاخص کل به پایان رسید. این در حالی است که انتظارات در آغاز هفته مزبور از روند بورس مخالف با وضعیت کنونی بود. حالا دیگر کمتر کسی انگیزه ورود سرمایه سنگین یا حتی خرد را به بورس دارد و اتفاقا بسیاری بازارهای دیگر را کم‌ریسک‌تر ارزیابی می‌کنند.

این موضوع در هفته گذشته موجب محتاط شدن تقاضا و افزایش فشار فروش در بازار سهام شد. با این حال کاهش قدرت فروش سهامداران در روزهای پایانی هفته نیز محسوس بود. احتمالا این امر سبب شده تا عمده سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» روند عمومی قیمت‌ها طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کنند.

در طرف دیگر تحلیلگران عمدتا روند کم‌نوسان برای شاخص کل پیش‌بینی می‌کنند و معتقدند بازار برای خروج از این وضعیت شکننده نیازمند محرک قوی‌تری است و تا زمانی که این محرک را نیابد همچنان در مسیر الاکلنگی و در مجموع کم نوسان حرکت می‌کند.

   کارشناسان چه می‌‌‌گویند؟

صعودی: 37‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد افزایش نرخ دلار به عنوان یکی از محرک‌های اصلی سهام می‌تواند زمینه توجه به بورس را رقم بزند‌، چراکه بورس تهران حالا نیمی از ارزش دلاری خود از قله شاخص کل در سال گذشته را از دست داده است. همچنین برنامه حذف دلار 4200 تومانی مدنظر سهامداران قرار دارد. جایی که انتظار می‌رود این برنامه موجب افزایش نرخ فروش در غالب صنایع بورسی شود. از طرفی روند قیمت در بازارهای جهانی نیز در جهت سودسازی صنایع فعال بورسی است.

 علاوه بر این مقاومت تکنیکی شاخص کل در سطح یک‌میلیون و 400‌هزار واحدی در جریان معاملات روز چهارشنبه احتمالا بتواند زمینه افزایش تقاضا در روزهای آتی را فراهم کند. سهامداران نیز نیم‌نگاهی به برنامه آزادسازی قیمت خودرو به‌رغم عملی نشدن آن دارند و بسیاری معتقدند دیر یا زود به هرحال این امر اتفاق خواهد افتاد. تمامی این موارد در کنار یکدیگر همچنان پتانسیل ورود نقدینگی به بازار را دارد. این جریان پول می‌تواند به تقویت خرید سهام و رشد شاخص کل طی روزهای آینده منجر شود.

کم‌نوسان: 50‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری کم نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند تجربه هفته‌های اخیر بازار سهام موجب محتاط شدن تقاضا شده است. بسیاری دلیل این روند در بازار سهام در شرایطی که نرخ دلار نسبت به سال گذشته دو برابر شده و قیمت جهانی کالا نیز رکوردشکنی کرده است، را منطقی ارزیابی نمی‌کنند. از نگاه این افراد بازار دچار نگرانی و هراس شده و بورس به عنوان یک گزینه سرمایه‌گذاری با عدم‌اطمینان و اعتماد مواجه شده است. با این حال به‌رغم پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، فروش نیز دیگر برای بسیاری از سهامداران منطقی نیست. این موضوعات روند شکننده‌ای برای بازار سهام رقم خواهد زد. در نتیجه تا زمان اظهارنظر با اطمینان‌تر از شرایط آینده، احتمالا روند کم نوسانی در معاملات سهام حاکم خواهد شد.

نزولی: 13‌درصد از تحلیلگران روند نزولی برای بازار سهام پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند بازار این هفته نیز در مسیر نزولی حرکت می‌کند و این را می‌توان از قدرت فروشندگان در هفته گذشته مشاهده کرد. از نگاه این تحلیلگران فروش اوراق بدهی دولتی و افزایش نرخ سود بین بانکی محرک افزایش عرضه در بازار سهام است که به نظر می‌رسد این روند تداوم داشته باشد. همچنین برخی از معامله‌گران انتظار حصول توافق هسته‌ای و کاهش تحریم‌ها را دارند و معتقدند این موضوع سبب افت محسوس قیمت ارز خواهد شد، از این رو سهامداران خروج از بازار سهام را در پی می‌گیرند و این امر موجب عقب‌نشینی قیمت سهام در هفته جاری خواهد شد.

   سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: 48‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی روند نماگر اصلی بازار سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند تحت‌تاثیر حذف نرخ دولتی ارز و افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها، بازار می‌تواند در مسیر صعودی حرکت کند. از طرفی قیمت کالاها در بازارهای جهانی و نرخ ارز نیز در سطوح بالایی قرار دارد و این عوامل نماگر اصلی بازار را با رشد مواجه خواهند کرد.

کم‌نوسان: 33‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. تقابل برخی از عوامل حمایت‌کننده موجود در بازار سهام و ارزیابی بالای سهامداران از ریسک فروش اوراق دولتی و نرخ سود بانکی، مانع از تشکیل تقاضای قدرتمند خواهد شد. بر همین اساس به نظر می‌رسد بورس در هفته آینده روند کم نوسانی را در پی بگیرد.

نزولی: 19‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این افراد می‌گوید در وضعیت کنونی اعتماد از بازار سهام سلب شده است و بسیاری ریسک بازار سهام را بالا ارزیابی می‌کنند که این امر موجب افت شاخص سهام و روند نزولی خواهد شد.