برخلاف سنتی دیرینه، روز گذشته در حالی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۹۵/ ۱‌درصد همراه شد و نماگر هم‌‌‌وزن نیز ۱۶/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع داد، اما شاهد خروج سهامداران حقیقی از گردونه معاملات سهام بودیم. به این ترتیب روز شنبه در مجموع سهامی به ارزش ۲۳۴‌میلیارد و ۸۰۷‌میلیون تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌‌‌ها منتقل شد. این جابه‌‌‌جایی در حالی رقم خورد که در آخرین روز کاری هفته گذشته که شاخص کل بورس تهران رشد بیش از ۲‌درصدی را تجربه کرده بود، حقیقی‌‌‌ها نیز پس از غیبتی ۲۱ روزه در زمین خرید سهام حاضر شده بودند و این امید تقویت شده بود که در روزهای بعد نیز شاهد تقویت تقاضا از سوی این دسته از معامله‌‌‌گران هستیم. اما چنین اتفاقی رخ نداد. به نظر می‌رسد فعال شدن موج جدیدی از شناسایی سود پس از ثبت یک هفته طلایی در کارنامه بازار سهام و در کنار آن هراس از سه عامل مقاومت تکنیکال پیش‌‌‌روی شاخص کل، افزایش نرخ بهره بین‌‌‌بانکی پس از عقب‌‌‌نشینی سه هفته‌‌‌ای و نوسان دلار حول مرز ۳۰‌هزار تومان، سبب شد تا شاهد افزایش عرضه‌‌‌ها با وجود رشد میانگین قیمت سهام باشیم. این جدال جدی میان خریداران و فروشندگان ارزش معاملات خرد سهام را نیز صعودی کرد و با رسیدن این متغیر به ۲۹۱۴‌میلیارد تومان، بیشترین ارزش دادوستدها از یک آذرماه رقم خورد.

   شناسایی سود پس از رشد ۷‌ درصدی

پس از خبرسازی مصوبات حمایتی دولت و بندهای ۱۰گانه آن، در روز پایانی هفته گذشته، شاخص‌‌‌های بورسی در مسیر رشد پرشتابی قرار گرفتند که در معاملات روز گذشته نیز ادامه یافت. به این ترتیب پس از ثبت رشد بیش از ۵‌درصدی در هفته‌‌‌ای که گذشت، روز گذشته نیز شاخص کل بورس تهران ۹۵/ ۱‌درصد افزایش ارتفاع داد و فاصله خود را با ابرکانال ۴/ ۱‌میلیون واحد را به یک‌درصد کاهش داد. به این ترتیب در ۴ روز کاری اخیر، شاهد رشد ۳/ ۷‌درصدی میانگین قیمت سهام بودیم و طبیعتا چنین رشدی پس از افت‌‌‌های متوالی رخ داده در هفته‌‌‌های گذشته، انگیزه‌‌‌ای برای شناسایی سود و فروش در اختیار سهامداران حقیقی قرار می‌دهد.

   ترس از مقاومت تکنیکال شاخص

پس از رشد قیمت سهام و شاخص کل در دادوستدهای روز چهارشنبه، تحلیل‌‌‌های مختلفی از وضعیت تکنیکال این نماگر منتشر شد. تحلیل‌‌‌هایی که اذعان داشتند هرچند شاخص کل توانسته از حمایت مستحکم خود در حوالی یک ‌میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی برگشت مناسبی بزند و مقاومت مهمی را در محدوده یک‌میلیون و ۳۴۰‌هزار واحد پشت سر بگذارد اما احتمالا مقاومت دیگری در محدوده یک‌میلیون و ۳۸۰‌هزار واحدی این نماگر را هدف قرار داده است. تحلیلگران تکنیکی پیش‌بینی کرده بودند که احتمالا روز شنبه شاخص کل با برخورد به خط کیجنسن (میانگین متحرک ۵۲ روزه) کمی با عرضه مواجه شود و پس از پول‌بکی کوتاه به مقاومت یک‌میلیون و ۳۴۰‌هزار واحدی دوباره به صعود خود ادامه دهد و به سقف کانال برسد. از این رو به نظر می‌رسد بخشی از فشار فروش‌های رخ داده در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران، هراس از این مقاومت بوده و سهامداران ترجیح داده‌‌‌اند با شناسایی سود، در انتظار مشخص شدن وضعیت این نماگر شوند.

   نگاه به سود بین‌‌‌بانکی

روز گذشته بانک مرکزی آمار مربوط به نرخ بهره بین‌‌‌بانکی را بر روی سایت به‌روزرسانی کرد. آماری که نشان داد این نرخ پس از کاهش سه هفته‌‌‌ای مجددا افزایشی شده و به ۰۸/ ۲۱ ‌درصد رسیده است. سقف نرخ بهره بین‌‌‌بانکی در یک سال گذشته مربوط به هفته نخست آذرماه است که به ۰۹/ ۲۱‌درصد رسیده بود. در بازار بدهی نیز نرخ سود اوراق خزانه اسلامی از ۲۵‌درصد فراتر رفته تا بورس‌‌‌بازان که به طور سنتی همواره نگاه به این نرخ‌های بدون ریسک دارند، کمی نگران شده و در موقعیت فروش قرار گیرند.

   دلار زیر مرز ۳۰‌ هزار تومان

بهای دلار آزاد روز گذشته به سطوح کمتر از ۳۰‌هزار تومان نزول کرد تا سهامدارانی که همیشه نیم‌نگاهی به معاملات اسکناس آمریکایی دارند و از تاثیر بسزای آن در سودسازی شرکت‌های بزرگ کامودیتی‌‌‌محور سخن می‌‌‌گویند نیز به نقد کردن سهام خود در این دسته از صنایع بورسی روی بیاورند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد روز گذشته پس از بانکی‌‌‌ها که رتبه نخست خروج سرمایه‌‌‌های خرد را در اختیار داشتند، بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در ۴ گروه کامودیتی‌‌‌محور فلزات اساسی، فرآورده‌‌‌های نفتی، محصولات شیمیایی و چندرشته‌‌‌ای صنعتی رقم خورد.

   توقف سهم بعد از نوسان ۲۰ و ۵۰‌  درصدی  لغو  شد

جمعه بود که هیات مدیره جدید سازمان بورس در مصوبه‌‌‌ای جدید توقف نماد‌‌‌های بازار سرمایه پس از نوسان ۲۰‌درصدی (مثبت و منفی) و همچنین توقف به علت نوسان منفی ۵۰‌درصدی را به طور کامل لغو و اعلام کرد از این پس صرفا توقف و برگزاری کنفرانس پس از رشد ۵۰‌درصدی و افت ۳۰‌درصدی اعمال خواهد شد.