در این بحث کاربران، چه آنهایی که در داخل کشور بودند و چه آنهایی که در خارج از کشور بودند، مشارکت داشتند. افرادی که در صفحه‌هایشان به این موضوع می‌پرداختند درباره بی‌عدالتی و تامین کسری‌بودجه دولت از طریق جیب مردم می‌نوشتند. به اعتقاد آنها این طرح به اختلاف‌طبقاتی و سرخوردگی اجتماعی بیش از هر زمانی دامن می‌زند. آنها همچنین در نوشته‌هایشان به موارد دیگری مثل امکان تحصیل در خارج از کشور برای افرادی که پولدار هستند، مهاجرت، سرمایه‌گذاری، ورود و خروج در طرح ترافیک و در کل موضوعات کلان و جزئی که در سال‌های گذشته باب شده است، می‌پرداختند. طبق نوشته‌های این دسته از کاربران که جزو مخالفان فروشی‌شدن خدمت سربازی بودند، وضعیت به‌جایی رسیده است که هرکسی که پول داشته باشد می‌تواند از امکانات برخوردار شود و اجبارها در حالی به فروش گذاشته می‌شوند که خیلی از جامعه توان خرید آنها را ندارند و مجبورند تن به آنها بدهند. البته که این افراد اکثرشان با اجباری‌بودن خدمت سربازی مخالف و معتقدند بودند که با در نظر گرفتن خدمت سربازی به‌عنوان یک شغل حرفه‌ای می‌توان سربازهایی حرفه‌ای داشت و از دامن‌زدن به شکاف‌ و سرخوردگی اجتماعی جلوگیری کرد. مخالفت با این موضوع حتی به نوشته‌های نماینده‌های مجلس شورای اسلامی هم که در توییتر حضور دارند، رسید. حسن شجاعی، در همین رابطه در توییتر خود نوشت: «درحالی‌که رهبر معظم انقلاب سخن از پیوست عدالت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایند، تصویب صریح موضوعات خلاف عدالت مثل خرید سربازی قابل‌پذیرش نخواهد بود.‌»

روح‌الله ایزدخواه از دیگر نماینده‌های مجلس هم در صفحه توییتر خود نوشت: «به اندازه خودم به‌عنوان یک نماینده، از طرح فروش خدمت سربازی، ابراز خجالت و مخالفت قطعی دارم. کارآمدی حکمرانی عادلانه، با پولی‌شدن‌های تبعیض‌آلود، حاصل نمی‌شود.‌»

در جمع توییتری اقتصادی‌ها هم این موضوع تا حدودی مورد‌توجه قرار گرفت. یکی از جنبه‌هایی که افراد حاضر در این جمع به آن می‌پرداختند، بحث کسری‌بودجه دولت بود که به اعتقاد آنها می‌خواهد از هر راهی که شده است، کسری‌بودجه خود را تامین کند و بحث دیگر هم خدمت حرفه‌ای سربازی و اشتغالزایی بود. در همین رابطه صادق‌الحسینی، کارشناس اقتصادی در رشته توییتی به این موضوع پرداخت.

 او اینطور نوشت که «سربازی اجباری کلا غیرقابل قبول است» و به این موضوع پرداخت که سربازی اجباری این یادگار جنگ‌های جهانی است که در حال‌حاضر «در کشورهای خاصی اجرا می‌شود.‌»

این کارشناس اقتصادی در دیگر توییت‌های خود در این رابطه به این مساله پرداخت که سربازی اجباری «اولا ۲ سال امکان کار را از آنان می‌گیرد، یعنی ۲ سال درآمد کمتر که به‌صورت تصاعدی در زندگی آنها تاثیر منفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد و کلا ثروت کمتری برای جامعه خلق می‌شود.‌» و نوشت که «این مالیات غیرمنصفانه است چون از نسلی گرفته می‌شود که ثروتی ندارد و شروع به‌کار نکرده است.‌»

او در ادامه این بحث را مطرح کرد که «سال گذشته هر سرباز ۳۵۰هزار تومان حقوق می‌گرفته و امسال با فشارهای اجتماعی متوسط پرداختی به حدود یک‌میلیون و صد‌هزار تومان رسیده که قدم بزرگی بود اما کافی نیست! با این حال مالیات پنهان (تفاوت حداقل حقوق و حقوق سربازان) که پارسال هر سرباز پرداخت کرده ۵۴ و امسال ۶۲ میلیون تومان مالیات بود!»

این کارشناس اقتصادی در ادامه با مطرح‌کردن این پرسش که فروش سربازی خلاف عدالت است یا نه؟ نوشت: «بهتر است که سربازی اجباری لغو و سربازی حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جای آن را بگیرد. مطابق محاسبات ما هرینه سربازی حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای نیروهای مسلح خلاف تصور عمومی کمتر از هزینه عظیم سربازی اجباری است.‌» و در ادامه به این مساله پرداخت که حتی اگر سربازی فروخته می‌شود باید با پول فروش آن چه کرد؟ و نوشت: «اگر این پول صرف افزایش حقوق بقیه سربازان بشود، نه‌تنها وضع یک عده که حاضرند برای سربازی‌نرفتن پول بدهند بهتر شده، بلکه وضع بسیاری که سرباز هستند هم بهتر می‌شود و امکان پس‌انداز برای آنها در این مدت فراهم می‌شود که به‌معنای توزیع هدفمند درآمد هم است.‌» اما توییت‌هایی که در مخالفت با خرید خدمت سربازی از سوی نماینده‌های مجلس در فضای توییتر منتشر می‌شد تا حدودی زیاد شد. مجتبی یوسفی و مالک شریعتی هم از دیگر نماینده‌هایی بودند که در اعتراض به این طرح نوشتند و آن را برخلاف عدالت اجتماعی خواندند.

این توییت‌ها البته باعث شد که کاربران این پرسش را مطرح کنند که پس چه کسانی در مجلس به این طرح‌ها رای می‌دهند که رای لازم را برای تصویب به‌دست می‌آورند یا اینطور نوشتند که چرا این نماینده‌ها در صحن مجلس و نطق‌های خود و در میان همکارانشان در مخالفت با چنین طرح‌هایی اظهارنظر نمی‌کنند. در کل در این موضوع هشتگ خرید سربازی، سربازی و سربازی اجباری تا دیروز ظهر توسط بیش از هزار و هشتصد نفر از کاربران توییتر فارسی مورد استفاده قرار گرفت. هشتگی که بعد از مدت‌ها فقط مختص به یک گروه فکری خاصی نبود و خیلی از کاربران درباره آن مطالبی را در صفحه‌هایشان منتشر کردند. از دیگر هشتگ‌های پر استفاده در توییتر هم می‌توان به تجمع معلمان، طرح صیانت، اینترنت و... اشاره کرد.

در جمع توییتری بورسی‌ها و اقتصادی‌ها هم هشتگ‌های مطالبات فراموش‌شده، ارز۴۲۰۰، قیمت‌گذاری دستوری، تورم، بیکاری، خودروسازی و ... از جمله هشتگ‌هایی بودند که در نوشته‌های کاربران این جمع مورداستفاده قرار گرفته بود.