روندی که طی آن به دلیل شرایط نامعلوم اقتصادی کشور در راستای ابهامات موجود در عرصه سیاسی، افت قیمت سهام رقم می‌خورد. کاهش قیمت سهام نسبت به روز قبل در حالی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران درگیر و دار بازاری بی‌رمق، روزها را پشت‌سر می‌گذارند. حال اگر این امر با موارد مهم و اثرگذار دیگری همچون ریزش قیمت دلار و تغییرات نسبی آن در فروش و هزینه‌‌‌‌‌‌ شرکت‌ها همراه شود، تعادل نسبی بازار برای جذب سرمایه‌گذار به‌هم می‌خورد. تزلزل در نرخ ارز که در ‌ماه‌های اخیر، بورس تهران نسبت به آن بیشترین واکنش را نشان داده است پایان روند نزولی قیمت سهام را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند. قرارگرفتن در مدارسقوط از تاریک‌ترین وضعیت‌های تصور شده برای سرمایه‌گذاران این بازار است. وضعیتی که ترس از ریزش بیشتر قیمت، سرمایه‌گذار را وارد چرخه فروش و سرمایه‌گذار خارج از بازار را به وادی استیصال می‌کشاند. این چرخه معیوب همان‌طور که در ‌ماه‌های اخیز نیز مشاهده شده، کلیت بازار را به ورطه  نزولی فرسایشی کشانده است. وضعیت قرمز بازار سهام نیز حاکی از آن است که به دلیل ابهامات فراوان در بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی چندان نمی‌توان به پایان ریزش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت امیدوار بود. مسیری غیر‌قابل‌ پیش‌بینی که نه با میانبر به مقصد دلخواه می‌رسد و نه با انتظار.

بازارسرمایه برای خروج از راهی که درپیش گرفته نیازمند حذف یا به حداقل رسیدن ابهامات حاکم است. حتی می‌توان گفت کاهش محسوس ابهامات در عوامل اثرگذار بر روند تالارهای شیشه‌ای همسو با تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی عملا می‌تواند تغییرات جدی در نوسانات به‌وجود آمده، ایجاد کند.

در ‌ماه‌های اخیر بارها از سوی سرمایه‌گذاران این پرسش به‌وجود آمده که شرایط ناخوشایند کنونی بورس تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟ رایج‌ترین سوال از سوی سرمایه‌گذارانی که در یک سال و نیم گذشته ناکامان بزرگ این بازار بودند، کارشناسان بسیاری را به چالش کشانده اما دست آخر ثمری در پی نداشته است. بازارسهام همانند بازارهای رقیب در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. گرچه گشایش‌های اقتصادی در سایه رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی و حتی سود‌سازی شرکت‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کند اما تا مشخص‌شدن جزئیات گشایش‌های احتمالی وضعیت بازارهای سرمایه‌گذاری بر همین منوال خواهد ماند.