انتظار برای صدور مجوز اداره ثبت

گروه بورس - اعظم شریفی: رییس سازمان بورس اوراق بهادار تهران چندی قبل در حالی از آغاز پذیره‌نویسی شرکت سهامی بورس خبر داد که طی این مدت تنها جلسه دوم هماهنگی هیات موسسان شرکت سهامی بورس برگزار شد. علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگاران از انجام پذیره‌نویسی این شرکت در هفته قبل یعنی نیمه دوم شهریور سخن گفته بود، اما همچنان از پذیره‌نویسی عمومی خبری نیست.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که هنوز اداره ثبت، مجوز لازم را برای انجام پذیره‌نویسی عمومی شرکت سهامی بورس نداده است و تا وقتی این مجوز صادر نشود، کمیته اجرایی هیات موسسان شرکت بورس نمی‌تواند آگهی عمومی پذیره‌نویسی را منتشر کند.

به نظر می‌رسد این موضوع خارج از اختیارات این کمیته است و به نوعی تشریفات و روال اداری محسوب می‌شود که باید مراحل آن طی شود.

حسین خزلی‌خرازی، دبیر کمیته اجرایی هیات موسسان شرکت سهامی بورس در این‌باره با خبرنگار ما مصاحبه کرد. وی با بیان اینکه طبق برنامه جلسه هماهنگی موسسان شرکت سهامی بورس برگزار شد، گفت: تمامی مجوزهای لازم به جز صدور مجوز از سوی اداره ثبت شرکت‌ها، برای انجام پذیره‌نویسی اخذ شده است.

وی افزود: اخذ مجوز از اداره ثبت شرکت‌ها و به دنبال آن تهیه اعلامیه پذیره‌نویسی شرکت سهامی بورس حداقل یک هفته دیگر طول خواهد کشید.

خرازی یادآور شد: گرفتن مجوز از سوی اداره ثبت شرکت‌ها نیاز به بررسی از سوی آن مرکز دارد و علت تاخیر تنها بررسی قانونی اداره ثبت است.

وی با اشاره به اینکه ۷۴درصد وجوه لازم برای شرکت سهامی بورس واریز شده است، گفت: از مجموع ۱۵میلیارد تومان سرمایه شرکت سهامی بورس، ۳۴درصد از سوی کارگزاران و ۴۰درصد آن از سوی نهادهای مالی واریز شده است.

خرازی با تاکید بر اینکه تا پایان شهریور ماه و بعد از انجام پذیره‌نویسی اولین مجمع عمومی موسسان شرکت سهامی بورس برگزار خواهد شد، گفت: ۳میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان معادل ۲۶ درصد از سرمایه شرکت بورس از طریق پذیره‌نویسی عمومی واگذار خواهد شد.

وی با ارائه این پیش‌بینی که استقبال مردم از این پذیره‌نویسی خیلی بیشتر از انتظار است، گفت: برآورد ما این است که در مرحله اول تنها ۳هزار نفر بتوانند سهام خریداری کنند و متقاضیان دیگر را در افزایش سرمایه بعدی شرکت سهامی بورس لحاظ می‌کنیم. خرازی افزود: قبلا قرار بود هر کدام از افراد حقیقی تا ۵۰۰هزار تومان سهام خریداری کنند که این میزان به یک میلیون تومان افزایش

یافته است.

با توجه به تصویب شرکت سهامی بورس در قانون جدید سازمان بورس اوراق بهادار تهران و انجام مقدمات و تشریفات لازم برای انجام پذیر‌ه‌نویسی عمومی، باید دید کمیته اجرایی هیات موسسان چه زمانی موفق به اخذ مجوز از اداره ثبت شرکت‌ها خواهد شد. تمامی دست‌اندرکاران از آغاز پذیره‌نویسی شرکت سهامی بورس ظرف دو هفته آینده خبر می‌دهند.

میزان سرمایه‌ای که سهم موسسان شرکت بورس است تعیین شده و پس از تشکیل هیات موسس و تعیین امیدنامه، اعلامیه پذیره‌نویسی در جراید درج خواهد شد.

محمدرضا رهبر، عضو هیات اجرایی دیگر شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار بورس درباره زمان تشکیل شرکت سهامی ‌بورس و این که پیش‌بینی می‌کنیم در پایان شهریورماه مقدمات کار فراهم شده و پذیره‌نویسی هم انجام شود، گفت: پایان شهریورماه تشریفات اولیه پذیره‌نویسی فراهم می‌شود که انتظار می‌رود فرصتی برای آگهی وجود داشته باشد.

عضو هیات اجرایی شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه قدم‌های اصلی برای نهایی شدن تشکیل شرکت بورس برداشته شده است، اظهار کرد: میزان سرمایه‌ای که سهم موسسان است، تعیین شده و پس از تشکیل هیات موسس و تعیین امیدنامه، طرح اعلامیه پذیره‌نویسی در جراید درج خواهد شد که در این اعلامیه اهداف کلی، موضوع، نام، حدود فعالیت شرکت، مدت تابعیت و سرمایه، حداقل و حداکثر سهام قابل خریداری برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام خواهد شد.