حذف کامل دامنه‌نوسان فعلا امکان‌‌‌‌‌‌‌پذیر نیست

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه حذف کامل دامنه‌نوسان نیازمند الزاماتی است که در موقعیت فعلی بازار، شرایط اجرای آن فراهم نیست، تاکید کرد: قرار بر این است تا در بلندمدت بحث دامنه‌نوسان پویا را پیگیری کنیم تا دامنه‌نوسان متناسب با وضعیت بازار تغییر کند. از این طریق ضمن وجود محدودیت، دامنه‌نوسان باز خواهد بود که در کنار آن بحث دستکاری معاملات و نیز انجام نظارت‌‌‌‌‌‌‌ها قابل‌اعمال باشد. دامنه ‌نوسان پویا، مدل منطقی در نظر گرفته‌‌‌‌‌‌‌شده برای دامنه‌نوسان است. این اقدام نیازمند سامانه‌‌‌‌‌‌‌هایی است که مسوولان در حال تلاش برای راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی آن هستند. به‌نظر می‌رسد که استفاده از این سامانه‌‌‌‌‌‌‌ها به امسال نرسد و برای سال‌جاری افزایش تدریجی دامنه‌نوسان را در دستور کار قرار داده‌‌‌‌‌‌‌ایم، اما برای بلندمدت دامنه‌نوسان پویا را اجرا خواهیم کرد.

سرنوشت ورود رمزارزها به بازار سرمایه

وی در تشریح آخرین تصمیمات اتخاذشده از سوی سازمان بورس در زمینه ورود و انجام معاملات رمزارزها در بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به صحبت‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌شده در دولت، اکنون مقررات و قانونی برای رمزارزها و نیز رمزدارایی‌ها در حال تدوین است که در این قانون وظایفی برای سازمان بورس در نظر گرفته‌شده است؛ البته این قانون تاکنون نهایی نشده و باید به جمع‌‌‌‌‌‌‌بندی‌‌‌‌‌‌‌های لازم برسد. در کل جنس این بازار (رمزارزها) متفاوت با بازار سهام است و با ریسک‌‌‌‌‌‌‌های کاملا متفاوتی روبه‌رو است، همچنین در این میان برخی از مباحث فقهی جدی هم درخصوص آن وجود دارد که در سازمان بورس مطرح و اکنون در حال بررسی آن هستیم. با توجه به‌وجود چنین مسائلی، تاکنون تصمیم جدی درخصوص معامله رمزارزها در بازار سرمایه گرفته نشده و به جمع‌‌‌‌‌‌‌بندی نهایی نرسیده است.

عشقی اضافه کرد: در کنار این مساله، موضوع استفاده از فناوری‌های بلاکچین و نیز فناوری‌های مشابه آن در فرآیندها مطرح است؛ این موضوع دارای بحث و مقوله متفاوتی است و باید برخی از فرآیندها را از طریق استفاده از نوآوری‌‌‌‌‌‌‌های جدید در دستور کار قرار دهیم، در این زمینه هم با کمک سایر نهادهای مالی در حال بررسی و تصمیم‌گیری هستیم تا مشخص شود که چگونه می‌توان از نوآوری‌‌‌‌‌‌‌های جدید در فرآیند تسویه و نیز ثبت و نگهداری دارایی‌ها استفاده کرد. درخصوص معامله رمزارزها صندوقی پیشنهاد شده که قرار است به‌‌‌‌‌‌‌صورت آزمایشی در سندباکس اجرایی شود، اکنون اقدامات آن انجام‌‌‌‌‌‌‌شده و این صندوق‌ها در صورت تایید مسائل فقهی راه‌‌‌‌‌‌‌اندازی خواهند شد.

زمان آزادسازی سهام عدالت

این مقام مسوول به آخرین وضعیت آزادسازی فروش سهام عدالت نیز اشاره کرد و گفت: نحوه فروش سهام عدالت در سال‌۹۹ با ایرادات جدی مواجه بود، اکنون در شورای‌عالی بورس و کارگروهی که به‌عنوان زیرمجموعه این شورا فعال است، در حال بررسی شیوه فروش سهام عدالت هستیم تا آن را به مرحله نهایی برسانیم. طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه سهام عدالت، اصل بر این است تا مردم از سهام عدالت خود به‌عنوان دارایی آینده‌دار نگه‌‌‌‌‌‌‌داری کنند.  عشقی اضافه کرد: افرادی که در سال‌۹۹ اقدام به فروش سهام عدالت خود نکردند و آن را در اختیار دارند، سود سالانه خوبی کسب کردند که این سود در سال‌۱۴۰۱ به‌‌‌‌‌‌‌طور حتم بیشتر خواهد شد و این منافع به‌‌‌‌‌‌‌صورت بلندمدت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. فراهم‌شدن بسترهای لازم برای فروش یک‌‌‌‌‌‌‌باره سهام عدالت توسط سهامداران، ضمن ایجاد زیان مشمولان سهام عدالت، سبب ایجاد هیجان شدید در کلیت بازار سرمایه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این است تا روشی درنظر گرفته شود که مردم آن را به‌عنوان دارایی نزد خود نگه دارند و آن را به فروش نرسانند. با توجه به تصمیم اتخاذشده بعد از مصوبه شورای‌عالی بورس، فروش سهام عدالت به‌‌‌‌‌‌‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باز خواهد شد، اما اکنون نمی‌توان زمان دقیقی برای آغاز فروش سهام عدالت اعلام کرد.  وی در ادامه به آخرین وضعیت پرداخت باقی‌مانده سود سهام عدالت اشاره و گفت: بخش از سود سهام عدالت سال‌۹۷ و ۹۸ باقی‌مانده بود که در تاریخ ۲۱ اسفند۱۴۰۰ همراه با سود عملکرد سال‌۹۹ به‌‌‌‌‌‌‌حساب سهامداران واریز شد، اکنون بخشی از سود سهام شرکت‌های غیربورسی باقی‌مانده است که در ابتدا باید آن را در شورای‌عالی بورس تعیین‌تکلیف کنیم.

وراث سهام عدالت تعیین‌تکلیف می‌‌‌‌‌‌‌شوند

عشقی همچنین عنوان کرد: بحث سهام عدالت متوفیان و وراث آن و نیز سودهایی که داشتند، امسال تعیین‌تکلیف می‌شود. با توجه به جمعیت زیادی که به‌عنوان وراث وجود دارد، انجام اقدامات در این زمینه بسیار سخت است و باید وضعیت وراث طبق گواهی انحصار وراثتی که افراد در اختیار دارند، مشخص شود. اکنون سامانه‌‌‌‌‌‌‌ای در حال تهیه است که بر اساس آن قطعا وضعیت وراث سهام عدالت مشخص می‌شود و این کار را به مرحله پایانی اجرا می‌‌‌‌‌‌‌رسانیم.

با دستکاری‌‌‌‌‌‌‌ها برخورد می‌‌‌‌‌‌‌کنیم

عشقی بیان کرد: یکی از برنامه‌‌‌‌‌‌‌های سازمان بورس در سامانه پایش و نظارت بازار سرمایه که در اسفندماه ۱۴۰۰ افتتاح شد، این است که اشخاصی را که در حال نوسان‌گیری از بازار هستند به‌‌‌‌‌‌‌صورت آنلاین کنترل کند، البته نوسان‌گیری ذات بازار سرمایه است و نوسان‌گیرها بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌ای از بازار را تشکیل می‌دهند که باعث نقدشوندگی بازار می‌شود و نمی‌توان در هیچ بازاری نوسان‌گیری را حذف کرد. اگر نوسان‌گیر سبب تغییر جریان معاملات بازار شود و به‌‌‌‌‌‌‌نوعی معاملات بازار را دستکاری و قیمت‌ها را تغییر دهد، به‌‌‌‌‌‌‌طور حتم با آنها برخورد خواهد شد. اکنون سامانه‌‌‌‌‌‌‌ای را در این زمینه ایجاد و تقویت کردیم و بازهم برنامه‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی برای این اقدام در دستور کار داریم تا دستکاری‌‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌‌صورت هم‌‌‌‌‌‌‌زمان توسط سامانه نظارتی تشخیص داده شود و از ادامه فعالیت نوسان‌گیرها در بازار جلوگیری شود.