پذیره‌نویسی شرکت بورس امروز آغاز می‌شود
دنیای اقتصاد - پذیره‌نویسی عمومی شرکت بورس از امروز ۹ صبح در شعب بانک ملی دارای سیستم سیبا در سراسر کشور طی پنج روز کاری آغاز می‌شود، اما مشخص نیست که چند نفر از متقاضیان با ایستادن در صف‌های طویل، موفق می‌شوند امروز سهم شرکت بورس را خریداری کنند. دبیر کمیته اجرایی هیات موسس شرکت بورس پیش‌بینی می‌کند که طی نیم ساعت اول با باز شدن حساب، ۲۶درصد سهم شرکت (چهار میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان) پر شود.

گروه بورس - پذیره‌نویسی عمومی شرکت بورس از امروز 9 صبح در شعب بانک ملی دارای سیستم سیبا در سراسر کشور طی پنج روز کاری آغاز می‌شود، اما مشخص نیست که چند نفر از متقاضیان با ایستادن در صف‌های طویل، موفق می‌شوند امروز سهم شرکت بورس را خریداری کنند. دبیر کمیته اجرایی هیات موسس شرکت بورس پیش‌بینی می‌کند که طی نیم ساعت اول با باز شدن حساب، 26درصد سهم شرکت (چهار میلیارد و 100میلیون تومان) پر شود.
امروز در شرایطی پذیره‌نویسی شرکت بورس انجام می‌شود که تجربه پذیره‌نویسی در کشور نشان می‌دهد با وجود تشکیل صف‌های طویل در برابر بانک‌ها، بسیاری از متقاضیان از خرید سهام باز می‌مانند. این بازی همیشگی پذیره‌نویسی است. به‌طور معمول، با وجود حضور مردم از ساعات ابتدایی صبح قبل از باز شدن بانک‌ها، نوشتن اسامی افراد درون صف و حق‌کشی‌های مربوط به آن و تخلف برخی از مسوولان شعب و ... بسیاری از مردم نمی‌توانند سهام شرکت بورس را خریداری کنند. این پیش‌بینی نیست، بلکه سناریوی همیشگی پذیره‌نویسی در ایران است.در همین حال، نهادهای مالی و کارگزاران که حدود ۳/۷۲درصد از سهام شرکت سهامی بورس را در اختیار دارند، رایزنی‌های خود را برای تعیین اعضای هیات مدیره شرکت بورس آغاز کرده‌اند.
به گزارش «مهر»، در حالی که هنوز ترکیب بقیه سهامداران شرکت بورس مشخص نیست و قرار است امروز پذیره‌نویسی شرکت بورس در سراسر کشور آغاز شود، رایزنی‌ حقوقی‌ها آغاز شده است. بر اساس این گزارش 1/39درصد سهام شرکت بورس در اختیار نهادهای مالی و 2/33درصد سهام در اختیار کارگزاران است و 7/27درصد نیز در اختیار سایر سهامداران حقیقی و حقوقی غیر مالی خواهد بود. همچنین کارشناسان معتقدند که از 7 عضو هیات مدیره شرکت سهامی بورس 4 عضو را نهادهای مالی و 3 عضو را کارگزاران از آن خود خواهند کرد.
از سویی، از آنجا که شاید سایر سهامداران حقیقی و حقوقی نتوانند اجماع لازم را به دست آورند، این گروه نمی‌تواند عضوی در هیات مدیره داشته باشد. این در حالی است که به نظر می‌رسد که اگر تنها ۱۵درصد از سایر سهامداران بتوانند به اجماع و اتحاد لازم دست یابند می‌توانند یک عضو در هیات مدیره شرکت بورس داشته باشند و ترکیب را به چهار نماینده از نهادهای مالی دو نماینده از کارگزاران و یک نماینده از سایرین تغییر دهند.
از سویی دیگر، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نهاد‌های مالی و کارگزارانی در هیات مدیره شرکت بورس عضو خواهند داشت که بیشترین دارایی و تاثیر را در بازار داشته‌اند. با این حساب تامین اجتماعی، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری بانک ملی و ستاد اجرایی فرمان امام در نهادهای مالی و کارگزاری‌های بانکی مثل کارگزاری بانک کشاورزی بیشترین شانس را خواهند داشت.
متقاضیان پذیره‌نویسی می‌توانند حداقل یک‌هزار سهم یک‌هزار ریالی و حداکثر ۱۰‌هزار سهم را پذیره‌نویسی کنند، فعالیت شرکت بنا به کارمزد و ثبت نرخ‌های خدمات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود، همچنین در این پذیره‌نویسی ۴۱‌میلیون و ۶۲۳‌هزار سهم به ارزش ۴۱‌میلیارد و ۶۳۲‌میلیون ریال به عموم علاقه‌مندان حقیقی و حقوقی عرضه می‌شود.
حسین خزلی، دبیر کمیته اجرایی هیات موسس شرکت بورس می‌گوید: در یک یا دو سال اول مثل هر شرکت تازه تاسیس، هزینه‌های تاسیس این شرکت و حجم پایین معاملاتی که در حال حاضر داریم، این شرکت سودده نمی‌شود یا سود اندکی خواهد داشت، اما با ورود شرکت‌های مشمول اصل 44 به بورس و تغییر نرم‌افزار معاملاتی امیدواریم در سال‌های بعد با بالارفتن حجم معاملات شاهد سودآوری شرکت باشیم.
دبیر کمیته اجرایی هیات موسس شرکت بورس، به دید بلندمدت نسبت به این سهام اشاره می‌کند و می‌گوید: کمتر از دو سال نباید کسی به سودده بودن آن فکر کند، پس از دو سال از آن دست شرکت‌هایی خواهد بود که سودهای بسیار خوبی داشته و وضعیت سهام آنها رشد خوبی خواهد داشت. وی همچنین درباره میزان استقبال سهامداران از سهم شرکت بورس توضیح داد: فشار بسیار زیادی بر روی ما وجود دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نیم ساعت اول با باز شدن حساب، ۲۶‌درصد یعنی ۴میلیارد و ۱۰۰‌میلیون تومان از حساب پر شود. او مشکل موجود را تعداد پایین سهم برای هر یک از سهامداران عنوان کرد و افزود: بیش از سه برابر تعداد سهم، تقاضا برای موسسان وجود داشته که در مورد تقاضای مردم نیز این مورد صدق خواهد کرد.
خرازی در ادامه با اشاره به این که تنها به کسانی که در زمان‌های مشخص شده اقدام به پذیره‌نویسی کنند، سهام داده خواهد داشت، گفت: باقی افراد نیز در افزایش سرمایه‌های شرکت می‌توانند مشارکت کنند.