Untitled-1 copy

پیشتر کوچک‌ترین رشد نرخ دلار موجب تقویت تقاضای سهام می‌شد با این حال درحالی‌که نرخ دلار نسبت به سال‌99 افزایش چشمگیری را تجربه کرده است، بورس نه‌تنها هیچ واکنشی به آن نشان نداده که اتفاقا مسیری خلاف آن را تجربه کرده است. مهم‌ترین دلیل آن شاید حضور ریسک مهم‌تر در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور، یعنی مسائل مربوط به توافق هسته‌ای باشد. بخشی از آن نیز احتمالا به از بین رفتن اعتماد درمیان سهامداران ارتباط دارد. به هر ترتیب این روند زیگزاگی یعنی صعود نماگر‌ها به سمت بالا و پس از آن تجربه نزول آنها در معاملات سهام، الگوی تکراری در نظر‌سنجی‌های بورسی به‌وجود آورده است و درحالی‌که سهامداران در مجموع به تداوم مسیر صعودی امیدوار بودند، عقب‌نشینی قیمت‌ها حالا ریسک‌های مهم‌تری را نزد این فعالان ظهور و بروز داده است، از این‌رو بیشتر فعالان بازار اعم از سهامداران و کارشناسان در انتظار حرکت بورس در مسیر کم‌نوسان و سیطره احتیاط در معاملات سهام هستند.

بورس هفته از نگاه کارشناسان

صعودی: 21‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» روند شاخص سهام طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند بازار به هر حال در یک تطبیق با واقعیات اقتصادی و وضعیت شرکت‌ها به مسیر صعودی بازمی‌گردد و حالا بعد از عقب‌نشینی قیمت‌ها و رسیدن به سطوح جذاب‌تر بار دیگر می‌توان به افزایش تقاضا در بازار امیدوار بود. فصل مجامع شرکت‌ها است و بازار یکی پس از دیگری شاهد انتشار گزارش عملکرد شرکت‌ها است. این امر نیز با تخفیف نگرانی‌ها به دلیل محتوای گزارش مجامع شرکت می‌تواند تقویت‌کننده تقاضا در معاملات سهام طی هفته جاری باشد. علاوه‌بر این باید توجه داشت با انتظارات تورمی موجود و در شرایطی که بورس یک عقب‌ماندگی قابل‌توجه از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری ازجمله ارز و طلا دارد، می‌تواند گزینه مناسبی جهت سرمایه‌گذاری باشد. بر این اساس به‌نظر می‌رسد بورس در روزهای آتی در مسیر صعودی گام بردارد.

کم‌نوسان: 63‌درصد کارشناسان مزبور نیز روند شاخص سهام طی هفته آینده را کم‌نوسان دانسته‌اند. این دسته از کارشناسان می‌گویند متاسفانه بورس دیگر به واقعیات اقتصادی اهمیتی نمی‌دهد. اگر روزی به افزایش نرخ دلار واکنش نشان می‌داد، حالا اما خواهان شفاف‌سازی در عرصه اقتصادی و سیاسی هستند. آنها ابهام بزرگ‌تر در عرصه سیاسی را مد‌نظر قرار داده و این موضوع سمت تقاضا‌ را به عقب می‌کشاند، از این‌رو محتمل‌ترین سناریو برای بازار سهام در روزهای آتی احتیاط بر سر معاملات سهام است؛ روندی که طی هفته گذشته در معاملات برخی سهام نیز تا حدودی خود را نشان داد.

به اعتقاد این افراد عوامل تضعیف‌کننده سهام در تقابل با عوامل پیشران در تقابل تنگاتنگی هستند و این رویارویی دیگر توان تغییر چندانی در نماگر عمومی سهام را ندارد؛ از همین‌روست که ارزش معاملات خرد نیز طی هفته گذشته کاهش محسوسی را تجربه کرده است. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد تا زمان ظهور محرکی بنیادی، بورس در مسیر کم‌نوسان حرکت کند.

نزولی: 16‌درصد کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری نزولی خواهد بود. این کارشناسان معتقدند بورس‌بازان از هر فرصتی برای خروج از بازار سهام استفاده می‌کنند. شاید فرصت مجدد سرمایه‌گذاری خود را در دیگر بازارها از جمله ارز و سکه امتحان کنند.

از نگاه این افراد می‌توان شکنندگی را در معاملات سهام هفته گذشته مشاهده کرد. علاوه‌بر این صعود نرخ ارز و سکه در روزهای اخیر نیز می‌تواند نگاه سرمایه‌گذاران را به‌سوی این بازارها جلب کند و فروش سهام را افزایش دهد؛ به‌خصوص آنکه اعتماد به معاملات سهام ازدست‌رفته است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد بورس‌بازان طی هفته جاری شاهد عقب‌نشینی قیمت عمومی سهام باشند.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: 32‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی «دنیای‌اقتصاد» معتقدند شاخص سهام طی این هفته صعودی خواهد بود. به اعتقاد این سهامداران، نزدیک‌شدن نرخ دلار به سطح 32‌هزار‌تومان مهم‌ترین دلیل صعود قیمت‌ها طی هفته جاری است. به اعتقاد این افراد روند شاخص‌کل در روزهای اخیر استراحت بورس در مسیر صعودی بود و به‌تدریج زیان سهامداران جبران می‌شود، چون این بازار نمی‌تواند روندی متفاوت از واقعیات اقتصادی را تجربه کند؛ جایی‌که قیمت فروش محصولات شرکت‌ها افزایش چند‌برابری را تجربه کرده‌اند.

کم‌نوسان: 55‌درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته معتقدند در سطوح فعلی قیمت‌ها سیطره احتیاط در سمت خرید سهام افزایش می‌یابد و تا زمانی‌که محرکی در جهت خرید و فروش سهام به‌وجود نیاید، به‌نظر می‌رسد بورس در یک مسیر کم‌نوسان با تمرکز مقطعی در گروه‌ها و تک‌سهم‌ها حرکت کند.

نزولی: 13‌درصد سهامداران مزبور معتقدند بورس‌بازان در مواجهه با ابهامات و در شرایطی که با افت ارزش معاملات و قیمت سهام مواجه بوده‌اند، دست به‌فروش سهام خواهند زد. امری که احتمالا شاخص سهام را طی روزهای آینده وارد مسیر نزولی کند.