از دیدگاه کارشناسان

صعودی: نتایج نظر‌سنجی مزبور نشان می‌دهد که ۴۲‌درصد از کارشناسان روند شاخص‌کل در هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان کاهش فشار فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها طی هفته گذشته نشان می‌دهد که بازار از حمایت نسبی در هفته جاری برخوردار خواهد بود، ضمن آنکه رونق مجدد شکل‌گرفته در بازار نیز می‌تواند محرک ورود پول‌های جدید به بازار باشد. علاوه‌بر این از سوی عوامل بنیادی نیز سیگنال‌های مثبتی رویت می‌شود. عواملی همچون سطوح قابل‌توجه نرخ ارز و افزایش احتمال رشد نرخ دلار نیمایی بر اساس اقدامات جدید بانک مرکزی یک عامل حمایتی قوی از معاملات بازار سهام به‌شمار می‌رود. موضوعی که در کنار افزایش نرخ فروش محصولات صنایع مختلف نسبت قیمت به درآمد سهام را نزد سهامداران ارزنده‌تر خواهد کرد. از سمت بازار‌های جهانی به‌رغم افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو همچنان نگرانی خاصی برای بازار سهام وجود ندارد و سطوح قیمت فلزات پایه و دیگر کالاها در بازارهای جهانی همچنان در سطوح قابل‌توجهی قرار دارد. علاوه‌بر این کارشناسان تکنیکال عبور شاخص از مقاومت یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار را محتمل می‌دانند که در صورت وقوع خود محرک دیگری برای تداوم رونق بازار بر اساس تحلیل‌های نموداری است. در مجموع از نگاه این دسته از کارشناسان، احتمالا شاخص‌کل در هفته جاری نیز در مسیر رشد حرکت کند.

کم‌نوسان: ۴۸‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص سهام در هفته‌جاری را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد این دسته از تحلیلگران روند هفته گذشته سهام بارها تکرار شده است و فعلا نمی‌توان آن را چندان پایدار دانست. علاوه‌بر این اتفاقا در شرایط فعلی هر رشد قیمتی که در بازار شکل می‌گیرد، تقاضا را نیازمند محرک قوی‌تری می‌کند؛ چراکه سهامداران اطمینانی از مسیر بازار ندارند. بازاری که اگرچه روی کاغذ و بر اساس تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال اوضاع مناسبی دارد، با این حال ابهاماتی که در عرصه‌های کلان اقتصادی و سیاسی وجود دارد که تقاضا را محتاطانه می‌کند. مشخص‌نبودن سر‌انجام برجام و همچنین ابهام سمت و سوی اقتصاد جهان بعد از جنگ اوکراین و روسیه، وجود مقاومت پیش‌روی شاخص و برخی نگرانی‌ها از ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی از قدرت تقاضا به‌رغم ارزندگی سهام می‌کاهد. بحث پیرامون تنش‌های سیاسی همچنان وجود دارد و غرب به‌دنبال فشار بیشتر بر ایران از کانال تحریم‌های مجدد است؛ امری که هر چند تبعات آن هنوز به‌صورت دقیق نزد سهامداران مشخص نیست، اما ممکن است در عقب‌نشینی سهامداران اثرگذار باشد. در این میان نزدیک‌شدن به انتشار صورت‌های مالی فصل بهار شرکت‌ها نیز می‌تواند موجب احتیاط سهامداران تا زمان بررسی و تحلیل محتوای این گزارش‌ها شود. برآیند نظرات این دسته از کارشناسان تحت‌تاثیر موارد ذکر‌شده به‌نظر می‌رسد قیمت عمومی سهام در هفته جاری در محدوده اندکی نوسان کند.

نزولی: ۱۰‌درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص‌کل را نزولی عنوان کرده‌اند. احتمال شناسایی سود پس از رشد هفته گذشته وجود دارد. همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد حقیقی‌ها همچنان درصدد خروج نقدینگی از بازار هستند و احتمالا همچون پایان هفته گذشته و بعد از رشد ۹/ ۲درصدی هفته گذشته در صف‌فروش قرار بگیرند. امری که با اخبار مبنی‌بر فشار بیشتر آمریکا در وضع تحریم‌ها و همچنین افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها بازار ارز و سکه می‌تواند بیش از پیش مد‌نظر قرار گیرد و زمینه افزایش فروش سهام را فراهم کند.

سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: ۳۷‌درصد از سهامداران روند شاخص‌کل در هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. گردش نقدینگی در بازار و صعود مجدد قیمت‌ها در بازار ارز بار دیگر توجه‌ها را به کسب سود از طریق بازار سهام افزایش داده است. از سویی بسیاری به عبور شاخص از سطح یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار واحدی در هفته جاری امیدوارند که در صورت وقوع، محرک مهمی در جهت رشد تقاضا و قیمت سهام است. بر همین اساس احتمالا در روزهای آتی صعود قیمت سهام ادامه‌دار باشد.

کم‌نوسان: ۴۹‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی می‌گویند بورس این هفته شاهد نوسان محدود قیمت‌ها خواهد بود. به اعتقاد این افراد ارزندگی سهام در تقابل با ابهامات موجود در وضعیت کلان اقتصادی و سیاسی در سطح داخلی و جهانی مهم‌ترین دلایل احتیاط و نوسان اندک قیمت‌ها به‌شمار می‌رود، ضمن آنکه فصل تقسیم سود شرکت‌ها و انتشار گزارش‌های سه‌ماه نخست سال ‌نیز بر این روند اثرگذار خواهد بود.

نزولی: ۱۴‌درصد از سهامداران مزبور روند شاخص‌کل را نزولی عنوان کرده‌اند. این دسته از سهامداران معتقدند صعود و نزول‌های پی‌در‌پی روند غالب معاملات سهام در هفته‌ها و‌ ماه‌های گذشته بوده است و فعلا عامل قوی و اطمینان‌بخشی برای پایان این روند به بازار ارائه نشده است و از این‌رو بعد از رشد هفته گذشته، احتمال می‌رود بار دیگر فروش در بازار سهام شدت بگیرد.