کارشناسان و فعالان بازار هم این روزها را برای بورس، روزهایی کم‌‌‌‌‌رمق می‌‌‌‌‌خوانند. با رصد نوشته‌‌‌‌‌ها و اظهارنظرهای آنها به این نتیجه می‌توان رسید‌ که اکثرشان دل و دماغ و حوصله‌‌‌‌‌ای برای پیگیری بازار و تحولات ندارند. هرچند که عده‌‌‌‌‌ای از آنها معتقدند صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی خوب بوده و برخی از صنایع فروش و سودآوری خوبی داشته‌‌‌‌‌اند اما در مقابل به این مساله هم اشاره می‌کنند که پولی وارد بورس نمی‌شود و سهامداران از بهبود وضعیت بورس قطع امید کرده‌‌‌‌‌اند. کارشناسان و فعالان بازاری که به این موضوع در نوشته‌‌‌‌‌هایشان می‌‌‌‌‌پردازند، درباره دلایل این موضوع یعنی عدم‌گرایش مردم به بورس و ورود پول حقیقی هم می‌‌‌‌‌نویسند. به اعتقاد آنها دخالت‌های دولت و قیمت‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌های دستوری دو عامل اصلی در وضعیت امروز بورس و نگاه سهامداران به بورس هستند.

برای مثال برخی از آنها به این موضوع اشاره می‌کنند که دولت سیزدهم از طریق کنترل تقاضای سیمان در بورس‌کالا و فشار به تولید شرکت‌های لبنی و خودروسازی در بازار سرمایه دخالت می‌کند‌‌‌‌‌ و همین دخالت‌‌‌‌‌ها عاملی برای ترساندن سرمایه سرمایه‌‌‌‌‌گذارانی است که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارند. از دیگر سوژه‌‌‌‌‌هایی که در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌ها به آن پرداخته می‌‌‌‌‌شد، بر‌گزاری مجامع شرکت‌ها بود. موضوعی که حاشیه‌‌‌‌‌های فراوانی در شبکه‌‌‌‌‌اجتماعی توییتر و پیام‌رسان تلگرام داشت. افرادی که به این موضوع می‌پرداختند در صفحه‌‌‌‌‌های خود می‌نوشتند که متاسف هستند برای کسانی که قبل از انتخابات وعده دادند که مشکل بورس را در دو تا سه روز اصلاح می‌کنند، اما بعد از بر‌گزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، این وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها جامه‌عمل به خود نپوشید. آنها همچنین در نوشته‌‌‌‌‌هایشان ادعا می‌کردند که بیش از ۴۰درصد سرمایه‌‌‌‌‌های مردم مجددا در بورس از دست رفت و حالا هم اگر فردی در مجامع شرکت‌ها دست به اعتراض بزند، سریع او را سرکوب می‌کنند و اجازه هیچ‌گونه انتقاد و اعتراضی در این حوزه دیگر داده نمی‌شود. در همین رابطه برخی دیگر از افراد هم از عدم‌اجازه ورود به سهامداران برای شرکت در جلسات برخی از مجامع انتقاد می‌کردند.

در همین رابطه عباسعلی حقانی‌‌‌‌‌نسب، پژوهشگر حوزه مالی در صفحه توییتر خود از بی‌عدالتی و عدم‌اجازه ورود سهامداران خرد به مجمع یکی از بانک‌ها نوشت. او به این موضوع پرداخت که بی‌توجهی یا بی‌اطلاعی نماینده بورس، در حالی‌که صندلی‌‌‌‌‌های مجمع، یا خالی یا توسط غیر‌سهامدار پر شده است، نشان از آن دارد که سهامدار خرد، سهامدار درجه سوم است. پیام الیاس‌کردی، فعال حوزه بورس هم به کنایه در صفحه توییتر خود نوشت: «پیشنهاد می‌‌‌‌‌کنم سازمان بورس گشت مجامع داشته باشد برای نظارت روی بر‌گزاری مجمع شرکت‌ها.‌» اما در جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌ها سوژه‌‌‌‌‌های دیگری هم مطرح می‌شد.

ولید هلالت، کارشناس بازار سرمایه در توییتر خود از بدترین سهم‌‌‌‌‌ها در گزارش‌‌‌‌‌دهی فصل بهار نوشت. او به شرکت‌هایی که به‌تازگی عرضه اولیه شده‌‌‌‌‌اند، اشاره کرد و نوشت: «آنها نه‌تنها از تحلیل‌ها، سود کمتری ساخته‌‌‌‌‌اند بلکه از بهار سال‌۱۴۰۰ هم ضعیف‌‌‌‌‌تر بوده‌‌‌‌‌اند. تشکر کنیم که با عرضه فغدیر و کایزد و نظایر آن بازار را برای‌مان توسعه دادید‌‌‌‌‌؟» محمد عبدزاده، فعال حوزه بورس هم در توییتر خود نوشت: «با توجه به گزارش‌های ماهانه، افشای گزارش‌های سه‌ماهه و بر‌گزاری مجامع، مردادماه بیشتر کدال بخوانیم و بنیادی فکر کنیم تا ارزش تقریبی سهام برآورد شود و بقیه سال ‌با اتفاقات داخلی، خارجی و تکنیکال، این برآورد را تعدیل کنیم.‌»

او در ادامه توییت خود نوشت: «با این تورم، ریسک سیستماتیک بازار کم شود، پول حقیقی هم می‌‌‌‌‌آید.‌» و در نهایت توییت امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، جزو توییت‌‌‌‌‌هایی بود که در روزهای گذشته نه‌تنها در جمع اقتصادی‌ها و بورسی‌‌‌‌‌ها مورد‌توجه قرار گرفت بلکه در توییتر فارسی هم کاربران زیادی درباره آن نوشتند. قالیباف در توییت خود نوشته بود: «پاسداشت زبان شیرین فارسی با شیرینی! وزیر صمت هیچ‌گاه واژه انگلیسی استفاده نمی‌کند و به کسی هم اجازه این‌‌‌‌‌کار را نمی‌‌‌‌‌دهد. رسم است در جلسات اگر یکی از اعضا کلمه انگلیسی بیان کند باید برای همه شیرینی یا بستنی بخرد و این‌گونه است که تقریبا در همه جلسات به همین روش پذیرایی صورت می‌گیرد!» کاربران با بازنشر توییت او این سوال را مطرح می‌کردند که چه خبر از قیمت خودرو که پارسال وزیر می‌‌‌‌‌گفت افزایش پیدا نمی‌کند و افزایش پیدا کرد؟!

یا می‌نوشتند که رئیس دولتی داشتیم که یک صندلی خالی در جلسات قرار می‌داد و اعتقادات عجیب و غریبی داشت و حالا هم وزیری داریم که به‌جای پرداختن به مشکلات کشور، برای خود و کارمندانش تفریح ایجاد می‌کند. افرادی هم می‌نوشتند که نحوه اداره یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور رو از زبان سخنگوی آن وزارتخانه شاهد هستیم و بعد انتظار بهبود اوضاع کشور را داریم؟ انتظار داریم کیفیت و قیمت خودرو درست بشود؟ برخی هم با عصبانیت می‌نوشتند که صنایع کشور در حال اضمحلال است که غالب آن ناشی از عملکردها و سیاستگذاری‌های ضعیف و اشتباه سیاستگذاران در وزارتخانه‌‌‌‌‌های دولت است، بعد در جلسات برای خود تفریح ایجاد می‌کنند و گل می‌گویند و گل می‌‌‌‌‌شنوند.