در این گزارش به بررسی هفتگی ارزش معاملات، حجم معاملات و توان مالی افراد پرداخته شده و در انتها به مقایسه این سه آمار در این ‌ماه با ‌ماه‌های گذشته پرداخته شده است.

4

بررسی هفتگی مشتقه

در بازار مشتقه هفته گذشته، میانگین روزانه ارزش معاملات بیش از 3/ 11میلیارد‌تومان بود که نسبت به میانگین هفته قبل، با رشد 9‌درصدی همراه بود، اما مقایسه این آمار هفتگی با میانگین روزانه ارزش معاملات در اولین ‌ماه پاییز حاکی از افتی 5‌درصدی است. از دلایل افت ارزش معاملات در هفته گذشته نسبت به میانگین ماه، می‌توان به کاهش این آمار در بورس تهران نیز اشاره کرد. با توجه به اینکه فعالان بازار در شرایطی قرار دارند که ریسک‌های متعددی بازار سرمایه را احاطه کرده، کاهش ارزش معاملات طبیعی بوده و بیانگر نظاره‌گر بودن سرمایه‌گذاران است. با وجود اینکه ارزش معاملات در هفته گذشته چنگی به دل نمی‌زند، اما باید به این نکته اشاره کرد که این آمار به‌همراه دیگر آمار‌های معاملاتی رشد کم‌نظیری نسبت به‌ماه گذشته و ‌ماه‌های قبل‌تر داشته که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.  در حجم معاملات همانند ارزش معاملات روند صعودی در میانگین روزانه هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن دیده می‌شود. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که میانگین روزانه حجم معاملات در هفته آخر مهر ‌برابر با 5/ 1میلیون عدد قرارداد مشتقه بوده است. این به‌معنای رشد 8‌درصدی نسبت به هفته قبل‌تر است. مقایسه این آمار با میانگین روزانه مهر خبر از رشد 6‌درصدی می‌دهد. با توجه به تاریخچه آمار‌ها، ارزش معاملات نسبت به میانگین ‌ماه روند نزولی داشته اما در مقابل حجم معاملات با روندی صعودی همراه بود که این به‌معنای کاهش ارزش هر قرارداد به‌طور میانگین است.

بررسی توان مالی افراد به وسیله تقسیم ارزش معاملات بر تعداد معاملات صورت می‌گیرد. این آمار بیان می‌کند که افراد به‌طور میانگین در آن روز معاملاتی، چه مقدار پول خود را وارد قرارداد مشتقه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین روزانه توان مالی افراد در هفته گذشته نسبت به هفته قبل رشدی معادل 19‌درصد داشته و از عدد یک‌میلیون و 800‌هزار‌تومان به عدد 2‌میلیون و 100‌هزار‌تومان رسیده است، اما در این میان با توجه به اینکه مبلغ هر قرارداد نسبت به میانگین روزانه مهر‌ماه کاهش داشته، انتظار می‌رود که میزان توان مالی افراد در هفته آخر مهر نیز افتی چند‌درصدی را تجربه کرده باشد، بنابراین آمار‌ها حاکی از افت 3‌درصدی توان مالی افراد در هفته گذشته نسبت به میانگین روزانه مهر است.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که آمار‌های معاملاتی مذکور توانسته‌اند به قله‌های جدیدی طی چند‌ماه اخیر برسند. با نزدیک شدن به پایان مهر‌ماه می‌توان بررسی دقیق‌تری نسبت به روند تغییر این متغیرها داشت. در نمودار آمارهای معاملاتی به بررسی رشد این سه متغیر طی 4‌ماه گذشته پرداخته شده است. برای هم‌تراز کردن این سه آمار و مقایسه آنها با یکدیگر، ‌ماه تیر را به‌عنوان ‌ماه پایه در نظر گرفته و با تقسیم میانگین روزانه هر ‌ماه بر آمار تیر برای هریک از اقلام، تغییرات هرکدام به‌دست آمده است.

آمار‌ها حاکی از آن است که بیشترین رشد در این میان به ترتیب برای توان مالی افراد، حجم معاملات و ارزش معاملات بود که هرکدام افزایشی معادل 280‌درصد، 250‌درصد و 190‌درصد داشته‌اند. رشد این آمار‌ها از افزایش اعتماد، افزایش دانش علمی، افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و غیره در این بازار در حال گسترش، خبر می‌دهد.