بررسی نمای بازار

بازار سهام در روز دوشنبه ۲۸ آذر، روز پر نوسانی را به‌دنبال داشت. با نگاه‌کردن به روند معاملات طی این روز، می‌توان رشد قیمت سهام و به‌تبع آن رشد شاخص‌کل را در اوایل آغاز بازار‌ مشاهده کرد، اما در ساعات پایانی، کمی فشار عرضه بر تقاضا غالب شد که موجب افت قیمت نماد‌ها و همچنین افت بازدهی شاخص‌کل را به‌دنبال داشت. بررسی نماگر‌های اصلی بازار حاکی از آن است که شاخص‌کل در روز گذشته رشد ۶۷۵‌واحدی معادل ۰۴/ ۰درصد را تجربه کرد، اما در این میان شاخص هم‌وزن افت ۶۵۶‌واحدی‌برابر با منفی ۱۵/ ۰درصد را به‌ثبت رساند. این ارقام خبر از آن می‌دهد که استقبال نسبت به سهم‌های بزرگ‌تر اندکی بیشتر  از نماد‌های کوچک‌تر بازار سهام بوده‌است.  بررسی نوسان‌های قیمتی در طول ساعات معاملات نشان می‌دهد که از ابتدای باز‌شدن بازار ابتدا یک فشار عرضه موجب منفی‌شدن بازدهی شاخص‌کل شد، اما پس از آن با افزایش تقاضا در بازار، شاخص‌کل توانست ۳۸/ ۰درصد رشد کند و دوباره به سطح یک‌‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد باز‌گردد. با توجه به اینکه از اواسط بازار تا اواخر ساعت معاملات کمی رونق در بازار کاهش یافت، بازدهی شاخص‌کل نیز با افت همراه شد. نماگر اصلی بازار از بیشترین مقدار ثبت‌شده در طول روز، ۲۹/ ۰درصد نزول  کرد و بر روی عدد یک‌‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد آرام گرفت.

در میان صنایعی که از بیشترین ارزش معاملات بهره‌مند شدند، می‌توان به ۵ صنعت «خودرو و قطعات»، شیمیایی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و «هتل و رستوران» اشاره کرد. درمیان نماد‌های صنعت خودرو و قطعات اکثر آنها در ‌درصد‌های منفی قابل‌توجهی در حال معامله بودند، اما در این میان چند نمادی توانستند مورد‌توجه قرار بگیرند و در ‌درصد‌های مثبت، معاملات را به پایان برسانند.

همچنین سهم‌ها در صنعت شیمیایی که نسبتا متعادل به سمت مثبت در حال معامله بودند، از وضعیت بهتری نسبت به اکثر نماد‌های بازار قرار داشتند. در صنعت فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری‌ها، همانند صنعت خودرو و قطعات اکثر نماد‌ها در محدوده منفی در حال نوسان بودند اما چند سهم توانستند در‌ درصد‌های مثبت معاملات خود را پایان دهند. در صنعت هتل و رستوران، نماد‌ها به‌طور کلی از استقبال خوبی بهره نبردند و اکثر آنها در‌درصد‌های منفی در حال معامله بودند.

 بررسی آمار‌ها

یکی از مهم‌ترین آمار‌هایی که بررسی آن خبر از میزان رونق در معاملات می‌دهد، ارزش معاملات خرد است. با توجه به اینکه روند‌های بازار را معاملات افراد حقیقی معین می‌کند، بنابراین بررسی روند ارزش معاملات خرد می‌تواند به تحلیلگران برای بررسی وضعیت موجود کمک کند. در روز دوشنبه ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) ‌برابر با ۳۷۸۰‌میلیارد‌ تومان بود. با توجه به اینکه در روز معاملاتی قبل‌تر نیز ارزش معاملات در این محدوده قرار داشت، می‌توان متوجه شد که رونق در بورس وجود دارد. برای داشتن سنجش درست‌تر نسبت به این ارقام باید به مقایسه ارزش معاملات در روز گذشته با میانگین روزانه آن در گذشته بپردازیم. آمار‌ها نشان می‌دهند که میانگین روزانه ارزش معاملات در هفته گذشته، از ابتدای آذر تا دیروز و همچنین در ماه گذشته به‌ترتیب ‌برابر با ۲۹۸۱‌میلیارد‌ تومان، ۲۵۰۰‌میلیارد‌تومان و ۲۱۷۹‌میلیارد‌تومان بوده‌است. ارزش معاملات در روز گذشته نسبت به این سه میانگین به ترتیب رشدی‌برابر با ۲۶‌درصد، ۵۱‌درصد و ۷۳‌درصد را تجربه کرده‌است، بنابراین همان‌طور که این آمار نشان می‌دهد، روند صعودی باثباتی در ارزش معاملات خرد به چشم می‌خورد.  از آمار دیگر می‌توان به خالص ورود یا خروج پول افراد حقیقی اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد برای تشکیل روند‌های صعودی بلندمدت باید به این آمار توجه زیادی کرد، زیرا اگر بازار برای فعالان خرد جذاب نباشد، نباید انتظار داشت که روند تشکیل شده، عمر طولانی داشته باشد. در روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت افراد حقیقی به حقوقی‌برابر با مثبت ۱۷۵‌میلیارد ‌تومان بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آذر ماه مقدار ورود پول افراد حقیقی نسبت به ماه‌های قبل‌تر از وضعیت بهتری برخوردار بوده‌است، به‌طوری‌که میانگین روزانه تغییر مالکیت افراد حقوقی به حقیقی ‌برابر با منفی ۴۵‌میلیارد‌تومان بوده که نشان‌دهنده خالص خروج در این ماه تا روز گذشته است، اما مقایسه خالص تغییر مالکیت محقق شده در روز گذشته با میانگین روز‌هایی که خالص خروج پول افراد حقیقی تجربه شده‌است، می‌تواند نشان دهد که این خالص خروج پول در روز دوشنبه قابل‌توجه بوده یا نبوده‌است. بررسی‌ها حاکی از آن است که میانگین خالص خروج پول‌ها در ماه‌جاری تا روز گذشته‌برابر با ۹۸‌میلیارد‌تومان بوده که بیانگر رشد ۷۸‌درصدی در روز گذشته است. در میان ۷۵۸‌نماد معامله‌شده در روز دوشنبه، ۳۱۱‌نماد با‌درصد مثبت، ۳۹۸‌نماد با‌درصد منفی و ۴۹‌نماد در صفر تابلو در حال معامله بودند. یکی از آمار‌هایی که با استفاده از آن می‌توان پیش‌بینی حدودی از روز معاملاتی بعدی داشت، مقایسه قیمت پایانی سهام و آخرین قیمت معامله شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۵‌درصد از نماد‌های معامله شده، قیمت پایانی کمتر از آخرین قیمت را ثبت کردند. همچنین در حدود ۶۰‌درصد از نماد‌های معامله شده، قیمت پایانی بیشتری از آخرین قیمت معامله‌شده را به‌ثبت رساندند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به این آمار‌ها در آغاز روز معاملاتی آتی، احتمالا کمی افت در بازار دیده خواهد شد.