تحلیلگران تکنیکال بازار نیز معتقدند با درنظر گرفتن حرکات نرخ ارز سناریوهای نزول بازار سهام کمرنگ‌تر از قبل شده و احتمالا آنچه که پیش‌روی بازار قرار دارد، سناریو حرکتی آرام و آهسته همراه با تمایلات صعودی است. البته برخی دیگر از تکنیکالیست‌ها این پیش‌بینی را دارند که مسیر صعودی بازار با رشد نرخ ارز نیمایی و آزاد آغاز شده و به‌زودی شاخص با کمک اخبار و تحولات متفاوت سطوح بالاتری را لمس خواهد کرد. البته این سناریو نیز وجود دارد که با توجه به چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز مبهم سیاسی، احتمالا اختلاف نرخ میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی کمتر نشده و در صورت ادامه کنترل نرخ دلار نیما نمی‌توان انتظار رشد پایداری را در بورس تهران داشت.

تمایلات صعودی بازار سهام

از این‌رو دماسنج اصلی بازار سرمایه طی هفته گذشته تا سطح یک‌میلیون و ۴۹۶‌هزار واحد پیشروی داشت. نماگر هم‌وزن بازار یادشده نیز در این مدت افزایشی ۷۶/ ۲‌درصدی را به‌ثبت رساند و در سطح ۴۴۵‌هزار و ۷۲۱ واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که در مجموع طی پنج روز معاملاتی هفته اخیر حدود‌ هزار و ۴۰‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده‌است. به تفکیک ‌روزهای معاملاتی در جریان معاملات روز شنبه، نماگر اصلی بورس تهران با کاهش ۱۹/ ۰‌درصدی تا محدوده یک‌میلیون و ۴۶۹‌هزار واحد عقبگرد داشت و نماگر هم‌وزن بازار سهام اما برخلاف شاخص‌کل رشد نسبتا مطلوبی داشت و با افزایش بیش از ۶۳/ ۰‌درصدی تا ارتفاع ۴۳۶‌هزار و ۴۷۷ واحد رشد کرد. ارزش معاملات خرد بورس نیز در محدوده ۲‌هزار و ۶۷۱‌میلیارد‌تومانی قرار گرفت.

در ادامه روند معاملاتی بورس تهران در هفته گذشته، بازار سهام با رکوردشکنی در جریان معاملات روز یک‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه دومین رشد بیش از دو‌درصدی خود را در آذر ماه سال‌جاری به‌ثبت رساند و با افزایش ۰۶/ ۲‌درصدی پس از گذشت بیش از ۵ ماه به ابرکانال ۵/ ۱‌میلیون واحد بازگشت. نماگر هم‌وزن بازار نیز در این روز با بیش از هفت‌هزار و ۴۸۳واحد افزایش معادل ۷۱/ ۱‌درصد رشد را به‌ثبت رساند و تا محدوده ۴۴۳‌هزار و ۹۶۱ واحد افزایش یافت. خالص تغییر مالکیت از جانب حقوقی به حقیقی از دیگر نکات بازار روز یادشده بود. به‌عبارتی در این روز ورود پولی معادل ۱۴۵‌میلیارد‌تومان توسط سرمایه‌گذاران خرد بازار به‌ثبت رسید، ضمن اینکه ارزش معاملات خرد بازار در روز مذکور بالای ۳‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد‌تومان بود.

 بازار سهام طی دادوستدهای سومین روز از هفته نوسان‌های محدودی را شاهد بود. بورس تهران در ادامه مسیر معاملاتی خود و تحت‌تاثیر تحرکات مثبت دلار بازار آزاد و همچنین دلار نیمایی در وضعیت خوبی به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌‌برد، به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار سهام در این روز تنها حدود ۰۴/ ۰‌درصد رشد داشت و تا سطح یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار و ۹۰۸ واحد بالا آمد. نماگر هم‌وزن بازار اما رشد قابل‌توجهی داشت و با بیش از هفت‌هزار و ۴۸۳ واحد افزایش تا ارتفاع ۴۴۳‌هزار و ۹۶۱واحد افزایش یافت؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز دوشنبه هفته یادشده رقم سه‌هزار و ۷۸۰‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه در ادامه روند تغییر مالکیت در بازار سرمایه حدود ۱۷۵‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی در روز مذکور از بازار سهام خارج شد.

معاملات بازار سرمایه در روز سه‌شنبه هفته اخیر نیز در حالی پایان یافت که شاخص‌کل بورس تهران با ثبت کاهش ۵۹/ ۰‌درصدی در سطح یک‌میلیون و ۴۹۲‌هزار واحد قرار گرفت. نماگر هم‌وزن بازار نیز همگام با شاخص‌کل با کاهش ۲/ ۰‌درصدی تا سطح ۴۴۲‌هزار واحد عقبگرد داشت. علاوه‌بر این، ارزش معاملات خرد سهام در روز یادشده رقم سه‌هزار و یک‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد که در مقایسه با روز گذشته بیش از ۲۰‌درصد کاهش داشته است، ضمن اینکه طی معاملات روز مذکور حدود ۱۲۴‌میلیارد‌تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. نهایتا در آخرین روز معاملاتی هفته نماگر اصلی بازار سهام با افزایش ۲۸/ ۰‌درصدی تا سطح یک‌میلیون و ۴۹۶‌هزار واحد پیشروی کرد و نماگر هم‌وزن نیز با ثبت رشد ۷۵/ ۰‌درصدی در محدوده ۴۴۵‌هزار و ۷۲۱واحد قرار گرفت، به‌طوری‌که در معاملات روز سه‌شنبه نیز مجموع ارزش معاملات خرد سهام نیز دوباره به زیر ۳‌هزار ‌میلیارد‌تومان کاهش یافت و تا دو‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد‌تومان افت کرد. در ضمن هشت‌میلیارد‌تومان از سرمایه افراد حقیقی از بازار خارج شد که این مبلغ کمترین میزان از ۷ آبان سال‌جاری بوده‌است.

روند نزولی خروج پول

این در حالی است که طی دادوستدهای بورس تهران در هفته گذشته، گروه «خودرو و ساخت قطعات‌» بیش از ۱۸۰‌میلیارد‌تومان و صنعت «فلزات اساسی‌» با خروج پول حدود ۱۴۵‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را درمیان صنایع داشتند، ضمن اینکه گروه «محصولات شیمیایی‌» با ورود سرمایه حقیقی همراه شد و با جذب پول بیش از ۱۰۷‌میلیارد‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «بانک‌ها‌» با ورود بیش از ۸۶‌میلیارد‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

روند خروج پول در حالی ادامه یافت که به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته «شبندر‌» با خروج پول بیش از ۱۷۲‌میلیارد‌تومانی در صدر خروج نقدینگی بورس در هفته اخیر قرار گرفت، پس از آن، «شپنا‌» با خروج بیش از ۱۱۸‌میلیارد ‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بازار سهام ایستاد و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «وبملت‌» با خروج حدود ۹۸‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در هفته گذشته را به‌نام خود به‌ثبت رساند، درحالی‌که نمادهای «غدشت‌» و «غاذر‌» به‌ترتیب با ورود پول حدود ۵۰‌میلیارد‌تومان و حدود ۲۷‌میلیارد‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها طی هفته اخیر قرارگرفتند.