چشم‌اندازی که نسبت به وضعیت نرخ دلار و بازارهای جهانی وجود دارد و از سوی دیگر بحث عرضه خودرو در بورس کالا نیز در مثبت شدن بازار در هفته گذشته موثر بوده و در نهایت شاخص کل را برای مدتی به بالای ۵/ ۱میلیون واحد سوق دادند. درخصوص وضعیت آتی بازار باید گفت اصلی‌ترین آیتمی که این روزها بر روند آتی بازار موثر است بحث نرخ ارز، تورم و همچنین نرخ بهره در اقتصاد است. در‌حال‌حاضر در نرخ دلار بازار آزاد تغییرات و رشد را شاهد هستیم و از طرفی تقاضا برای خرید دلار نیمایی نیز برای واردکنندگان به بالای ۳۰هزار تومان رسیده است. این عوامل پیشران‌هایی‌اند که چشم بازار به آنهاست. به نظر من با انتشار گزارش‌های ماهانه مربوط به آذر‌ماه و نیز انتظار بازار برای گزارش‌های ۹ماهه و به ویژه گزار‌ش‌های فصل پاییز، روند پیش روی بازار مثبت و پایدار خواهد بود.

از طرف دیگر شرایط فعلی بحث بودجه در مجلس همچنان پیش روی بازار سرمایه و یکی از ابهامات مهم است. از سوی دیگر مواردی در خصوص بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح می‌شود. این‌ها مواردی ‌هستند که بازار به آنها نگاه می‌کند. هرچند به نظر می‌رسد مالیات بر عایدی سرمایه در خصوص بازار سهام شمولیت نداشته باشد ولی بحث بودجه و تعیین نرخ حامل‌های انرژی، خوراک پتروشیمی، عوارض صادرات و ... مواردی‌اند که برای بازار مهم هستند. هر چند گفته می‌شود تغییرات در این موارد در بودجه سال بعد حداقلی خواهد بود، با‌این‌حال برآورد میزان انتشار اوراق در بودجه برای تامین کسری و نیز نرخ نیمایی که در بودجه مدنظر قرار خواهد گرفت موارد مهمی‌هستند.چنانچه بازار سرمایه از سمت بودجه ریسک‌های خاصی را شاهد نباشد وضعیت بازار می‌تواند شاخص را به عددهای بالاتر سوق دهد.

نکته آخر اینکه این روزها به دلیل تلاطم موجود در وضعیت نرخ ارز و نیز بازار کالایی به‌ویژه قیمت‌های طلا و سکه و کالاهایی مانند خودرو که به دلیل رشد تورم روند صعودی داشتند، خیلی‌ها برای انتخاب بازار سرمایه‌گذاری سردرگم هستند. سرمایه‌گذاران می‌توانند از خدمات شرکت‌های سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری یا صندوق‌هایی که در بازار سرمایه فعال هستند برای حفظ ارزش دارایی خود در وضعیت ناپایدار تورمی استفاده کنند. به نظر می‌رسد حداقل برای یک سال آینده وضعیت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها از نظر کسر بازدهی وضعیت بهتری خواهد داشت.