فشار فروش در بازار

نتیجه‌‌‌‌‌‌‌ای که از روند شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها در روز قبل استنباط می‌شود، این است که در کلیت بازار همچنان فشار عرضه وجود دارد، چون هردو نماگر اصلی بازار با عقب‌‌‌‌‌‌‌نشینی از سقف ثبت‌‌‌‌‌‌‌شده روزانه خود مواجه شده‌اند. به‌نظر می‌رسد معامله‌گران بورس تهران همچنان با توجه به ابهامات مختلفی که پیرامون متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار سهام وجود دارد، افت قیمت‌ها و شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها را در روزهای آتی محتمل می‌دانند یا حداقل امیدی به شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری روند صعودی قدرتمند در بازار ندارند.

خروج ادامه‌‌‌‌‌‌‌دار حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها

خروج پول حقیقی از گردونه معاملات سهام که در جریان دادوستدهای بهمن ماه تبدیل به یک سنت همیشگی در بازار شده‌است، دیروز نیز تداوم داشت و ۲۶۲‌میلیارد‌تومان دیگر از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار خارج شد تا برای چهاردهمین روز متوالی در بورس تهران شاهد خروج پول از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران خرد باشیم. در این میان صنعت خودرو و ساخت قطعات که در روزهای اخیر همواره درگیر حواشی و نوسان‌های زیادی بوده‌است، برای دومین روز معاملاتی متوالی با ورود پول و اقبال از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شد.

رکوردشکنی منفی ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد بازار (سهام و حق‌‌‌‌‌‌‌تقدم) برای سومین روز متوالی در کانال ۲‌هزار‌میلیارد‌تومان قرار گرفت و با ثبت رقم ۲‌هزار و ۶۴۲‌میلیارد‌تومان این متغیر کمترین مقدار خود را از ۲۰ آذر ماه امسال تجربه کرد. میانگین ارزش معاملات خرد در بهمن ماه ۴‌هزار و ۹۵‌میلیارد‌تومان بوده‌است و در دی ماه نیز که بازار حال و روز بهتری داشت این پارامتر موفق به‌ثبت رقم ۵‌هزار و ۷۵۰‌میلیارد‌تومانی شده بود و مقایسه ارقام مذکور گویای میل کمتر خریداران و فروشندگان به ‌دست‌به‌دست‌کردن سهام در روزهای اخیر است.

Untitled-4 copy

محرک‌‌‌‌‌‌‌ها و ریسک‌های بازار

دادوستدهای این هفته در دو نیمه کاملا متفاوت دنبال شد و برآیند کلی آن در مقیاس هفتگی خنثی بود. در دو روز ابتدایی هفته با توجه به انتشار دستورالعمل شورای‌رقابت درخصوص صنعت خودرو معاملات در مدار منفی جریان داشت. پس از اینکه اخبار مثبت در زمینه عرضه خودرو در بورس‌کالا روانه بازار سهام شد، در دو روز پایانی هفته وضعیت و عملکرد نماگرهای بازار بهبود پیدا کرد و سهامداران بورس تهران را همچنان در سودای بازپس‌‌‌‌‌‌‌گیری سطوح ازدست‌رفته در روند صعودی اخیر امیدوار نگه داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو جریان بر روند معاملات بازار سهام موثر است.

جریان مثبت شامل 4 عامل نرخ دلار، چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز انتظارات تورمی، عقب‌ماندگی بازار سهام در مقایسه با سایر بازارهای موازی در کوتاه‌مدت و وضعیت مساعد قیمتی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها است. اما با این اوصاف باز نمی‌توان از اثر سایر متغیرهای تاثیرگذار بر روند بورس تهران غافل شد، بنابراین عواملی مانند بودجه‌1402 و بندهای مختلف مرتبط با بازار سرمایه در آن، اختلاف دلار نیمایی با دلار بازار آزاد، سیاست تثبیت نرخ ارز نیمایی را می‌توان از عوامل بازدارنده صعود بازار دانست.

همچنین تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌‌الساعه‌‌‌‌‌‌‌ای که هراز گاهی از سوی نهادها و مسوولان مختلف بازار سرمایه را مورد هدف قرار می‌دهند از جمله ریسک‌های داخلی موجود در اطراف بورس تهران است که هریک به نوبه خود و از جنبه‌‌‌‌‌‌‌ای خاص مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار سهام می‌شوند. به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که بخش‌اعظم این موانع و مشکلات حل فصل نشوند، روند صعودی قدرتمندی در بازار شکل نخواهد گرفت.

واگرایی سهام با دیگر بازارهای موازی

بازار سهام در بلندمدت همواره در مقایسه با سایر بازارهای موازی مانند بازار ارز و طلا عملکرد بهتری داشته و به‌عنوان یک بازار مولد همیشه به‌عنوان مامنی برای در امان ماندن از گزند تورم و حفظ قدرت خرید در بین سرمایه‌گذاران شناخته می‌شود. با بررسی آمار بازدهی بازارهای مختلف در‌می‌‌‌‌‌‌‌یابیم که اغلب بازارهای موازی در سال‌جاری گوی سبقت را از بازار سهام ربوده‌‌‌‌‌‌‌اند و سهام در قیاس با رقبا شاهد یک عقب‌‌‌‌‌‌‌ماندگی جدی بوده‌است. حال باید دید که این جاماندگی بازار سهام از سایر بازارها چه زمانی با تعدیل قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای جبران خواهد شد؟