علاوه‌بر این عامل دیگری که روی بازار سرمایه تاثیرگذار بود مربوط به خودروسازان است که نتوانستند برای عرضه خودرو در بورس‌کالا کشف قیمت کنند. خودرویی که هر روز برای عرضه آن به بازار قانون جدیدی وضع شد نوسان‌های زیادی را در بازار سرمایه ایجاد کرد و باعث شد سهامدار در نهایت اعتماد کافی برای ورود به بازار را نداشته باشد. افزایش نرخ ارز و تورم که از نیمه دوم سال‌و از تقریبا آبان به بعد شاهد آن بودیم بسیار روی نرخ فروش محصولات معدنی و پتروشیمی تاثیر گذاشت و باعث شد شرکت‌ها به تعادل و تداوم برای سودسازی و گزارش‌های مستمر نرسند و تثبیت قیمتی را در محصولات شیمیایی نداشته باشیم.

در این میان نرخ جهانی نفت نیز بسیار بر بازار سرمایه تاثیرگذار بود و بالا و پایین زیادی داشت. در مجموع بازار سرمایه در سال‌۱۴۰۱ به‌شدت پرفراز  و نشیب بود و ساحل آرامشی نداشتیم کما اینکه این بازار در مجموع از باقی بازارها به‌شدت عقب است و بازدهی‌‌‌‌‌‌‌‌ها به نسبت سایر بازار‌ها به‌شدت پایین است و اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم در شرایط تورم ۷/ ۵۱درصدی بازار سرمایه فقط ۲۲‌درصد به سهامداران سود داده ‌است. در این میان کسانی که به‌صورت کوتاه‌مدت در بازار سرمایه‌گذاری کردند نسبت به سهامدارانی که دید بلندمدت داشتند توانستند سودهای خوبی را از این بازار کسب کنند. به‌طور کلی بازار سرمایه از مابقی بازارها مثل خودرو، سکه ‌‌‌‌‌‌‌‌دلاو مسکن به‌شدت عقب است و انتظار می‌رود سال‌آینده وضعیت بهتری داشته باشد.

در این میان باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازار سرمایه بازاری است که متولی دارد و متولی آن‌هم دولتی است، این بازار زمانی می‌تواند حرکت کند که این متولی تصمیم بگیرد یا از آن به‌عنوان ابزار استفاده کند یا در جهت سیاست‌های کلی خود به این بازار جهت دهد؛ در غیر‌این‌صورت بازار سهام می‌تواند دوباره نوسانی باشد. در مجموع بازار سرمایه نسبت به مابقی بازارها به‌شدت عقب است. این بازار نسبت به دلار یا خودرو یک‌پنجم عقب‌ماندگی دارد و می‌تواند زیان گذشته را در سال‌آینده جبران کند البته با توجه به اماواگرهایی که پیش از این به آنها اشاره شد متولی اگر بخواهد قطعا می‌تواند و اگر نخواهد تا حدی این بازار رشد خواهد داشت اما مجددا مجبور است که به سراغ این بازار بیاید.