دنده عقب بازار سهام آمریکا

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه آمریکا در پایان معاملات روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه به‌شدت قرمزپوش بودند؛ زیرا فعالان بازار تعدادی از گزارش‌های سود را از قبل پیش‌خور کرده‌بودند، به‌طوری‌که میانگین شاخص داوجونز ۰۲/ ۱‌درصد کاهش یافت و به ۸۳/ ۳۳۵۳۰ واحد رسید، درحالی‌که شاخص S&P ۵۰۰ با ۵۸/ ۱‌درصد کاهش به ۶۳/ ۴۰۷۱‌واحد رسید ‌و نزدک‌کامپوزیت نیز با ۹۸/ ۱درصد کاهش به ۱۶/ ۱۱۷۹۹ واحد رسید. در این میان جنرال‌موتورز همچنین درآمد و سود بالایی را در سه‌ماهه اول گزارش کرده‌؛ این در حالی است که معاملات آتی نزدک روز چهارشنبه پس از نتایج خوش‌بینانه مایکروسافت و آلفابت که نگرانی‌ها در مورد تاثیر افزایش نرخ بهره بر اقتصاد ایالات‌متحده را کاهش داد، بیش از یک‌درصد افزایش یافت. معامله‌گران بر اساس ابزار Fed watch CMEGroup پیش‌بینی کردند هفته آینده، ۸۰‌درصد شانس افزایش نرخ‌های بانک‌مرکزی ایالات‌متحده را به میزان ۲۵ واحد پایه داده‌اند. بیشتر آنها انتظار دارند که فدرال‌رزرو قبل از شروع کاهش نرخ‌های بهره در اواخر سال‌جاری، نرخ‌ها را حفظ کند. البته فرار سپرده‌‌‌‌‌‌ها از بانک‌های ایالات‌متحده، سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران را بر آن داشته است تا انتظارات سود بخش بانکداری جهانی را کاهش دهند، زیرا بانک‌ها تحت‌فشار برای افزایش نرخ بهره در حساب‌های پس‌‌‌‌‌‌انداز برای حفظ پول مشتریان هستند. بازده ۱۰ساله ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه نزدیک به ۱۲‌واحد پایه (bps) کاهش یافت که شدیدترین کاهش در بیش از یک ماه گذشته است، درحالی‌که این شاخص حدود ۲ واحد پایه بالاتر در ۳۹۸/ ۳‌درصد در صبح چهارشنبه در اروپا ثابت ماند.

بدبینی و بلاتکلیفی بازار اروپا

سهام اروپا در معاملات روز چهارشنبه ضعیف‌تر از حد انتظار عمل کردند، زیرا نگرانی‌ها در مورد ثبات سیستم بانکی پس از نتایج ضعیف بانک آمریکایی First Republic  به افزایش بدبینی‌ها دامن زد. شاخص پان‌اروپاییStoxx ۶۰۰، با کاهش ۴۸/ ۰‌درصدی روبه‌رو شد. سهام لندن در روز چهارشنبه به‌دنبال زیان‌های سنگین در وال‌استریت سقوط کرد، زیرا نتایج First Republic به‌رغم نتایج خوب مایکروسافت و آلفابت نگرانی‌ها را در مورد بخش بانکی افزایش داد. به این اثنا شاخص FTSE ۱۰۰ با ۳۰ واحد کاهش در ۷۸۶۱ واحد باز شد. براساس نظر کارشناسان عملکرد شاخص S&P ۵۰۰ پس از گزارشی مبنی‌بر کاهش ۷۲‌میلیارد دلاری سپرده‌‌‌‌‌‌ها در سه‌ماهه اول بود که نگرانی‌هایی را در مورد دوام بلندمدت آن به‌عنوان یک موسسه ایجاد کرد، زیرا این بانک به‌دنبال تجدید ساختار تجارت خود است که به نوبه خود بر بخش بانکی تاثیرگسترده‌تری را خواهد گذاشت.

قرمزپوشی بازارهای آسیایی

بازارهای آسیا-اقیانوسیه روز چهارشنبه پس از تشدید نگرانی‌های بانکی در وال‌استریت، رنگ خوش سبز بهاری را ندیدند، پس از اینکه بانک منطقه‌ای آخرین نتایج سه‌ماهه خود را منتشر کرد و گفت که سپرده‌ها در سه‌ماهه اول با ۴۰‌درصد کاهش به ۵/ ۱۰۴‌میلیارد دلار رسیده‌است، ارزش سهام First Republic Bank بیش از ۴۹‌درصد سقوط کرد، اما از آن زمان به بعد به ثبات نسبی رسیده‌است؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران همچنان درحال هضم و بررسی تورم استرالیا برای سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۳ هستند که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به ۷‌درصد کاهش یافته‌است. در این میان شاخص S&P/ ASX ۲۰۰  با اندکی کاهش در ۳/ ۷۳۱۶ واحد بسته شد. در ژاپن، شاخص Nikkei ۲۲۵ ۷۱/ ۰‌درصد سقوط کرد و در ۴۷/ ۲۸۴۱۶ واحد به‌کار خود پایان داد و شاخص Topix با ۸۹/ ۰‌درصد کاهش در ۹/ ۲۰۲۳ واحد آرام گرفت. کوسپی کره‌جنوبی با ۱۷/ ۰درصد کاهش در ۸۳/ ۲۴۸۴ واحد بسته شد، درحالی‌که شاخص Kosdaq با ۹۹/ ۰درصد کاهش در ۴۴/ ۸۳۰ واحد بسته شد. بازارهای چین با ۳۳/ ۰‌درصد افزایش به ۶۸/ ۱۱۱۸۵ واحد رسید ‌و شانگهای‌کامپوزیت با ۰۲/ ۰درصد کاهش در ۱/ ۳۲۶۴ واحد بسته شد. در این بین شاخص Hang Seng  هنگ‌کنگ ۷/ ۰‌درصد افزایش یافت، درحالی‌که شاخص Hang Seng Tech ‌ ۳۲/ ۱درصد افزایش یافت. غول‌‌‌‌‌‌های باتری خودروهای الکتریکی کره‌جنوبی، سامسونگ، هیوندای و SK On روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه اعلام کردند که قصد دارند ‌میلیاردها دلار برای راه‌اندازی کارخانه‌‌‌‌‌‌هایی در ایالات‌متحده سرمایه‌گذاری کنند. سامسونگ SDI اعلام کرد که حداقل ۳‌میلیارد دلار برای ساخت یک کارخانه تولید باتری خودروهای الکتریکی با جنرال‌موتورز سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در همین حال، رقیب هیوندای گفت که پروژه مشترک ۵‌میلیارد دلاری مشابهی را با SK On نهایی کرده‌است تا تلاش‌های الکتریکی را در بزرگ‌ترین بازار خود تقویت کند. این اخبار پس از سفر یون‌سوک‌یول، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به ایالات‌متحده به‌همراه ۱۲۰ مدیر اجرایی برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این کشور منتشر شد.