کاهش حدود ۱۸هزار واحدی شاخص کل بورس تهران درحالی اتفاق افتاد که نماگر هموزن نیز که سنجه قابل اتکایی برای ارزیابی وضعیت بازار سرمایه است، روز چندان مطلوبی را سپری نکند. به‌طوری‌که این شاخص حدود ۳۲/ ۱درصد افت ارتفاع داشت و در سطح ۶۸۷هزار و ۱۲۲واحدی قرار گرفت. در این میان شاخص کل فرابورس تهران نیز همگام با دیگر شاخص‌ها روز خوبی را پشت سر نگذاشت و حدود ۳۵/ ۱درصد عقب‌نشینی داشت و به سطح ۲۵هزار و ۵۱۴واحدی رسید. سه نماد «فملی»، «فولاد» و «خودرو» بیشترین تاثیر بر شاخص کل بورس و نمادهای «وسپهر»، «بپاس» و «آریا» بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشتند. «ثامان»، «شهر» و «خودرو» سه نماد پرتراکنش روز سه‌شنبه بازار سهام بودند. روز گذشته شرکت ایران‌خودرو با نماد خودرو برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص شمولیت مفاد ماده۱۴۱ قانون تجارت و اصلاح اساسنامه بسته شد.

علی عصاری copy

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه پیرامون وضعیت این روزهای بازار گفت: توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و خبر آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره نرخ ارز را با التهاب چندانی روبه‌رو نکرد؛ به‌طوری‌که روز شنبه بازار به دنبال افت نصفه و نیمه اسکناس آمریکایی قرمزپوش بود. در ادامه هفته با افزایش حدود 600تومانی نرخ ارز شرایط بهتری در بازار حکمفرما شد و آتش خشم بازار کمی فروکش کرد. بازار سهام همچنان در شرایط سردرگمی مبهمی روزگار را سپری می‌کند و نمی‌توان امید چندانی به بهبود وضعیت رکودی فعلی داشت. روز گذشته نیز نماد خودرو برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف شد. در شرایط فعلی باید عوامل دیگری همچون سیاستگذاری‌های نابهنگام و انتشار اخبار ضد و نقیض سیاستگذاران را ملاک ریزش یا صعود سهام در نظر گرفت. ازاین‌رو باید منتظر ماند و دید متغیرهای کلان اقتصادی چه رفتاری از خود بروز می‌دهند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود روزهای متعادل بازار در هفته‌های آینده ادامه پیدا کند.

شهیر محمدنیا copy

شهیر محمدنیا، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع بازار گفت: روز پنج‌شنبه به دنبال انتشار اخبار توافق ایران و آمریکا پیرامون تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، نرخ ارز برای چند روز متوالی افت نسبی را تجربه کرد. پس از آن مجددا این اسکناس آمریکایی سیر صعودی به خود گرفت و در کانال 49هزار تومانی ماندنی شد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد بازار شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد. درصورتی که حسگرهای بازار نشانه‌هایی از اخبار منفی را احساس کنند، بازار به‌شدت به آن اخبار واکنش نشان می‌دهد. بر همین اساس به نظر می‌رسد این واکنش‌های ناخوشایند و کم‌رمق بازار ناشی از نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به شرایط آتی باشد. افزایش موج بی‌اعتمادی سایه ترس عجیبی را بر بازار حاکم می‌کند و موجب کاهش کارآیی بازار سرمایه می‌شود.

انتشار اخبار ضد و نقیض بزرگ‌ترین لطمه را در این مدت به بازار زده است. در همین باب بازار سرمایه به‌عنوان تنها بازار مولد کشور نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه است و سیاستگذاران باید تصمیمی کاربردی برای بهبود و تزریق حال خوش به بازار داشته باشند. ازاین‌رو در صورتی که آزادسازی منابع ارزی برای ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد، چندان نمی‌توان به رشد بازار سرمایه دلخوش کرد. باوجوداین  اگر نرخ ارز در ماه‌های آینده روند صعودی به خود بگیرد، می‌توان نسبت به رشد بازار سهام نیز خوش‌بین بود.

محمدصادق میرزایی copy

محمدصادق میرزایی روند این روزهای بازار را این‌گونه تشریح کرد: بازار سرمایه پس از صعود هیجان‌انگیزی که در ماه‌های ابتدایی سال تجربه کرد و توانست کانال 2میلیون و 500هزار واحدی را فتح کند، ماه‌هاست در باتلاق رکودی خسته‌کننده‌ای گرفتار شده است. این روزهای متعادل یک در میان مثبت و منفی بازار نشان از تداوم اصلاح زمانی بازار سرمایه است. ازاین‌رو می‌توان اظهار کرد که نقطه پایانی اصلاح زمانی بورس نقطه همزمانی با افزایش ارزش معاملات دارد. در ماه گذشته نیز شاهد افزایش اندکی در ارزش روزانه معاملات بودیم. هرچند که این افزایش ارتفاع معاملات در پنجمین ماه سال تداوم پیدا نکرد. یکی از عوامل موثر بر بازار سهام نوسانات نرخ ارز است. به‌طوری‌که بازار تکانه‌های قیمتی دلار را با دقت خاصی زیر نظر دارد. در شرایطی که بازار رمق چندانی ندارد و نرخ ارز نیز تمایل چندانی برای تحرک آن‌چنانی ندارد، باید نقدینگی فعالی بازار را به تب و تاب بیندازد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته‌های آینده فاز رکودی خود را حفظ کند. تا زمانی که جریان نقدینگی به بازار تزریق نشود، ارزش معاملات افزایش چشم‌گیری پیدا نکند و اعتماد از دست‌رفته سرمایه‌گذاران به بازار بازنگردد، نمی‌توان به آغاز روند صعودی پرهیجانی امیدوار بود.