مرداد نوسانی بورس با کاهش ارتفاع هر دو نماگر اصلی بازار (۴۷/  ۰درصدی شاخص کل و۱۴/  ۲ درصدی شاخص هموزن تا آخرین روز معاملاتی هفته قبل) رو به پایان است این در حالی است که دماسنج اصلی بورس در هفته گذشته نیز عملکرد نامطلوبی را به نمایش گذاشت.کاهش ۱۰/  ۳‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی شاخص کل تنها در یک هفته به وضوح نشان می‌دهد بازار با چالش جدی خروج پول و نوسانات فرسایشی مواجه است.اگرچه پس از درجازدن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درپی شاخص‌‌‌کل در سطح پرحاشیه ۲میلیون واحد این وضعیت تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود. به همین دلیل وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس بیانگر این نکته است که از دست رفتن کانال ۲میلیونی و افت ارزش معاملات خرد سهام می‌تواند حداقل تا پایان نیمه اول سال تداوم یابد.به ویژه آنکه وضعیت سایر بازارهای دیگر نیز عمدتا در حالت ثبات همراه با نوسانات کاهشی بوده است، به نظر می‌رسد این مهم به عنوان یکی ازعوامل اثرگذار بر سمت و سوی بازار سهام بر طبل خروج پول بکوبد.

کم‌‌‌شدن شعله انتظارات تورمی در ماه‌‌‌های گذشته نیز از جمله مسائلی است که باعث شده تا بازارهای دارایی بورس در مسیر نزولی گام بردارند. انتظارات تورمی از آن جهت بر روند بازار سهام اثر‌گذار است که همزمان با افزایش قیمت دلار بازارهای دیگر نیز بر ریل صعودی حرکت کنند. برهمین اساس برخی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران با درنظر گرفتن روند نزولی انتظارات تورمی، وضعیت مذکور را به مثابه عدم‌بازدهی مطلوب سهامی متصور هستند. این در حالی است که تجربه نیز نشان داده در مواقعی که بورس با جهش‌‌‌های پی در پی تورمی روبه‌رو نبوده در وضعیت بهتری به سر برده است. به این ترتیب زمانی که اقتصاد کشور با ثبات تورمی روبه‌رو می‌شود بخش عمده پول‌‌‌های سرگردان اندک‌اندک روانه تولید و بازار سرمایه می‌شود.

این روند گویای آن است که رونق‌‌‌های پایدار صرفا در چنین شرایطی می‌تواند رقم بخورد. از این رو نگاه هراس‌‌‌گونه معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران نسبت به کم‌‌‌شدن آهنگ رشد انتظارات تورمی و اثرات آن بر بازار سهام ناصحیح است.اما برخلاف بازار سهام برخی از بازارها با تشدید انتظارات تورمی جانی دوباره می‌گیرند. در سال گذشته نیز این موضوع را به روشنی مشاهده کردیم. به عنوان مثال با بالا رفتن سطح انتظارات تورمی، بازار سکه و طلا و ارز با تقاضای قابل چشمگیری روبه‌رو شدند و کانال‌های تاریخی را فتح کردند اما بازار سهام هرگز نتوانست در راستای این وضعیت خود را بالا بکشد.اما با عنایت به اینکه بورس نیز مانند سایر بازارهای مالی از فعل و انفعالات تورمی تاثیر می‌‌‌پذیرد در مواجهه با تغییرات محسوس تورمی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.