گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز با ثبت رشد ۳۷۷واحدی معادل ۱۴/۱ درصد توانست بار دیگر رکورد تازه‌ای در تاریخ ۴۶ساله خود به ثبت برساند. دماسنج بازار سهام دیروز در ارتفاع ۳۳ هزار و ۶۵۹ واحدی ایستاد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در تحولات مهم اعلام خبر برگزاری جلسه گروه ۱+۵ جهت آماده‌سازی دور جدید مذاکرات با تهران از اهمیت برخوردار بود. براساس خبرهای اولیه، تهران و گروه ۱+۵ می‌توانند تا سه هفته دیگر در استانبول جلسه جدیدی را برگزار کنند. در همین حال دیروز وزیر خارجه آمریکا از تمدید معافیت چین، هند، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان از تحریم نفتی ایران به مدت ۱۸۰ روز دیگر خبر داد.

به گزارش فارس، «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: من اعلام می‌کنم که چین، هند، مالزی، کره‌جنوبی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان به مدت ۱۸۰ روز دیگر از تحریم نفتی ایران معاف می‌شوند. من در این زمینه به کنگره گزارش خواهم کرد.

در کنار مسائل سیاسی در حوزه اقتصادی هم دیروز نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از فراخوانی وزیر اقتصاد به مجلس در سه‌شنبه هفته جاری برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: عدول دولت از قانون برنامه پنجم توسعه در خصوص نظام مدیریت شناور ارز، محور اصلی سوالات نمایندگان مجلس از سید‌شمس‌الدین حسینی است.

محمدرضا پور‌ابراهیمی در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر، به حضور و پاسخگویی وزیر اقتصاد در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: یکی از سوالات نمایندگان درباره تصمیماتی است که دولت از ماه‌های ابتدایی سال در‌خصوص ارز گرفته است و اینکه در چند ماهی که شاهد افزایش و رشد قیمت ارز و به ویژه دلار بوده‌ایم، بانک مرکزی و دولت براساس چه مجوزی ارز ۱۲۲۶ تومانی اختصاص داده‌اند؟

وی افزود: سوال‌ دیگر نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد این است که میزان ارزی که بعد از فاصله گرفتن بازار از نرخ مرجع تخصیص داده‌اند چقدر بوده و‌ ریز تخصیصات، مربوط به کجاها بوده است؟

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با طرح این سوال که ارائه مجوزهای موسسات مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی بر چه شکل و مبنایی استوار است، موضوعات مربوط به نظام بانکی و عدم تحقق بانکداری اسلامی را از دیگر سوالات نمایندگان از وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی خواند.

وی یادآور شد که متاسفانه پیش از این سوالات یاد شده از بانک مرکزی پرسیده شده است، اما به دلیل اینکه این بانک از حیطه نظارتی مجلس خارج است و رییس آن الزامی برای پاسخگویی به مجلس ندارد، جوابی برای آن دریافت نکرده‌ایم.

پور‌ابراهیمی خاطرنشان کرد: مجموع محورهای سوالات نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت که روز سه‌شنبه در صحن علنی مطرح خواهد شد، عدول دولت از قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه در خصوص نظام مدیریت شناور ارز است که متاسفانه شاهد اجرای آن نبوده‌ایم.

چه خبر از «شتران»؟

دیروز مدیر نظارت بر ناشران بورس در رابطه با دلیل طولانی شدن توقف نماد شرکت مشمول اصل۴۴ و تازه وارد پالایشگاه تهران گفت: قبل از حضور این شرکت در فرابورس مسوولان‌ آن در گزارش سه ماهه کل سود سال را پوشش داده اما برای آن توجیهاتی داشتند که مورد قبول ما واقع شد، ولی در زمان ارائه گزارش‌های جدید مشخص شد بحث مربوط به تسهیلات دریافتی و هزینه‌های جاری و آنی همخوانی نداشته و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین چند روز کاری بعد از حضور در فرابورس این شرکت (با نماد شتران) نوبت به ارائه عملکرد ۶ ماهه رسید که با مشاهده این عملکرد دچار شوک شدم. چون حداقل این انتظار این بود ۱۰۰۰ تومان سود پیش‌بینی شده با ۱۰ تا۲۰ درصد افزایش روبه‌رو شود ولی اعلام شد سود هر سهم آن دو برابر افزایش یافته است.

این مقام مسوول‌ خاطر نشان کرد: با این رویداد اعلام کردیم پیش‌بینی‌های مربوط به هزینه‌های مالی و استهلاک جای ایراد دارد که بعد از دعوت از مسوولان و برگزاری جلسات به کارگزار عرضه کننده و خود شرکت ایراداتی در رابطه با عدم رعایت آماده‌سازی شرکت قبل از ورود به بازار گرفتیم.

مالمیر در خاتمه گفت: بنابراین اگر مدیران پالایشگاه تهران ما را مجاب کنند که اتفاق خاصی در سود اعلامی اولیه و سود ثانویه رخ نداده و براساس اطلاعیه جدید ملی پالایش پخش ناشی از تغییراتی در نرخ خوراک اعمال شده، تغییرات اعمالی از نظر ما قابل پذیرش خواهد بود و امکان بازگشایی نماد آن فراهم می‌شود، ولی در غیر این صورت قضیه فرق خواهد کرد و ممکن است از طریق کمیته تخلفات پیگیری شود.

در بازار دیروز همچنین فولاد مبارکه دومین بلوک ۹درصدی فولاد فجر امیرکبیر کاشان را از گروه صفا خریداری کرد، تا مالکیت مبارکه در این شرکت به ۱۹درصد برسد. در همین حال با توجه به مالکیت معادن و فلزات در این شرکت عملا مدیریت فجر در اختیار سهامداران جدید قرار خواهد گرفت.

گاز سیمانی‌ها قطع شد

در گروه سیمانی دیروز یک کارشناس صنعت سیمان از افزایش ۱۳۰ تومانی قیمت هر لیتر مازوت مصرفی شرکت‌های سیمانی و قطع گاز این شرکت‌ها خبر داد.

علی‌محمد بد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش ۱۳۰ تومانی قیمت هر لیتر مازوت مصرفی شرکت‌های سیمانی از سوی دولت، اظهار کرد: سهم انرژی در قیمت تمام شده تولید سیمان ۳۰ درصد است که افزایش نرخ مازوت باعث بالا رفتن قیمت تولید این محصول شده است.

وی با بیان اینکه هر سال با فرا رسیدن فصل سرما، گاز مصرفی صنعت سیمان به منظور تامین نیاز مصارف خانگی قطع می‌شود، افزود: در سال‌های گذشته با قطع گاز، افزایش قیمت مازوت اتفاق نمی‌افتاد و شرکت‌های سیمانی سوخت مورد نیاز خود را از طریق مازوت تامین می‌کردند، ولی امسال همزمان با قطع گاز، قیمت مازوت نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی کارخانه‌های سیمان که فقط مازوت‌سوز هستند، همچنان مازوت را با قیمت لیتری ۷۰ تومان دریافت می‌کنند، گفت: شرکت‌هایی که تابه حال از گاز استفاده می‌کردند و حال گاز آنها قطع شده است نباید با شرکت‌های مازوت سوز تفاوتی داشته باشند و تمام صنعت سیمان باید از مازوت ۷۰ تومانی برخوردار باشد.

بد تاکید کرد: قیمت سوخت برای شرکت‌های سیمانی آزاد شده است، در حالی که قیمت محصولات این صنعت توسط دولت کنترل می‌شود.

این کارشناس صنعت سیمان ادامه داد: هر سال با قطع گاز، قیمت تمام شده مازوت برای کارخانه‌های سیمانی به اندازه همان هزینه گاز تمام می‌شد، اما امسال قیمت مازوت خیلی افزایش یافته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت پاکت مورد نیاز برای بسته‌بندی سیمان، گفت: عرضه پاکت سیمان در انحصار چند شرکت است و در حال حاضر با کاهش نرخ ارز قیمت پاکت کاهش نیافته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت هر پاکت سیمان ۲۳۰ تومان بود، گفت: در حال حاضر هر پاکت سیمان ۸۴۰ تومان عرضه می‌شود که دولت باید جلوی این گران‌فروشی را بگیرد و پاکت سیمان نیز مانند سیمان قیمت‌گذاری شود.

تصمیم برای افزایش بهای مازوت دومین ضربه مالی روزهای اخیر به شرکت‌های سیمانی است. در هفته گذشته نیز بانک مرکزی در

بخش‌نامه‌ای شرکت‌های وام گیرنده از صندوق ذخیره ارزی را مکلف به باز پرداخت این وام براساس نرخ مبادله‌ای کرده بود. این دو تصمیم می‌تواند شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های سیمانی را به ورطه زیان‌دهی ببرد.

سرانجام خوراک پتروشیمی‌ها چه می‌شود؟

در گروه پتروشیمی بحث در مورد نرخ خوراک این شرکت‌ها نیز دیروز در بازار مطرح بود.

در همین رابطه رییس حسابداری عمومی «شخارک» به بورس نیوز گفت: عمده صادرات محصولات شرکت به کشورهای چین و هند است و حدود دو سال است که با توجه به بحث تحریم‌ها و موانع موجود در ارتباطات بین‌المللی وصول درآمدهای ارزی حاصل از فروش محصولات بدون گشایش اعتبارات اسنادی-LC- صورت می‌پذیرد.

ثنایی در تکمیل اظهارات خود افزود: خریداران محصولات شرکت در زمره مشتریان ثابت و معتبر محسوب می‌شوند؛ بنابراین به‌رغم عدم گشایش LC، نگرانی چندانی در خصوص وصول مطالبات از سوی آنها وجود ندارد. به گونه‌ای که شاید بتوان گفت در طی چند سال اخیر عمده فروش محصولات بر مبنای اطمینان به خریداران همیشگی از بابت وصول مطالبات صورت پذیرفته و در اغلب موارد مقادیر کمی از حساب‌های دریافتنی «شخارک» به حساب مطالبات مشکوک‌الوصول انتقال می‌یابد.

وی همچنین درباره تسعیر مبالغ ارزی در صورت‌های مالی اظهار کرد: مانده حساب‌های دریافتنی مذکور براساس نرخ ارز در تاریخ ایجاد آن تسعیر شده اند. اما موجودی‌های نقد نزد بانک‌ها و همچنین تسهیلات مالی دریافتنی به صورت ارزی به نرخ مرجع در صورت‌ها محاسبه شده است.

ثنایی در خصوص دلایل تسعیر تسهیلات ارزی شرکت به نرخ مرجع گفت: مشکلی که در ارتباط با تسهیلات مذکور وجود دارد، این است که بازپرداخت اقساط این تسهیلات از سوی پتروشیمی خارک به پایان رسیده، اما به دلیل برخی اختلاف نظرها بانک عامل معتقد است مبالغی از بازپرداخت این تسهیلات باقی مانده است. از همین رو شرکت در صورت‌های مالی خود ذخیره‌ای از این بابت در نظر گرفته و آن را با نرخ ارز مرجع تسعیر کرده است.

این مقام مسوول‌ همچنین درباره تامین خوراک گاز ترش مورد نیاز تولید عنوان کرد: گاز ترش مورد نیاز تولید توسط شرکت ملی نفت ایران تامین می‌شود که در حال حاضر به صورت علی‌الحساب و با نرخ ارز مرجع در صورت‌های مالی منعکس شده، اما با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ ارز مبادله‌ای و افزایش نرخ فروش آن، امکان تغییر بهای خرید این ماده محتمل خواهد بود که در صورت قطعی شدن این طرح و ابلاغ دستور اجرای آن، اثرات این تغییرات در صورت‌های مالی شرکت نیز اعمال خواهد شد. رییس حسابداری عمومی «شخارک» در ادامه در‌خصوص وضعیت فروش محصولات شرکت عنوان کرد: فروش محصولات شرکت به طور کامل صادراتی است که با توجه به تحریم‌های موجود، مشکلاتی نیز درخصوص صادرات آن ایجاد شده و در واقع می‌توان گفت روند فروش را همانند اغلب شرکت‌های فعال در کشور با سختی‌هایی همراه کرده است. اما خوشبختانه با تلاش‌های پی در پی مدیران و مسوولان «شخارک» راهکارهایی مناسب در مواجه با این موانع در نظر گرفته شده، به گونه‌ای که می‌توان گفت اثرات منفی این محدودیت‌ها بر میزان فروش شرکت به حداقل ممکن رسیده و شرکت پتروشیمی خارک همچون سابق در حال ادامه فعالیت خود است.

ثنایی در خاتمه افزود: با توجه به شرایط فعلی، پیش‌بینی شرایط آینده بسیار دشوار است و تنها می‌توان امید داشت تا موانع و مشکلات موجود به تدریج کاهش یابند.

در گروه تصفیه نفت دیروز شایعاتی در مورد احتمال کاهش سود پالایشگاه بندر‌عباس به کاهش قیمت این سهم منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت، اما با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در آن شاخص به رکورد جدید ۳۳هزار و۶۵۹ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱۶۵ میلیارد تومان بود که ۱۷درصد آن را ادامه انتقال سهام ملی مس از سرمایه‌گذاری سایپا به تامین اجتماعی تشکیل داد. با انتقال این بخش از سهام که معادل ۳۵میلیون سهم بود، سرمایه‌گذاری سایپا از ترکیب سهامداری ملی مس خارج شده است. دیروز از ۲۲۶نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۴۲نماد با کاهش قیمت و ۸۰نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه نمادها هم تغییر قیمتی نداشتند.